Pedagogikk 30PD110
Innhold
Innledning
Studiet i pedagogikk dreier seg om hvordan mennesker utvikler seg og lærer i interaksjon med omgivelsene sine. Innsikt i pedagogikk er av grunnleggende betydning for lærere i sin yrkeshverdag. Denne innsikten skal studentene få gjennom teoretiske studier, handling og refleksjon over handling. Siktemålet for faget er å gi studentene som kommende lærere kompetanse til å utføre yrket innenfor de ulike samfunnsrammene som er til stede.
Studentene skal derfor sette seg inn i og analysere og reflektere over hva god undervisning og læring betyr for barn og unge ved å ta opp til drøfting de problemstillinger som pedagogikkfaget synliggjør gjennom den relevante faglitteraturen.
Pedagogikkstudiet i lærerutdanningen ved Høgskolen i Telemark er lagt opp slik:
1. studieår: 10 studiepoeng
2. studieår: 20 studiepoeng
Gjennom studiet i pedagogikk skal studentene utvikle kompetanse som lærere
ved å tilegne seg:
• kunnskap og innsikt om barn og unges utvikling og læring
• kunnskap og innsikt knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
• kunnskaper om hvordan en kan analysere skolen som organisasjon ut fra ulike syn og
perspektiver, innsikt i forutsetningene for gode mellommenneskelige relasjoner, og evne til
å bruke dette i samarbeide om skolens virksomhet og i utviklingsarbeid
• kunnskaper og evne til kritisk analyse av skolens samfunnsmessige funksjoner og oppgaver
og til å kunne forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra dette
• kunnskap og innsikt i hvordan ulike sosialiseringsfaktorer kan få konsekvenser for elevens
utvikling og for lærerens didaktiske prioriteringer og kunne diskutere yrkesetiske dilemmaer
Problembasert læring utgjør en viktig arbeidsform både i pedagogikk og i alle andre fag. I tillegg foregår undervisningen i større grupper (fellesforelesning og seminargrupper), veiledning i basisgrupper og gjennom individuelt arbeid. Pedagogikk gir innføring i grunnleggende forskningsmetodiske emner observasjon, fou-metodikk og prosjektarbeid tilsvarende 3 sp. Deler av studiet er obligatorisk. Detaljer om dette vil gå fram av semesterplanene. Til vanlig gjelder det arbeid i kollokviegrupper, innlevering av skriftlige arbeider samt for– og etterarbeid i tilknytning til praksis. Det anbefales sterkt å følge forelesningene i faget. Studentene har selv ansvaret for å tilegne seg det kunnskapsstoffet som studiet omfatter.
Studiet i pedagogikk består av 6 deler som til sammen gir 30 studiepoeng:
1. studieår
Psykologi
Didaktikk
2. studieår
Organisasjonsutvikling med metode
Tilpassa opplæring og spesialpedagogikk
Skolen i samfunnet
Pedagogisk utviklingsarbeid
1. Studieår
I. Innledning
Første studieår skal studentene sette seg inn i ulike pedagogiske disipliner og emneområder som skal gi en grunnleggende forståelse av barns og unges utvikling og læring. Studentene skal gjøre seg kjent med læreplanverket, og tilegne seg forståelse for undervisningsplanlegning, ulike arbeidsmåter og de didaktiske refleksjonene som ligger bak.
II. Innhold
1. semester:
Pedagogikkundervisningen i dette semesteret består av: Psykologi. Psykologi består av to deler, psykologi 1 og 2
Psykologi 1:
Forelesninger:
Sosialpsykologi
Utviklingspsykologi
intellektuell utvikling
sosial og emosjonell utvikling
personlighetsutvikling
Observasjon
Veiledning som redskap i eget studiearbeid
Læringspsykologi
Praksisforberedelse med oppgaver
Leseperiode i pedagogikk et nærmere angitt antall uker
Psykologi 1 avsluttes med en individuell skriftlig prøve over 4 timer med gradert karakter.
Psykologi 2:
Gruppeoppgave
Gruppedokumentasjon
All deltakelse er obligatorisk på dette kurset. Det føres tilstedeværelsesprotokoller, og studenter
som har utilfredsstillende stort fravær vil ikke få det godkjent.
Alle dokumentasjoner må være gjennomført med godkjent resultat for å få kurset godkjent.
Godkjent resultat forutsetter at studenten har kunnskaper om det aktuelle området og viser evne
til refleksjon og selvstendig bruk av disse. Psykologi 1 og 2 utgjør til sammen 5 studiepoeng og regnes som bestått når begge deler er bestått.
2. semester:
Pedagogikkundervisningen i dette semesteret består av: Didaktikk
Didaktikk består av to deler, didaktikk 1 og 2
Didaktikk 1:
Forelesninger:
Planverket
Observasjon, oppfølging
Læring og undervisningsplanlegging, lærerrollen
Fagplan Pedagogikk – 30 stp (ALU) – Høgskolen i Telemark – Avdeling EFL – juni 2004 3
Praksisoppgaver
Leseperiode i pedagogikk over et nærmere angitt antall uker
Didaktikk 1 avsluttes med en individuell skriftlig prøve over 4 timer med gradert karakter.
