Den globalt reflekterende praktiker 869HEMN3
Læringsmål
Målet med hovedemne III er å legge tilrette for at studentene får en teoretisk innføring i globale utfordringer knyttet til de viktigste internasjonale og flerkulturelle forhold som bidrar til å opprettholde en urettferdig verdensorden. Det er videre et mål å bidra til at studentene får utvidet kunnskap om og en dypere ideologisk, faglig og etisk forståelse for basis og posisjoner i praksisorienterte fag. Studentene skal utvikle en større bevissthet om praksisorienterte fags forankring, og hvilke handlingsrom og endringsmuligheter som finnes i tilknytning til dette. Hovedemne III gir studentene anledning til å utvikle kunnskap om og ferdigheter i tilknytning til internasjonale praksisarenaer som anses som særlig utfordrende og interessante for den enkelte. Hovedemnet skal gi studentene grunnlag for å videreutvikle sine evner til refleksjon, argumentasjon og nyorientering i utøvelsen av helse- og sosialfaglig arbeid i en nasjonal og internasjonal sammenheng. Det siktes mot å gjøre egen yrkesrolle og profesjon til gjenstand for en kontinuerlig vurdering i forhold til tradisjonelle oppfatninger, og bidra til en yrkesutøvelse i retning av økt solidarisk arbeid, et vedvarende engasjement for mennesker i nød og ivaretakelse av menneskeverd og menneskerettigheter i en globalisert verden.
Innhold
DELEMNE 9: GLOBAL FORSTÅELSE OG INTERNASJONALT ARBEID MED BARN OG UNGE
7 Studiepoeng
Hensikten med delemnet 9 er at studentene skal kunne identifisere mangfoldet av internasjonalt praktisk barnevernrelatert arbeid med utsatte barn og unge og ha grunnlagskunnskap om de globale og internasjonale årsaker som skaper og opprettholder en urettferdig verden som hindrer ivaretakelse av barn og unge. Delemnet legger til rette for at studentene skal utvikle kunnskap om og forståelse for aktuelle humanitære og bistandsfaglige organisasjoner forutsetninger , realiteter og muligheter for å sikre og forbedre denne gruppens livsbetingelser og livskvalitet. Studentene utfordres videre til kritisk refleksjon i tilknytning til norsk og internasjonal utviklingspolitikk og FN`s internasjonale barnekonvensjon med dens fire hovedområder: barns rett til liv og helse, skolegang og utvikling, omsorg og beskyttelse og deltakelse og innflytelse.
Innholdet i delemnet dekker fagområdene global forståelse, Nord-Sør kunnskap, utviklingsspørsmål, kulturforståelse,interkulturell kommunikasjon og teorier og empiri om bistandsfaglig arbeid sett i sammenheng med norsk og internasjonal utviklingspolitikk.I tillegg inneholder delemnet kunnskap om aktuelle bistandsfaglige organisasjoners arbeidsoppgaver knyttet til risikoutsatte barn og unge internasjonalt.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet inneholder varierte arbeidsformer med forelesninger, refleksjons- og diskusjonsoppgaver, selvstudier og gruppearbeid. Gruppearbeidet tar utgangspunkt i selvvalgte grupper som arbeider med løsning av et ”case” med tilknytning til praktisk barnevernrelatert arbeid i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv.
Vurderingsformer: Delemnet har en oppgave i vurderingsmappe og en oppgaver i dokumentasjonsmappe:
Delemnekode: 869HEMN3 9-1
Vurderingsoppgave 9-1: Internasjonalt arbeid med barn og unge
En besvarelse som i det faglige innholdet skal gjøre rede for viktige kjennetegn ved barnevernsrelatert arbeid internasjonalt og problematisere humanitære og bistandsfaglige tilnærmingsmåter overfor utsatte barn og unge i et barnevernfaglig perspektiv. Individuell besvarelse. 2000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 30% av emnekarakteren i Hovedemne III.
Delemnekode: 869HEMN3 DO1
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % deltakelse i hele delemneperioden.
