Fagdidaktikk i fremmedspråk PPUFRS15

Læringsmål

Mål

Studentene skal:

  • kunne redegjøre for fagets utforming og funksjon i samfunnet og dets plass i skolen før og nå
  • sette seg inn i teorier om tekst, språkutvikling og språklæring og kunne forholde seg tildisse i arbeidet med å fremme elevenes læring i faget
  • utvikle evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningen i forhold til nasjonale læreplaner og elevenes ulike måter å tilegne seg fremmedspråk på
  • undersøke vilkårene for å lære fremmedspråk både i og utenfor klasserommet
  • lære å tilrettelegge for ulike estetiske erfaringer og opplevelser hos elevene gjennom kreativ bruk av språket
  • utvikle forståelse for hva yrkesretting av språkfagene kan innebære
  • skaffe seg praktisk og teoretisk kunnskap om IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknikk).

Denne oppdelingen er gjort av praktiske og systematiske hensyn. I studiet vil en som regel arbeide innenfor flere områder samtidig.

Målområder

Studiet består av følgende målområder:

  • Fagets egenart, utvikling og legitimering.
  • Teorier om tekst og språklæring.
  • Planlegging og begrunning av undervisning og tilrettelegging for læring og estetiske erfaringer.
  • Veiledning og vurdering.
  • Yrkesretting.

Fagets egenart, utvikling og legitimering

Studentene skal:

  • skaffe seg innsikt i eget fremmedspråks historie og stilling som undervisningsfag

i norsk skole, dets utbredelse internasjonalt og dets betydning for norsk samfunns- og yrkesliv

  • vise evne til selvstendig tolkning og vurdering av læreplaner, også i forhold til planenes generelle deler og til andre fag

Teorier om tekst og språklæring

Studentene skal kunne:

  • redegjøre for ulike læringssyn og metodiske tilnærminger og gi en vurdering av disse. Vurdere og bruke ulike undervisningsmetoder og arbeidsformer i språkopplæringen,
  • bl.a. prosjekt og tverrfaglige arbeidsformer
  • drøfte kriterier for valg av tekster
  • gi eksempler på ulike metoder for å diagnostisere elevspråk og ulike former for lærevansker i fremmedspråk
  • forholde seg analytisk til nye sjangrer og former for mediering av tekst som IKT frembringer og undersøke disse tekstenes språklæringspotensiale.

Planlegging og begrunning av undervisning og tilrettelegging for læring og estetiske erfaringer

Studentene skal kunne:

  • formulere mål for egen undervisning og elevenes læring med utgangspunkt i læreplanene og kunne motivere, veilede og vurdere i forhold til disse
  • lage velbegrunnede undervisningsopplegg tilpasset elevenes forutsetninger, bakgrunn og interesser
  • legge til rette for aktiv elevdeltaking i planleggingen og tilretteleggingen av språkopplæringen - og kunne bruke elevenes ideer, kunnskaper og ferdigheter som en ressurs
  • gjøre det mulig for elevene å utvikle innsikt i egen læring
  • skape et læringsmiljø der elevene får mulighet til å bruke målspråket spontant og naturlig
  • vurdere læremidler og samarbeide med elevene om valg og bruken av disse
  • utvikle kunnskaper om og ferdigheter i å bruke IKT som integrert del av fremmedspråkopplæringen og vurdere IKTs muligheter i språkopplæringen
  • legge til rette for innhenting av informasjon fra ulike kilder som er lagret på ulike måter
  • skape situasjoner og organisere aktiviteter som stimulerer til kommunikasjon på tvers av landegrenser og fag
  • inkludere det flerkulturelle og internasjonale perspektiv i sin undervisning
  • bruke sang, musikk, bilder og kunst av forskjellig slag fra målspråklandene for å utvikle en lekende, utforskende og kreativ holdning til språklige og kulturelle uttrykk
  • legge til rette for positive elevopplevelser i møte med poesi, prosa og andre skjønnlitterære tekster
  • gi eksempler på språkets rolle i litteraturen og som kulturbærer
  • fungere som gode språklige modeller.

