Barn, bevegelse og skole 1310
Læringsmål
Emnet skal gi en fordypning i barn, bevegelse og kroppsøving i ulike skoleslag. Emnet skal gi grunnlag for å reflektere kritisk omkring kroppsøvingsfaget i skolen, barns og unges behov for bevegelse og fysisk aktivitet, og hvordan skole og samfunn legger til rette for slik aktivitet. Emnet skal være målrettet mot analytisk og kritisk refleksjon i forhold til faget kroppsøving i utdanningssystemet. Studenten skal problematisere, undersøke og forstå teorier om barns forutsetninger og behov for bevegelse, og lære å analysere og reflektere kritisk i forhold til didaktiske tilnærminger og fysiske læringsmiljøer.
Innhold
I emnet skal det fokuseres spesielt på:
- Kroppsøvingsfaget i skolesystemet
- Vitenskapelig og didaktisk perspektiv på skolen
- Barns bevegelsesmønstre og kontekstuell læring
- Fysiske læringsmiljø i skolen
- Fysisk aktivitet i skolehverdagen
- Fysisk aktivitet og helse blant barn og unge
- Måling av fysisk form hos barn og unge
Organisering
15 forelesningsbolker à 4 timer,vårsemesteret. Obligatorisk litteraturseminar.
Forelesninger, seminarer og fagturer/ ekskursjoner.
Vurderingsformer
Ca. 30 min prøveforelesing over oppgitt emne og innlevert manus. Graderte karakterer.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 14.04.2005