Friluftsliv med veilederlære I 1203
Læringsmål
Målet med emnet er at studentene skal få innblikk i problemstillinger knyttet til formidling av friluftsliv. Øvingspraksis knyttet til emnet skal gi studentene kjennskap til hvordan man kan arbeide med friluftsliv innen: skoleverket, institusjoner, organisasjoner etc.
Innhold
Innhold:
- Didaktiske og metodiske problemstillinger knytt til friluftslivsformidling
- Didaktikk, turnormer, prosedyrer, turplanlegging
- Veilederrollen - lederskapets ulike aspekter og funksjoner
- Uteskole
- Øvingspraksis
- Ferd med veileder ved kysten eller på vassdrag
Studentene skal gjennomføre 2 perioder med øvingspraksis på minst 4 dager i løpet av studieåret. Før praksisen skal det leveres en plan for praksisen. Etter gjennomført praksis leveres praksisrapport. Praksisen følges opp med et felles praksisseminar hvor studentene legger frem interessante pedagogiske problemstillinger knyttet til erfaringer gjort under praksisen. Det blir avsatt perioder for praksis både i høst- og vår- semesteret. Studentene skal gjennomføre en ferd med veileder (6 dager) på slutten av vår semesteret. For ferden med veileder kan studentene velge mellom kyst I eller vassdrag fordypning.
Gjennom ferden med veileder skal studentene videreutvikle forståelsen for veilederrollen og dens ulike aspekter og funksjoner. Ferden skal utvikle studentenes ferdigheter og kunnskaper innen valgte fordypning til et nivå hvor de er i stand til å dra på tur med grupper etter normene om tur etter evne, gruppe etter evne og område etter evne.
- Kyst I, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Å ta ansvar for egen læring
• Ferdselskultur: lov og rett, sporløs ferdsel
• Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
• Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl
• Tauverk: rigging, knuter
• Fortøying
• Ly og leir: valg av leirplass og etablering av leir, lavo
• Skjærgårdsnavigasjon, å lese sjøkartet, stedbestemmelse, veivalg
• Mat, bål og kokeutstyr
• Fiske: garn, tilberedning av fisk, folketru og fiske
• Hygiene og førstehjelp i forbindelse med kyst
• Vær og vær tegn
• Vedlikehold av båter og utstyr
• Folk ved kysten, den nordiske båten, seilmakeren, fyrvåkteren, fiskeren, losen
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
- Vassdrag fordypning, ferdigheter og kunnskaper:
• Å ferdes med overskudd, tur etter evne, område etter evne, sikkerhet og konsekvenstenking
• Turplanlegging, å padle på tur i grupper på elv opp til grad II, sikkerhet og ferdselsnormer
• Didaktikk: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
• Veilederens ulike roller
• Padling av kano på flatt vann og i strykende vann, dobbel- og solokano
• Synfaring: lesing av strøm og bølger, sikkert veivalg
• Selvberging og kameratredning på flatt vann og i strykende vann, vading
• Orientering og vei valg, å lese kartet, stedsbestemmelse
• Fiske: bruk av enkel håndredskap og garn
• Folk ved vassdraget: bruken av vassdraget i kulturhistorisk perspektiv
• Vassdragsnaturen
Organisering
Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret.
Arbeidsformene er forelesninger, gruppearbeid, obligatorisk øvingspraksis (8 dager), obligatorisk praksisseminar, obligatoriske uteskole (5 dager) og ferd med veileder ved kysten eller på vassdrag (6 dager). I forbindelse med praksisen skal studentene i første rekke gå inn i en selvstendig og ansvarlig veilederrolle, men innenfor et opplegg hvor rammene er lagt av den aktuelle skole, institusjon eller organisasjon. Se for øvrig ”retningslinjer for praksis” i studieplanens generelle del.
NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005