Fagdidaktikk i naturfag PPUNAT15
Innhold
Innledning
Denne studieplanen omfatter fagdidaktikk i det integrerte naturfaget og fagene biologi, fysikk og kjemi. Studiet skal først og fremst gi studentene grunnlag for å undervise i naturfag på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i grunnskolen og i 1. klasse i den videregående skolen. Studiet er teori-, erfarings- og praksisrelatert og skal utvikle kompetanse som gjør det mulig i handle på en reflektert måte i undervisningssituasjonen.
Mål og målområder.
Fagdidaktikk i naturfagene skal i samspill med pedagogikk og praksisopplæring legge til rette for at studentene utvikler:
- forståelse for naturfagets egenart
- kunnskap om hvordan elever lærer naturfag og ferdigheter i å differensiere undervisningen og gi opplæring tilpasset elevens forutsetninger og bakgrunn
- ferdigheter i å planlegge og gjennomføre undervisning i naturfaget og i å anvende ulike metoder og hjelpemidler i undervisningen
- innsikt, holdninger og ferdigheter av betydning for undervisning med sikte på at elever skal oppleve naturfag som relevant for sitt daglige liv og for miljøet både lokalt og globalt.
- kunnskaper og ferdigheter i forskjellige måter å vurdere elevers læring og egen undervisning i naturfag.
Innholdet er delt i fem målområder som skal belyse naturfagundervisning ut fra forskjellige perspektiver i samsvar med studiets mål. Hvert målområde omfatter flere hovedmomenter og problemstillinger som vil bli presentert i sammenheng med hverandre og vil gi oversikt over det fagdidaktiske feltet. Noen av hovedelementene vil bli eksemplifisert i biologi-, fysikk-, geofag- og kjemididaktikk
De ulike målområders omfang og innhold
1. Naturfag som skolefag
Hovedmomenter vil være:
- naturvitenskapen i samfunnet
- naturfag, verdisyn og miljøproblematikk
- naturfagene som enkeltfag eller deler av integrert naturfag, nye tendenser
- begrunnelse og mål for skolefaget
- fagplaner og lærebøker for skolefaget
- naturfag i andre land
2. Eleven og naturfag
Hovedmomenter vil vær:
- læringsteorier og naturfagundervisning
- elevens faglige bakgrunn fra tidligere skolegang
- begrepsutvikling, læringsvansker, misoppfatninger og hverdagsforestillinger
- motivasjon , interesser, erfaringer og holdninger
- eleven som ressurs og elevaktivisering
- tilpasset opplæring i naturfag
- ansvar for egen læring
- naturglede og engasjement i miljøspørsmål
3. Læreren og naturfag
Hovedmomenter vil være
- kompetanse og forutsetninger for undervisning i naturfag
- lærerens ulike roller i naturfagundervisning
- lærersamarbeid og tverrfaglig virksomhet
- ansvar for faglig og fagdidaktisk oppdatering og videreutvikling
- risiko og ansvar for sikkerhet i naturfagrommet
4. Praktisk tilrettelegging for undervisning og læring i naturfag
Hovedmomenter vil være
- målsetting for naturfag
- planlegging, organisering og gjennomføring av undervisning
- bruk av lærebøker, datautstyr og andre hjelpemidler
- skriving i naturfagundervisning
- elevforsøk og demonstrasjoner
- tema- og prosjektundervisning
- oppgaveløsning, bruk av forskjellige oppgavetyper
- bruk av nærmiljø (ekskursjoner)
5. Vurdering og karaktersetting i naturfag
Hovedmomenter vil være
- vurdering av egen undervisning
- helhetlig elevvurdering
- karaktergiving
Organisering og arbeidsformer.
Undervisningen og aktivitetene i studiet vil bli lagt opp på en slik måte at studentene får mest mulig allsidig erfaring fra ulike typer undervisning. Dette omfatter forelesninger, klasseromundervisning, prosjektarbeid, gruppearbeid og bruk av IKT. For å understreke naturfagenes spesielle karakter blir det lagt vekt på feltarbeid, laboratorieøvelser og demonstrasjoner.
De organiserings- og arbeidsformer som brukes i studiet, er i seg selv en del av innholdet i studiet. Gjennom å delta i undervisningen vil studentene få praktiske ferdigheter i arbeidsmåter som de kan bruke i egen undervisning. Arbeidsformer som fremmer studentene og elevene ansvar for egen læring vil bli vektlagt.
Undervisningen i målområde 1 Naturfag som skolefag er frivillig. De andre målområdene har obligatorisk frammøte.
Det er obligatorisk å delta i gruppeaktiviteter og all praksis og forberedelse/etterarbeid i forbindelse med dette er obligatorisk. Alle pålagte innleveringer er obligatoriske. Dette vil gå fram av semesterplanen som deles ut ved starten av hvert semester. Alle obligatoriske innleveringer skal være godkjent, og eventuelt blitt vurdert til ” Bestått” av faglig ansvarlig(e) før kandidaten kan fremstille seg for endelig, avsluttende eksamen
Vurdering
Gjennom studietiden vil studentene måtte levere inn obligatoriske arbeider, og utføre oppgaver individuelt eller i gruppe. Tre av disse arbeidene vil inngå i en egen ”Presentasjonsmappe” som legges fram for intern vurdering av to av fagpersonalet i slutten av semesteret. Dato for innlevering av obligatoriske arbeider og arbeider til ”Presentasjonsmappa” vil gå fram av semesterplanen.
Endelig eksamen og karakterfastsetting.
a) Intern mappevurdering teller 40% av eksamenskarakteren (Presentasjonsmappe)
b) Individuell skriftlig prøve over 3 timer som teller 60% av endelig eksamenskarakter.
Øvrige arbeider vurderes til ”Bestått”/”Ikke bestått” av faglærer(e) internt.
Kandidater som skal framstille seg til eksamen må ha fått godkjent sin presentasjonsmappe før de kan gå opp til eksamen. Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. For øvrig vises til egen ”Forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark”
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 28.06.2005