DELEMNE 10/11: METODISK FORDYPNING/PRAKSISSTUDIER INTERNASJONALT
23 studiepoeng
Hensikten med delemne 10/11 er å gi den enkelte student mulighet for faglig fordypning gjennom praksisstudier. det legges til rette for at studentene skal tilegne seg metodisk kunnskap og erfaring i tilknytning til et barnevernrelatert praksisområde internasjonalt. Gjennom praksisstudier legges det vekt på at at den enkelte student skal utvikle egne faglige holdninger basert på kunnskap, forståelse og erfaringer fra faglig praktisk arbeid i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv som inkluderer Norge.
Innholdet i delemne 10/11 er forelesninger, faglig praktisk arbeid med veiledning, fordypning av selvvalgt pensum relatert til praksisplass og vurderingsoppgave.Praksisstudiene er representert ved en kvalitetssikret praksisarena i internasjonal sammenheng der det barnevernfaglige fokus er tydelig. det skal legges til rette for at studentene fordypningsområde og praksisstudier er faglig utfordrende i forhold til fagplanens intensjoner og mål.
Gjennomføring av praksisstudier internasjonalt inkluderer praksisstudier i Norge. Praksisstudiene kan knyttes sammen med valg av emne til studentens fordypningsoppgave i delemne 12.
Det er anledning for studentene til å foreslå praksissteder, men det er høgskolens ansvar å vurdere, kvalitetssikre og opprette praksisavtaler.
Arbeids- og læringsformer: Som forarbeid til praksisstudiene vektlegges tilegnelse av faginnhold fra delemne 9, inkludert selvstendige studier av pensumlitteratur i tilknytning til dette. I tillegg forventes studier av selvvalgt pensum og arbeid med å identifisere en problemstilling med relevans til den aktuelle praksisarena. Problemstilling med begrunnelse skal sendes kontaktlærer innen tre uker etter påbegynte praksisstudier, og kontaktlærer skal gi veiledende tilbakemelding til studenten.
Prksisstudiene og den metodiske fordypningen er i seg selv delemnets viktigste arbeids- og læringsform. I løpet av delemnet legges det til rette for utvikling av personlig og fagligetisk refleksjon i og over praksisaktuelle erfaringer. Delemne 10/11 avsluttes med etterarbeid der studentene utveksler, sammenligner og reflekterer over egne og andres erfaringer. Studentene skal formidle kunnskap og erfaringer fra praksisstudiene i plenum. I tillegg skal studentene utarbeide en individuell vurderingsoppgave med referanse til delemnets metodiske fordypning/praksisstudier.
Vurderingsformer: Delemne 10/11 har en oppgave i vurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen.
Delemnekode 869HEMN4 11-1
Vurderingsoppgave 11-1: Individuell besvarelse i metodisk fordypning
Studenten skal utarbeide en individuell besvarelse i forbindelse med metodisk fordypning/praksisstudier. Besvarelsen skal bygge på studentens erfaringer fra praksis og vise dennes evne til forståelse og faglig refleksjon.
Studenten utarbeider selv en problemstilling som har relevans for praksisstedets aktiviteter og eget fordypningsområde. Besvarelsen skal omhandle viktige sider ved praksisstedets faglige forankring og den kontekst praksisstedet er en del av.
Problemstilling med begrunnelse skal forelegges kontaktlærer innen tre uker etter påbegynt praksisperiode, og kontaktlærer skal gi en veiledende tilbakemelding til studenten.
Individuell besvarelse på 2000 ord. Vurderingsform: Bestått/ikke bestått.
Delemnekode 869HEMN4 DO2
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % deltakelse i for- og etterarbeid med praksisstudiene i delemne 11.
