Produktutvikling og markedsføring V6902

Læringsmål

Emnet skal gjøre studentene kjent med sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen. Emnet vil gi studentene noe bransjeinnsikt ved gjennomgang/presentasjon av eksempel fra bransjer og bedrifter og en grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområder, slik at studenteane kan delta i løsning av enkle markedsføringsproblem i praksis.

Innhold

Elementer som blir dekket i emnet er:

  • Oppgaver for markedsføring
  • Historisk utvikling
  • Grunnleggende definisjoner og begrep
  • Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
  • Kjøpevaner i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønske, krav og etterspørsel)
  • Segmentering, markedsanalyse og prognoser
  • Markedsstrategier
  • Produkt- og merkevarestrategier
  • Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
  • Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon

Organisering

3-4 timers forelesning i høstsemesteret.

Vurderingsformer

Skriftlig sluttprøve på 4 timer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 31.05.2005