Metodisk barnevernsarbeid i en flerkulturell sammenheng 869HEMN2

Læringsmål

Målet med hovedemne II er å sikre at studentene får erfaring i praktisk-metodisk arbeid og kan utvikle evnen til å integrere praktisk erfaring, teoretisk kunnskap og refleksjon i yrkesutøvelsen i flerkulturelle sammenhenger.

Hovedemnets første del er praksisforberedende ved at det legger opp til at studentene skal etablere grunnlagskunnskap om flerkulturelt barneverns forskjellige virksomhetsområder, mulige årsaksforklaringer til etniske minoritetsfamiliers behov for barnevernfaglig bistand og aktuelle differensierte hjelpetiltak overfor denne brukergruppen. Kulturforståelse og etnisitet i barnevernsarbeidet danner en viktig forståelsesramme.

Videre skal hovedemnet gi studentene utvidet kunnskap om, forståelse for og etisk handlingsberedskap i praktisk flerkulturelt og metodisk arbeid i vid forstand og knyttet til aktuelt praksissted i Norge. Hensikten er øke bevisstheten om og utvikle kvaliteten på barnevernfaglig arbeid med etniske minoritetsfamilier generelt og kompetanse i å kunne vurdere risikoutsatte barn og unges omsorgssituasjon og foreldrenes og/eller andre ansvarspersoners omsorgskompetanse spesielt. Studentene skal i tillegg etablere kunnskap om utsatte barn og unge, deres familier og sosiale nettverk, og utvikle forståelse for sammenhengen mellom individuelle, gruppevise og samfunnsmessige forutsetninger og metodisk arbeid i et mestringsperspektiv.

Innhold

DELEMNE 6: KULTURFORSTÅELSE OG ETNISITET I BARNEVERNET MED PRAKSISSTUDIER

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 6 er at studentene skal kunne identifisere mangfoldet av flerkulturell barnevernfaglig virksomhet, og utvikle faglig kunnskapsgrunnlag for arbeid med etniske minoritetsfamilier. Delemnet legger opp til at studentene skal kunne redgjøre for årsaker til at etniske minoritetsfamilier og enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere kan ha behov for bistand fra barnevernet sammen med viktige forutsetninger og realiteter i forebyggende og klientrettet arbeid for å sikre og forbedre denne gruppens levekår og livskvalitet.Gjennom praksisstudiene legger delemnet opp til at studentene skal tilegne seg kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom teori, forskning og praksis. Praksisstudiene skal bidra til at studentene utvikler kunnskap, holdninger og ferdigheter og relasjonskompetanse i den praktiske utøvelsen av metodisk barnevernsarbeid i et flerkulturelt samfunn.

Videre skal praksisstudiene bidra til at studentene utvikler kunnskap om og erfaring i framtidig yrkesrolle og utvikle evnen til å integrere praktisk erfaring, teoretisk kunnskap og refleksjon i yrkesutøvelsen gjennom vedvarende prosesser.

Innholdet i delemnet omhandler kunnskap om flerkulturelt barnevernsarbeid innen ulike praksisområder hvor sammenhengen mellom metodisk arbeid, etnisitet, kulturforståelse og juridisk rammeverk står sentralt. Dette belyses i sammenhengen med konsekvensene av norsk innvandrings- og integreringspolitikk. Innholdet i delemnet omfatter også praksisstudier på ulike arenaer i flerkulturell sammenheng, og refleksjon over kunnskaper og erfaringer fra praksisstudiene.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk forelesninger, gruppearbeid, rollespill, diskusjoner, refleksjonsarbeid,kommunikasjons- og samhandlingsøvelser og praksisstudier. Praksisstudiene inkluderer et praksisforberedende og praksisoppsummerende seminar.

Vurderingsformer: Praksisstudiene vurderes til bestått/ikke bestått.

Delemne 6 har tre oppgaver i vurderingsmappenog to oppgaver i
dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 869HEMN2 6-1

Vurderingsoppgave 6-1: Informasjonsbrosjyre

En besvarelse som i sitt innhold er knyttet til utarbeidelse av en informasjonsbrosjyre om praksisstedet. Individuell besvarelse. 1000 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 869HEMN2 6-2

Vurderingsoppgave 6-2: Anerkjennelse som flerkulturell praksis

Denne besvarelsen stiller krav til faglig redegjørelse for begrepet anerkjennelse som praksis. Individuell besvarelse. 4000 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 869HEMN2 DO1

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i seminarene før og etter praksis.

Delemnekode: 869HEMN2 6-3

Vurderingsoppgave 6-3: Etisk dilemma
Denne besvarelsen tar utgangspunkt i studentenes etiske dilemma fra praksis og skal danne grunnlag for gruppearbeid og ende opp i en individuell besvarelse. 3000 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 869HEMN2 DO2

Dokumentasjonsoppgave: Studentene skal legge fram en skriftlig etisk problemstilling fra praksisstudiene. Denne danner grunnlag for vurderingsoppgave 6-3

Emnekode: 869 PRA1 METODISK BARNEVERNSARBEID OG PRAKSISSTUDIER

Målet for praksisstudiene er at studentene skal få erfaring med metodisk barnevernsarbeid, utfordres til faglig, personlig og etisk refleksjon og til bearbeiding av egne kunnskaper holdninger og ferdigheter. Praksisstudiene skal bidra til utvikling av studentenes ferdigheter i yrket på ulike arenaer, som en forberedelse til den framtidige yrkesrollen.

