Idrettsaktivitetar 1003
Læringsmål
Gjennom faget idrettsaktiviteter ønsker en å stimulere studentene til forståelse for praksis utøvelse av idrett.
Arbeidet med dette emnet tar sikte på at studentene skal tilegne seg:
- Egenferdigheter, forståelse og å kunne vise korrekte øvingsbilder i utvalgte kurs.
- Kunnskaper og erfaringer i å legge til rette, organisere, undervise og veilede på forskjellige nivåer.
- Innsikt i idrettens normer, kvaliteter og regler.
Innhold
Praktiske idrettsaktiviteter er oppdelt i følgende mindre kurs:
- Ballbasis
- Orientering
- Fotball
- Friidrettsaktiviteter
- Basketball
- Leik, dans og drama
- Friluftsliv og friluftsaktiviteter
- Golf
- Vannaktiviteter
- Livredning
- Innebandy
- Skileik
- Langrenn
- Telemark/alpint
- Snowboard
- Skøyter
- Volleyball
Emnet 1003 Idrettsaktiviteter med alle mindre kurs vil være under kontinuerlig vurdering og utvikling. Der tas derfor forbehold for at 1-2 kurs vil gå ut og at nye kurs vil kunne bli tilføyd. Endelig oversikt blir oppgitt av faglærer ved studiestart.
Ferdighetskrav
Det stilles krav til ferdighet i følgende idretter:
- fotball
- orientering
- golf
- basketball
- svømming
- livredning
- skøyter
- volleyball
Dersom en student ikke består kravene i to eller flere av disse idrettene, blir ikke mappen vurdert. Gjennom studieåret vil det være flere tester. Dette betyr at det er mulig å stryke i en av idrettene.
Fotball
4 tester. Beskrevet i fotballkompendium. Informasjon ved kursstart.
Orientering
Studentene må kunne gjennomføre en lett orienteringsløype med en tid som ligger under ca. 20 minutter pr. km.
Golf
Bestått Grønt Kort kurs.
Svømming
- Foreta effektivt startstup fra skammel
- Foreta stup fra 1 meter vippen med tilløp og svikt
- Svømme 30 m crawl med rytmisk pusting, S-tak og "strømlinjet kroppsposisjon"
- Svømme 30 m ryggcrawl med rytmisk pusting, S-tak og "strømlinjet kroppsposisjon"
- Svømme 50 m bryst svømming med rytmisk pusting, korrekt arm- og beintak og "strømlinjet kroppsposisjon"
Livredning
Gjennomføre livredningsprøve med flg. innhold:
- Hopp fra 3 meter med klær
- 50 meter svømming med klær
- Avkledning i vann
- Dykking til 4 meter, hvor en dukke hentes opp
-
50 meter ilandføring av dukke
Tidskrav: 4 ½ minutt - Praktisk utførelse av hjerte-/ lungeredning (HLR)
Basketball
Studentene skal kunne vise tilfredsstillende øvingsbilde/forståelse i følgende tekniske/taktiske momenter:
- dribling
- pasninger (brystpasninger og sprettpasninger)
- lay-up (to-takter)
- skudd (grunnskudd)
- forsvar; soneforsvar (2-1-2)
- angrep; oppsatt angrep (1-2-2)
- mann-mann; forsvar og angrep
Skøyter
- Vise funksjonell gang forover, med tydelig tyngdeoverføring
- Vise funksjonell gang bakover, med tydelig tyngdeoverføring
- Vise funksjonell svingteknikk, med tydelig kanting av skøyter og skyv med begge bein
- Vise funksjonell skrensbrems, med tydelig kanting av skøyter og trykk på hel fot
Volleyball:
- Vise funksjonell underarmsserve
- Vise funksjonell servemottak - baggerslag
- Vise funksjonell opplegg - fingerslag
- Anvende disse tre teknikker i spill
Organisering
Til sammen om lag 250 leksjoner gjennom hele året.
Studentene får informasjon ved studiestart.
Vurderingsformer
Kravene for godkjent gjennomføring av emnet er:
- Minst 80 % frammøte og engasjert deltakelse. Bestått/ ikke bestått
- Ferdighetskrav. Bestått/ ikke bestått
- Mappevurdering. Graderte karakterer.
Mappens innhold:
Rapport 1: "Friidrettsaktiviteter og bevegelsesanalyse"
Tema: Anatomi, funksjonell anatomi, musklers arbeidsmåter.
Gruppeoppgave
Rapport 2: "Barn, læring, natur og friluftsliv"
Tema: Praktisk, pedagogisk og didaktiske overveielser knyttet til barn, læring, natur og friluftsliv.
Gruppeoppgave
Rapport 3: "Taktiske prinsipper og lagspill"
Tema: Lagspill, angrepspill, forsvarsspill.
Individuell oppgave
Rapport 4: "Dans, leik og drama"
Tema: Bevegelse, leik, kreativitet, formidling
Gruppeoppgave
Rapport 5: "Ski"
Tema: Teknikk, analyse og feilretningsoppgave
Individuell oppgave (info kommer ved studiestart)
De fem rapportene leveres gjennom hele studieåret. Ved studiestart vil der bli gitt frist for levering av hver enkelt rapport. Ved sensur vil to rapporter bli valgt ut og danne grunnlag for vurdering.
- Først velger faglærer den ene rapporten.
- Deretter velger studenten selv den andre rapporten.
Mappen må inneholde et notat som viser hvilke to rapporter (første og andre prioritet) studenten ønsker å få vurdert.
Mappen vil bli vurdert ut fra disse to kriteriene:
- I hvor stor grad studentene har oppstilt og analysert aktuelle temaer og problemstillinger fra den praktiske undervisning i idrettsaktiviteter.
- I hvor stor grad studenten har relatert aktuelle temaer og problemstillinger til anbefalt pensum litteratur samt eller annen relevant litteratur.
Det gis en samlet karakter for de to rapportene.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Carl-Magnus Nystad - 12.04.2005