DELEMNE 12: KRITISK PERSPEKTIV PÅ EGEN YRKESUTØVELSE
30 studiepoeng
Hensikten med delemne 12 er å legge til rette for et kritisk perspektiv på egen yrkesutøvelse som videreutvikler studentenes evne til refleksjon og argumentasjon rundt utøvelse av helse- og sosialfaglig arbeid i flerkulturelt og internasjonalt samfunn. Studentene skal gjøre seg kjent med pågående diskurser i eget fagfelt og diskurser om de helse- og sosialfaglige profesjonenes bidrag til samfunnsutviklingen og legitimitet i befolkningen. Studentene skal arbeide med vurderinger av den framtidige yrkesrollen og egen profesjon, og kritisk vurdere brukernes behov og perspektiv opp mot faglige argumenters gyldighet. Delemnet skal i tillegg utvide innsikten i kontekstene som former premissene for utøvelse av helse- og sosialfaglig arbeid nasjonalt og internasjonalt, og videreutvikle kompetanse i arbeidsformer som kan bidra til å bedre utsatte gruppers levekår, livskvalitet og posisjoner i samfunnet.
Innholdet i delemnet omfatter de tre hovedområdene vitenskapsteori og metode, en fordypningsoppgave og et kritisk perspektiv på helse- og sosialfaglig arbeid. Innsikt i ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger skal bidra til å oppnå selvinnsikt og kritisk distanse (refleksjon) til egne handlinger. Studentene skal også tilegne seg kunnskap om forskningsmetode, og det legges vekt på at studentene forstår hvordan vitenskapelig kunnskap frembringes og gir begrunnelser for praksis, som en sentral forutsetning for deltakelse i diskusjoner og endringsprosesser.
Fordypningsoppgaven utgjør 15 studiepoeng. Retningslinjer for fordypningsoppgaven blir beskrevet nærmere i et eget kriteriedokument. Fordypningsprosjektet skal være knyttet til barnevernfaglige, flerkulturelle og internasjonale utfordringer.
Kritisk perspektiv på helse- og sosialfaglig arbeid inneholder kunnskap om grunnleggende trekk ved det moderne og globale samfunn. Undervisningen tar opp aktuelle problemstillinger og perspektiver på helse- og sosialfaglig arbeid forstått i lys av prosesser og utviklingstrekk i samfunnet. I delemnet legges det vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap om globaliseringens menneskelige konsekvenser slik den ytrer seg på i det helse- og sosialfaglige praksisfeltet. Barnevernspedagoger og vernepleiere har et særlig solidarisk samfunnsansvar for ivaretakelse av risikoutsatte og marginaliserte grupper og deres menneskelige verdighet. I tillegg omhandler delemnet et kritisk perspektiv på egen yrkesutøvelse som sikter mot bevisste holdninger til makt- og avmaktsposisjoner.
Arbeids- og læringsformer: Delemne 12 tar i bruk selvstudium, forelesninger og felles og diskusjons- og refleksjonsgrupper som pedagogiske virkemidler. I tillegg utgjør veiledning i og framlegg av fordypningsoppgaven en betydningsfull læringsarena i delemne 12.
Vurderingsformer: Delemne 12 har en oppgave ivurderingsmappe og en oppgave i dokumentasjonsmappe:
Delemnekode: 869HEMN3 12-1
Vurderingsoppgave 12-1: Fordypningsoppgave og muntlig høring
Fordypningsoppgaven skal som hovedregel utarbeides som en skriftlig gruppeoppgave. Det skal legges til rette for å etablere grupper på tvers av utdanningene og/eller som utdanningsspesifikke grupper.
Skriftlig fordypningsoppgave. 10 000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 70 % av emnekarakteren for Hovedemne III.
Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven. I tillegg kan studenten få spørsmål fra obligatorisk og selvvalgt pensum i Hovedemne III. Det er en forutsetning at fordypningsoppgaven er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Karakter på den skriftlige delen av fordypningsoppgaven kunngjøres før muntlig høring. Den muntlige høringen kan gi grunnlag for justeringer av karakteren på vurderingsoppgave 12-1. Ved karakteren F blir studentens rett til nye forsøk ivaretatt ved en ukes individuell og skriftlig hjemme-eksamen, inkludert påfølgende muntlig høring etter samme retningslinjer som beskrevet ovenfor.
Emnekode: 869HEMN3 DO3
Dokumentasjonsoppgave:
Den enkelte student skal dokumentere minimum 75 % deltakelse i undervisningsoppleggene knyttet til temaene vitenskapsteori- og metode og kritisk perspektiv på eget helse- og sosialfaglig arbeid i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 02.03.2007