DELEMNE 7: VURDERING AV OMSORGSKOMPETANSE

15 studiepoeng

Hensikten med delemne 7 er at studentene skal kunne redgjøre for kunnskap om barn og unges oppvekst- og livsbetingelser, og ulik oppfatning og praksis knyttet til barneomsorg og barneoppdragelse nasjonalt og internasjonalt. Studentene skal videre tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvilke forhold som medvirker til at barn og unge lever i omsorgssviktsituasjoner. Videre skal studentene utvikle en begynnende forståelse for og evne til å vurdere barn og unges livssituasjon, omsorgsbehov og omsorgskompetanse i et flerkulturelt perspektiv, og forstå betydningen av tilknytning og brudd i relasjoner mellom omsorgspersoner og barn. Livssituasjonen til barn og unge med etnisk minoritetsbakgrunn og enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere vil bli behandlet. Delemnet sikter også mot å gi studentene kunnskap om og forståelse for hvordan tiltak kan iverksettes innen det det aktuelle lov- og regelverk som regulerer slike tiltak.

Innholdet i delemnet er knyttet til teorier og forskning om barneomsorg, omsorgskompetanse og omsorgssvikt i et flerkulturelt samfunn. Videre inneholder delemnet kunnskap om lovforutsetninger og rammevilkår for metodisk barnevernsarbeid knyttet til omsorgskompetanse i et flerkulturelt perspektiv. Det legges i tillegg vekt på arbeid med etiske problemstillinger og dilemmaer i den praktiske utøvelsen av metodisk barnevernsarbeid.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk selvstudium, forelesninger og arbeid i grupper knyttet til konkret tiltaksarbeid.

Vurderingsformer: Delemnet har en oppgave i vurderingsmappen og to oppgaver i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 869HEMN2 7-1

Vurderingsoppgave 7-1: Vurdering av omsorgskompetanse

En besvarelse som i det faglige innhold skal sette fokus på vurdering av omsorgskompetanse. Gruppebesvarelse. 4000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren for Hovedemne II.

Delemnekode: 869HEMN2 DO3

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeidet som fører fram til vurderingspoppgave 7-1.

Delemnekode: 869HEMN2 DO4

Dokumentasjonsoppgave: Videoopptak av ferdighetsøvelser fra to ulike situasjoner i kommunikasjon. Omfang på maks 2 x 3 minutter. Gruppebesvarelse. I tillegg leveres et kort, individuelt refleksjonsnotat som beskriver og begrunner valg av ferdighetsøvelser.

DELEMNE 8: METODISK ARBEID MED UTSATTE BARN OG UNGE

15 studiepoeng

Hensikten med delemne 8 er at studentene etablerer en forståelse av hva som ligger i betegnelsen risikoutsatte barn og unge i et flerkulturelt samfunn. Delemnet skal bidra til at studentene tilegner seg utdypende kunnskap om og forståelse for kulturelle, individuelle og samfunnsmessige årsaker som medvirker til en marginalisert livssituasjon, og sammenhengen mellom disse forutsetningene og valg av metodiske tilnærminger i arbeid med utsatte barn og unge. Studentene skal videreutvikle forståelse for og anvendelse av sosialpedagogisk arbeidsmetode og bruk av aktiviteter og kulturtiltak som del av det metodiske arbeidet. Videre utfordres studentene til økt forståelse av kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering og dens betydningens betydning i møte med aktuelle brukergrupper. Delemnet skal synliggjøre det mangfold av muligheter barnevernfaglig metodisk arbeid med utsatte barn og unge i et flerkulturelt samfunn har, og hvordan barnevernpedagoger kan inngå i samarbeid med ulike aktører i dette arbeidet.

Innholdet i delemnet omfatter teorier og forskning om utsatte barn og unges livssituasjon, hvordan marginalisering og avvik konstrueres, og utdypende kunnskap om ulike metodiske tilnærminger knyttet til individ, familie/gruppe og samfunn i et flerkulturelt perspektiv. Sosialpedagogikk og bruk av aktiviteter og kulturtiltak sammen med utfordringer knyttet til studentenes handlings- og samhandlingskompetanse vil stå sentralt.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet legger vekt på bruk av ulike arbeids- og læringsformer som selvstudium, forelesninger, bruk av aktiviteter og kulturtiltak, bruk av grupper, praktisk ferdighetstrening, kommunikasjonsøvelser og feltarbeid.

Vurderingsformer: Delemnet har en oppgave i vurderingsmappen og to oppgaver i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 869HEMN2 8-1

Vurderingsoppgave 8-1: Metodisk arbeid med utsatte barn og unge og muntlig høring

Besvarelsen skal inneholde et faglig begrunnet tiltak som bygger på kunnskap om og forståelse for sammenhengen mellom individuelle/gruppevise forutsetninger og valg av metodisk tilnærming. Individuell besvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som teller 50 % av emnekarakteren for Hovedemne II.

Delemnekode: 869HEMN2 DO5

Individuell muntlig høring i kunnskapsgrunnlaget for Hovedemne II og studentens forståelse av eget fag. Det er en forutsetning at vurderingsmappe 8.1. er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Endelig karakter fastsettes etter muntlig høring. Muntlig sensur er først og fremst en justering av karakteren fra vurderingsmappen, men det er anledning til å gi kandidaten "ikke bestått" dersom muntlig eksamen gir grunnlag for det.

Delemnekode: 869HEMN2 DO6

Dokumentasjonsoppgave: Videoopptak av ferdighetsøvelser fra to ulike situasjoner i kommunikasjon. Omfang på maks 2 x 3 minutter. Gruppebesvarelse. I tillegg leveres et kort, individuelt refleksjonsnotat som beskriver og begrunner valg av ferdighetsøvelser.

Vurderingsformer:Publisert av / forfatter: Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no> Klar for publisering: Nei

Litteratur

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 02.03.2007