Veiledning og vurdering

Studentene skal kunne:

  • gi elevene veiledning som de kan bruke i sitt arbeid med å utvikle tekstkompetanse og det å ta språket i bruk for å lære det
  • hjelpe elevene til å vurdere egen kompetanse og utvikling og definere læringsbehovet i fremmedspråk
  • gjøre rede for hva som ligger i helhetlig vurdering av språkkompetanse
  • drøfte kriterier for vurdering av elevenes språkproduksjon og språkforståelse underveis i læringsprosessen
  • benytte ulike vurderingsformer og forholde seg undersøkende til deres relevans når det gjelder å dokumentere den enkelte elevs kompetanse i engelsk
  • foreta begrunnet vurdering av elevenes sluttkompetanse i engelsk ut fra gjeldende vurderingskriterier og eksamenskrav

Yrkesretting

Studentene skal kunne:

  • tilrettelegge fremmedspråkopplæringen innenfor yrkesfag
  • drøfte spørsmål knyttet til tekstutvalg og tekstarbeid innen yrkesfaglige studieretninger med tanke på hvordan både skjønnlitteratur og sakprosa kan være kilde til kunnskap og styrking av yrkesidentiteten og kulturen i yrkesfagene og samtidig være allmenndannende

Innhold

Til grunn for rammeplanen i fremmedspråkdidaktikk ligger den betydning fremmedspråkene har hatt tidligere, den viktige rolle de spiller i dagens samfunn og trolig også vil spille i fremtiden.

Tilvalgsspråkene tysk og fransk har nå en mer fremtredende plass i grunnskolen enn de hadde før. Engelsk er et obligatorisk fag fra første klasse i grunnskolen til og med grunnkurs i videregående opplæring. Det brukes nå som fellesspråk over hele verden og er blitt et viktig redskap i alt internasjonalt samarbeid.

Språkfagene fungerer både som ferdighetsfag og redskapsfag, som kultur- og dannelsesfag, så det er innlysende at en god språkopplæring i skolen er nødvendig.

Sentrale spørsmål om hva det vil si å ha fremmedspråkkompetanse, hvordan man lærer fremmedspråk og hvorfor det er viktig å ha fremmedspråkkompetanse blir da også sentrale problemstillinger innenfor dette kurset.

Organisering

Undervisningen vil bli organisert slik at praksiserfaringene får en sentral plass. Studentene skal kunne utveksle erfaringer, diskutere pensum og gi hverandre råd.

Alle studenter skal, enkeltvis eller i grupper, legge frem undervisningsopplegg og andre praktiske eksempler fra sin praksis. Det er obligatorisk fremmøte for alle ved presentasjon av undervisningsopplegg. De skal få tilbakemelding og nye ideer fra hverandre og fra faglærere. Dette skal stort sett foregå på engelsk for engelskgruppen. For studenter med fremmedspråkene tysk og fransk vil arbeidsspråket avheng av gruppens sammensetning og av læreren. Dette arbeidet er obligatorisk.

IKT - verksted:

Studentene får anledning til å sette seg inn i ulike aspekter ved bruk av IKT i språkopplæringen gjennom egne erfaringer med IKT. Det er obligatorisk for alle språkstudenter å dokumentere et arbeid de har utført i tilknytning til dette temaet.

Det er obligatorisk fremmøte på 80% av undervisningen i studiet. Innlevering av arbeid og presentasjoner som blir pålagt i studiet er obligatorisk.

Vurderingsformer

Eksamen for studenter som tar 15 studiepoeng:

  • Mappevurdering: Fire tekster skal innleveres i mappe til en bestemt dato. Hva slags tekster som skal inngå i mappen vil bli opplyst om av fagansvarlig ved studiestart.  Vekting 40% av endelig karakter.
  • Skriftlig individuell sluttprøve på 5 timer.  Vekting 60% av endelig karakter.

Eksamen for studenter som tar 30 studiepoeng:

  • Mappevurdering og skriftlig sluttprøve (som for 15 studiepoeng). Vekting 60% av endelig karakter.
  • Prosjektoppgave. Vekting 40% av endelig karakter.

Studenter som tar fagdidaktikk  fremmedspråk 30 studiepoeng til sammen, skal skrive en problembasert, fagdidaktisk prosjektoppgave som teller som 15 studiepoeng.  Oppgaven kommer i tillegg til det obligatoriske pensum for 15 studiepoeng.  Oppgaven skal være på ca. 25 sider og problemstilling skal diskuteres med faglærer.  Skisse over oppgaven med litteratur skal leveres inn til en bestemt dato. Det vil bli anledning til å få veiledning underveis med oppgaven.  Oppgaven skal presenteres muntlig for klassen.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 29.06.2005