Friluftsliv med veilederlære II 1204

Læringsmål

Emnet skal videreutvikle de pedagogiske kvalifikasjonene hos den enkelte med henblikk på generell veilederkompetanse.

Innhold

Innhold:
- Veilederlære – turnormer, prosedyrer, lederoppgaver og lederroller, lederutvikling
- Praktisk fordypning innen Kyst II, Vassdrag II eller Fjell/bre II
- Øvingspraksis
- Veiledningspraksis med før- og etterveiledning

 

Øvingspraksis:

I øvingspraksis skal studentene planlegge og gjennomfører undervisningsopplegg for ulike grupper. Studentene skal i første rekke gå inn i en selvstendig og ansvarlig veilederrolle, tilrettelegge og gjennomføre et opplegg med en gruppe.

 

Veiledningspraksis:

I løpet av studieåret gjennomføres veiledningspraksis med relevant målgruppe. Gjennom deler av forløpet følges den enkelte student opp av en faglærer som gir før- og etterveiledning med en grundig tilbakemelding på studentens sterke og svake sider i relasjon til veiledning. Tilbakemeldingen skjer ut fra en generell liste som omfatter hvilke krav vi bør stille til en veileder. Denne listen settes opp i fellesskap. Studentene må regne med å bli pålagt veiledningspraksis knyttet til undervisning på grunnfag idrett, Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 1 eller ved Påbyggingsstudiet i friluftsliv.

 

Praksisen skal ha et omfang på min. 12 dager i alt. Det skal leveres skriftlige praksisrapporter.

Kyst II

- Ferdigheter og kunnskaper:
• Hvordan ta kysten i bruk som undervisningsmiljø, herunder naturlære og kulturlære, tilpasset ulike målgrupper som f.eks. grunnskolen, videregående, folkehøgskole etc ?
• Hvordan velge tur etter evne, gruppe etter evne og område etter evne ?
• Hvordan planlegge og gjennomføre undervisnings- og turopplegg ved kysten ?
• Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer
• Turprosedyrer: didaktikk; organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
• Veilederens ulike roller
• Høvedsmannsansvaret i tradisjonelle bruksbåter
• Sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking ved kystseilas, knyttet til bruk av tradisjonelle bruksbåter
• Videreutvikling av ferdigheter, kunnskap og kompetanse på et høyt faglig nivå innenfor seiling, roing, navigasjon, meteorologi, valg av nødhavn, fortøying, med tanke på å ta med grupper på seiltur i tradisjonell bruksbåt ved kysten
• Innføring i seiling med råseil
• Fordypning rundt tauverk: rigging, knuter, spleising, takling
• Fordypning rundt vedlikehold av båter og utstyr, tau og seil
• Fordypning rundt temaet ”folk ved kysten”, bruken av kysten i kulturhistorisk perspektiv
• Fordypning rundt temaet ”kystnaturen”

Vassdrag II

- Ferdigheter og kunnskaper:
• Hvordan ta vassdraget i bruk som undervisningsmiljø, herunder naturlære og kulturlære, tilpasset ulike målgrupper som f.eks. grunnskolen, videregående, folkehøgskole etc ?
• Hvordan velge tur etter evne, gruppe etter evne og område etter evne ?
• Hvordan planlegge og gjennomføre undervisnings- og turopplegg på vann og vassdrag ?
• Turplanlegging, å padle på tur i grupper på elv opp til grad II+ (III-), sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer
• Turprosedyrer, didaktikk: organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
• Veilederens ulike roller
• Sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking ved padling med kano på vann og vassdrag
• Videreutvikling av ferdigheter, kunnskap og kompetanse på et høyt faglig nivå innenfor padling på flatt vann og i strømmende vann, i dobbel- og solokano, selvberging, kameratredning, synfaring, vading, orientering og veivalg, med tanke på å ta med grupper på kanotur på vann og vassdrag
• Fordypning rundt nærmiljøaktiviteter knytt til bekk, elv og vann
• Fordypning rundt utstyr, vedlikehold og reparasjon
• Fordypning rundt temaet ”folk ved vassdraget”; bruken av vassdraget i kulturhistorisk perspektiv
• Fordypning rundt temaet ”vassdragsnaturen”

Fjell og bre II

- Ferdigheter og kunnskaper:
• Hvordan ta fjellet og breen i bruk som undervisningsmiljø, herunder naturlære og kulturlære, tilpasset ulike målgrupper som f.eks. grunnskolen, videregående skole, folkehøgskole etc ?
• Hvordan velge tur etter evne, gruppe etter evne og område etter evne ?
• Hvordan planlegge og gjennomføre undervisnings- og turopplegg i fjellet og på breen ?
• Turplanlegging, å ferdes til fjells og på bre, sikkerhetsprosedyrer og ferdselsnormer
• Turprosedyrer, didaktikk: organisering, arbeidsmåter, styring og ledelse
• Veilederens ulike roller
• Breførerens rolle
• Sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking ved turer til fjells og på bre
• Videreutvikling av ferdigheter, kunnskap og kompetanse på et høyt faglig nivå innenfor bre og klatrerelaterte aktiviteter året igjennom, med tanke på å ta med grupper på tur i fjellet og/eller på breen
• Urvandring, buldring
• Grunnleggende klatring i klippefelt, tau bruk, standplass, rapell, klatreteknikk på klippe
• Grunnleggende klatring i is, is vandring, is klatring
• Fordypning innenfor brevandring; utstyr, vandring i taulag, sikring, tau bruk, bevegelsesløsninger, standplass, utfiring, rapell, redning, klatring
• Fordypning innenfor topptur på ski og alpin fjellferd: orientering og veivalg, gang gjennom bratt ur, sikring i fjell, tur i vekslende lende: turpraksis og erfaringsbygging, vær og vær tegn
• Fordypning rundt temaet ”folk i fjellet og på breen”, bruken av fjellet og breen i kulturhistorisk perspektiv
• Fordypning rundt temaet ”fjell- og bre- naturen, brelære

Organisering

Undervisningen er lagt til høst- og vårsemesteret.

Arbeidsformene er forelesninger, gruppearbeid, øvingspraksis (8 dager) og veiledningspraksis (4 dager) med 3 praksisrapporter, obligatorisk fordypningskurs med veileder (14 dager) og obligatorisk egenferd (6 dager). På egenferden skal studentene arbeide med selvvalgte emner knyttet opp til sin fordypning.

NB! Alle introduksjoner til turer, og gruppearbeid i forbindelse med turplanlegging, er obligatorisk.

Vurderingsformer

Veiledergodkjenning på grunnlag av studentmappe. For å få godkjent studentmappe må en ha gjennomført godkjent øvingspraksis og veiledningspraksis, godkjent 3 praksisrapporter, levert selvevaluering, samt deltatt på fordypningskurs med veileder og på egenferd.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 29.06.2005