Barn, bevegelse og skole 1310

Læringsmål

Emnet skal gi en fordypning i barn, bevegelse og kroppsøving i ulike skoleslag. Emnet skal gi grunnlag for å reflektere kritisk omkring kroppsøvingsfaget i skolen, barns og unges behov for bevegelse og fysisk aktivitet, og hvordan skole og samfunn legger til rette for slik aktivitet. Emnet skal være målrettet mot analytisk og kritisk refleksjon i forhold til faget kroppsøving i utdanningssystemet. Studenten skal problematisere, undersøke og forstå teorier om barns forutsetninger og behov for bevegelse, og lære å analysere og reflektere kritisk i forhold til didaktiske tilnærminger og fysiske læringsmiljøer.

Innhold

I emnet skal det fokuseres spesielt på:

  • Kroppsøvingsfaget i skolesystemet
  • Vitenskapelig og didaktisk perspektiv på skolen
  • Barns bevegelsesmønstre og kontekstuell læring
  • Fysiske læringsmiljø i skolen
  • Fysisk aktivitet i skolehverdagen
  • Fysisk aktivitet og helse blant barn og unge
  • Måling av fysisk form hos barn og unge

Organisering

15 forelesningsbolker à 4 timer,vårsemesteret. Obligatorisk litteraturseminar.

Forelesninger, seminarer og fagturer/ ekskursjoner.

Vurderingsformer

Ca. 30 min prøveforelesing over oppgitt emne og innlevert manus. Graderte karakterer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 14.04.2005