Didaktikk 2:
Gruppeoppgave
Gruppedokumentasjon
All deltakelse er obligatorisk på dette kurset. Det føres tilstedeværelsesprotokoller, og studenter som har utilfredsstillende stort fravær vil ikke få kurset godkjent. Alle prøver og dokumentasjoner må være gjennomført med godkjent resultat for å få kurset godkjent. Godkjent resultat forutsetter at studenten har kunnskaper om det aktuelle området og viser evne til refleksjon og selvstendig bruk av disse. Didaktikk 1 og 2 utgjør til sammen 5 studiepoeng og regnes som bestått når begge deler er bestått.
2. Studieår
I. Innledning
I andre studieår skal studentene gjøre seg kjent med tilpassa opplæring og spesialpedagogikk. De skal dessuten arbeide med organisasjonsutvikling og skolens virksomhet i et samfunnsmessig perspektiv. De skal skaffe seg innsikt og ferdigheter i kommunikasjon og veiledning og kunne anvende denne kunnskapen i profesjonelle sammenhenger. Likeledes skal studentene lære seg å analysere og vurdere en organisasjon fra ulike perspektiver. Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan en planlegger og gjennomfører pedagogisk utviklingsarbeid og de skal selv gjennomføre mindre utviklingsarbeid. Siste semester skal studentene skaffe seg kunnskap om pedagogikkfagets røtter og vitenskapelige basis. De skal analysere endringer i lærer- og elevrollen ut fra historiske, filosofiske og aktuelle samfunnsmessige perspektiv. Studentene skal drøfte sentrale yrkesetiske problemstillinger.
II. Innhold
3. semester:
Pedagogikkundervisningen i dette semesteret består av: Organisasjons-utvikling med metode, og Tilpassa opplæring i ordinær og spesialpedagogisk undervisning.
Organisasjonsutvikling med metode:
Seminar og forelesninger:
Kommunikasjon
Veiledning
Organisasjonsteori
Pedagogisk utviklingsarbeid
Metode i pedagogisk utviklingsarbeid
Praksisforberedelse med oppgaver
Det forutsettes at arbeidet med det pedagogiske utviklingsarbeidet (omtalt under 4.semester) tar til etter at denne delen av studiet (org.utv. m. metode) er avsluttet.
Tilpassa opplæring i ordinær og spesialpedagogisk undervisning:
Seminar og forelesninger:
Differensiering
Elevrollen
Lærerrollen
Læringsprosesser og læringsstrategier
Organisasjonsutvikling med metode og Tilpassa opplæring i ordinær og spesialpedagogisk undervisning avsluttes med en individuell muntlig prøve med gradert karakter. Dokumentasjonen utgjør 5 studiepoeng.
4. semester:
Pedagogikkundervisningen i dette semesteret består av: Skolen i samfunnet og Pedagogisk utviklingsarbeid.
Skolen i samfunnet:
Seminar og forelesninger:
Lærer- og elevrollen i samfunnsmessig, historisk og filosofisk perspektiv
Sosialiseringsfaktorer i didaktisk perspektiv
Yrkesetikk
Pedagogisk utviklingsarbeid. Gruppearbeid
Det skal gjennomføres et pedagogisk prosjektarbeid i gruppe som skal munne ut i en rapport med et omfang på 20-25 sider
Det settes en gradert karakter på dette pedagogiske utviklingsarbeidet. Dokumentasjonen utgjør 5 studiepoeng.
Vurderingsformer
Vurderingen skal bestå av to deler, en underveisvurderingsdel som består av flere dokumentasjoner, og en sluttprøvedel.
Sluttprøvedelen består av en individuell skriftlig prøve som dekker hele studiet. Det gis gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Alle dokumentasjoner i faget må som minstekrav være godkjent eller vurdert til bestått. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Samlet oversikt over dokumentasjoner i studiet:
1. semester:
a. Individuell skriftlig prøve, gradert karakter.
b. Dokumentasjonsoppgave i gruppe.
Dokumentasjon a + b utgjør til sammen 5 studiepoeng og regnes ikke som bestått før begge er gjennomført med godkjent resultat.
2. semester:
a. Individuell skriftlig prøve, gradert karakter.
b. Dokumentasjonsoppgave i gruppe.
Dokumentasjon a + b utgjør til sammen 5 studiepoeng og regnes ikke som bestått før begge er gjennomført med godkjent resultat.
3. semester:
Individuell muntlig prøve, gradert karakter.
Dokumentasjonen utgjør 5 studiepoeng.
4. semester:
a. Pedagogisk utviklingsarbeid, semesteroppgave i gruppe, gradert karakter.
Dokumentasjonen utgjør 5 studiepoeng.
b. Sluttprøve, individuell skriftlig, gradert karakter.
Dokumentasjonen utgjør 10 studiepoeng.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Widar Madssen - 28.04.2006