Musikk 10FPMUS

Læringsmål

Musikkstudiet skal bidra til studentenes musikalske egenutvikling og  forberede den enkelte student til musikkarbeid i barnehagen.

Faglig kunnskap

Dette hovedemnet skal gi studenten innsikt i musikk som kunst- og kulturfag og dekke studentenes skapende og gjenskapende arbeid med utøvende disipliner og lytting. I dette emnet vil en også vektlegge kunnskapen om barnets utvikling og uttrykksmåter innenfor det musikalske området.

 

Studentene må tilegne seg et personlig repertoar i sang, spill, dans og andre musikkaktiviteter.

Delemner

Egen musikalitet og musikkopplevelse

Musikalsk utvikling, musikalsk begrepsutvikling, musikkopplevelse, musikalsk sosialisering

Sang

Bruk av stemmen i sanger, rim, regler og lydforming. Sangutvalget bør være allsidig sammensatt og romme barnesanger med variert innhold.

Spill

Bruk av kroppens instrumenter, rytmeinstrumenter, stavspill, og gitar.

Instrumenter i barnehagen

Musikk og bevegelse

Sangleker, enkle danser og improvisasjon.

Lytteaktiviteter og lydleker

lyd og musikk som uttrykks- og kommunikasjonsmiddel

Ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter

Musikklære.

Notelære skal først og fremst dekke de behovene som studentene har for å kunne delta i de ulike musikalske sammenhengene innenfor studiet.

Estetiske prosesser, kreativitet og fantasi

Pedagogisk arbeid i barnehagen

Dette hovedemnet vektlegger praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn. 

Delemner

Musikkarbeid i barnehagen

Planlegging, tilrettelegging og vurdering av musikkaktiviteter i barnehagen tilpasset barns ulike forutsetninger

Estetisk erkjennelse, glede og skapertrang.

Musikk i tverrfaglig sammenheng

Vurdering av læremidler, utstyr og materiell

Samhandling og refleksjon

Studieinnholdet skal gi et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen.

 

Musikken settes inn i et samfunnsmessig perspektiv. 

 

6-åringer i skolen stiller førskolelæreren overfor spesielle utfordringer som også faget musikk må forholde seg til og forberede for. For å skape kontinuitet mellom musikktilbudet til de eldste førskolebarna og musikkfaget slik de møter det i grunnskolen, bør studentene få et visst kjennskap til  musikkplanen og musikkdidaktikk for  1. klasse

 

Studiet skal gjøre studentene i stand til å videreføre egne musikkpedagogiske kunnskaper til barnehagens øvrige personale.

Innhold

Studiet i musikk skal forberede den enkelte student til musikkarbeid i barnehagen. Et vesentlig trekk ved førskolebarnets atferd, lek og kommunikasjon er musikalske ytringer. For å stimulere og videreutvikle barns mottaker- og uttrykksevne på dette området er det viktig at studentene tilegner seg musikkfaglige og pedagogiske kvalifikasjoner.

Ulike musikkuttrykk og musikkformer er en grunnleggende måte å samhandle og vise følelser på i alle kulturer. Musikken representerer derfor en viktig del av vår felles kulturarv og gir kunnskaper om vår fortid og om våre tradisjoner.

Vi lever i et mediefokusert og flerkulturelt samfunn. I studiet  drøftes problemstillinger knyttet til musikktilbud i ulike medier og tverrkulturelle musikkformer.

Musikk er et kunstfag med sang, dans, spille- og lytteaktiviteter i sentrum. Musikk har egne håndverksmessige regler og former. Det representerer et nonverbalt språk der samspill, utøving og lytting er viktig.

Aktiv musikkutfoldelse er nødvendig for studentens egen utvikling. Egenutvikling, selvinnsikt og holdningsbearbeidelse i forhold til faget er sentrale forutsetninger for musikalsk forståelse og syn for musikkens betydning for førskolebarn.

Musikkfaget vil kreve selvstendig arbeid i relativt stor grad.  Det er viktig at studentene er klar over sitt medansvar for egen musikalsk utvikling og læring.

Studenten må disponere gitar ved studiestart.

I vår tid er det viktig å gi barn en kulturell identitet, og musikk er her et viktig redskap.  Det bør derfor legges stor vekt på norsk kultur og norsk tradisjonsstoff.  Videre bør det også legges vekt på musikk og kulturstoff fra andre land.

Organisering

I musikkfaget er det viktig at du får utvikle gode arbeidsmåtar samtidig som du får et reflektert forhold til den pedagogiske prosessen du er en del av.  Organiseringen av undervisningen kan til dels utvikles i samarbeid mellom lærer og studenter. Opplæring i sang og spill vil skje i nært samarbeid med den øvrige undervisningen. De arbeidsformene du vil møte i musikkfaget er:

  • Gruppeoppgaver
  • Forelesninger
  • Selvstudium
  • Tverrfaglige arbeid
  • Prosjektarbeid, med Forming og Drama
  • Musikk i praksis. Faglærer gir fagdidaktisk veiledning, jmf praksishåndbok
  • Noen oppgaver som retter seg inn mot samarbeidet med praksisbarnehagene

Det vil gå fram av semesterplanene hvilke deler av arbeidet som er obligatorisk for studentene.

Vurderingsformer

Vurderingen består av to hovedkomponenter

1.       Mappevurdering

2.       Eksamen

1. Mappevurdering

Arbeidsmappen skal inneholde:

1.       Repertoarperm med 30 musikkaktiviteter for førskolebarn som inkluderer minst 15 sanger/ sangleker. Studenten skal kunne akkompagnere minst 5 av disse med gitar.

2.       Skriftlig individuell faglig/didaktisk oppgave - 4 t, gradert karakter

3.       Prøve i musikklære – 1t, bestått/ikke bestått

Intern vurdering.

2. Eksamen

Sluttprøve - praktisk/didaktisk oppgave - grupper. Hver gruppe skal bestå av 4 studenter. Gruppene trekkes og oppgaven deles ut 14. dager før eksamen.  Gruppene skal levere et skriftlig dokument (2-3 s.) for opplegget. Oppgaven består i å planlegge og gjennomføre et musikkopplegg for førskolebarn. Hver gruppe skal bruke 30 min på framlegget. Det settes av 30 min for sensor til å se på det skriftlige dokumentet og stille spørsmål til gruppa. Alle gruppens medlemmer er ansvarlig for framlegget.

Den enkelte student blir vurdert individuelt etter en gradert karakterskala.

Mappe og sluttprøve vektes 40 / 60

Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er

laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 08.09.2005