Deltid fleksibel sykepleierutdanning 1 år 051-051
Innhold
Hovedemne 1:Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, ferdighetstrening og refleksjon
Hensikten er at studenten skal:
- Lære om og utvikle forståelse for sykepleiefagets historikk, idégrunnlag og yrkesetikk
- utvikle forståelse for sykepleiens teoretiske grunnlag som basis for utvikling av sykepleie som en praksisdisiplin
- forstå ulike perspektiver, teorier og modeller, begreper og fenomener for å kunne beskrive sykepleie som fag og yrke
- utvikle evne til refleksjon og kritisk tenkning
- vise evne til en oppdagende og undersøkende holdning til kunnskap og læring
- oppøve grunnleggende sykepleieferdigheter
Delemne 1 Sykepleiens historie og tradisjon
- Utviklingen av sykepleiens verdi- og kunnskapsgrunnlag
Delemne 2 Sykepleiens vitenskapelige grunnlag
- Sykepleie som vitenskap
- Sykepleiens sosiale mandat (sykepleiens funksjoner)
- Sykepleievitenskapens mandat (kvalitetsutvikling i sykepleie)
- Begreper, teorier og modeller
Delemne 3 Sykepleie som klinisk fag
- Sykepleie som klinisk fag
- Sykepleiemetoder og tilnærming (intellektuelle/analytiske metoder, praktisk/tekniske metoder, kommunikative metoder)
- Kompetanseområder og kunnskapsformer
- Hovedbegrepene i sykepleie relatert til alderdom/helsesvikt
- Sentrale begreper i sykepleie (f.eks.: pasient, sykepleier, sykdom, livskvalitet, egenomsorg, omsorg, kultur, kontekst)
Delemne 4 Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Innføring i vitenskapsteori
Delemne 5 Etikk
- På vei mot etisk kompetanse
- Verdier
- Menneskesyn, livssyn
- Etiske teorier
- Menneskerettigheter
- Yrkesetiske retningslinjer
Delemne 6 Praksisforberedende studier
- Ferdighetstrening
- Situasjonsorienterte læringsaktiviteter med fokus på kommende praksisstudium
- Refleksjon
Hovedemne 2:Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget, praksisstudier 1. år
Utdanningen vektlegger utvikling av praktisk kompetanse innenfor sykepleiens virksomhetsområde. Praktisk kompetanse beskrives som:
"evne og dyktighet til å iverksette sykepleiespesifikke tiltak og handlinger. Disse er karakterisert ved å være planlagte og hensiktsmessige, hvor studentens evne til systematisk tenkning og problemløsning er en grunnleggende forutsetning" (jamfør Rammeplan-2000).
I hensikter for praksisstudier har denne beskrivelsen av praktisk kompetanse fått betegnelsen funksjonsdyktighet.
Praksisstudiene foregår innenfor ulike læringsarenaer. Viktig i denne sammenheng er det å avgrense og definere sykepleiepraksis for studenten. Sykepleie kjennetegnes blant annet ved å være en sosial, mellommenneskelig, moralsk og reflektert praksis. Dette impliserer at læring i praksis er et relasjonelt anliggende hvor meningsfull læring både er knyttet til kontekstuell og individuell læring. Undervisning i teori om praksis og praksisteorier bidrar til at studenten får "verktøy" til å reflektere kritisk over konkrete handlingssituasjoner i sykepleiepraksis.
En pedagogisk reaktualisering av mester-lærling -modellen gir i denne forbindelse nye perspektiver på et læringsmiljø som er praksisrelevant. Høgskolens undervisningspersonell og praksisstedets sykepleiere vil fungere som kyndige veiledere og rollemodeller når det gjelder å tilegne seg sykepleiefagets kunnskaper og verdier. Innlæring gjennom observasjon og imitasjon, gjennom trening og supervisjon er sentrale læringsformer innen mesterlæren, og er relevant for praksisstudiene.
Utvikling av praktisk kompetanse relateres også til atferdsendringer hos studentene når det gjelder kommunikative og kliniske ferdigheter. Patricia Benners fem nivåer for utvikling av praktisk kompetanse gir en oversikt for studentene over hva som forventes av læringsutbytte på de ulike trinn i utdanningen. Dette vil det bli redegjort for i Plan for praksisstudier.
Hensikten med alle delemnene er at studenten skal integrere og anvende kunnskaper fra sykepleiens faglige, medisinske, naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige grunnlag .
Pasient, relasjon, sykepleier og kontekst er sentrale begreper som er lagt til grunn for hva som er forventet å lære i de ulike praksisstudiene.
Studenten skal oppøve en kritisk og analytisk holdning til sykepleiefaget og yrkesutøvelsen Etiske dilemmaer i møte med pasienter og pårørende er sentrale lærings og utviklingsområder.
Studenten skal oppnå kritisk forståelse for sykdom og helsetjeneste fra et pasient og
samfunnsperspektiv. Oppnår forståelse for sykepleie både som planlagt aktivitet og som situasjonsbestemt handling. Studenten skal lære seg å begrunne sine valg og handlinger både faglig etisk og kunne utvise selvstendighet, ansvar, kreativitet og endringskompetanse i forhold til sine stillingsvalg.
Emnet skal bidra til :
- forståelse for hvordan sykdom finner sitt uttrykk både individuelt og i grupper. Fokus rettes mot pasientens opplevelse og beskrivelser av å være syk.
- at studenten tar utgangspunkt i pasientens grunnleggende behov, ressurser og helsetilstand
- at studenten skal observere, vurdere og dokumentere pasientens behov for sykepleie, planlegge, gjennomføre aktuelle tiltak
- at studenten faglig argumenterer for sykepleiefaget og utøvelse
- forståelse for betydningen av yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- tilegnelse og anvendelse av kunnskap om informasjons- og kommunikasjonsteknologi
- at studenten er bevisst sykepleierens funksjon i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsestjenesten
- at studenten observerer og kritisk reflekterer over systemstrukturer som fremmer/hemmer kvaliteten på sykepleietjenesten.
- at studenten kritisk reflekterer over og begrunner egne valg og handlinger
- at studenten ivaretar pasientens/pårørendes verdighet i enhver situasjon
Hensikten er at studenten skal oppøve evne til å utøve grunnleggende sykepleie og iverksette livreddende tiltak hos pasienter med varierte pleie - og omsorgsbehov i sykehjem
Hensikten er at studenten skal:
- Tilegne seg kompetanse i å observere og vurdere pasientens grunnleggende behov, ressurser, opplevelse av helse og evne til å mestre sin livssituasjon
- tilegne seg kompetanse i å planlegge, iverksette, evaluere og dokumentere grunnleggende sykepleietiltak(handling)
- tilegne seg grunnleggende kompetanse i kommunikasjon og samhandling, vise omsorg overfor pasienter og pårørende
- tilegne seg kompetanse til å observere og reflektere over pasienten i samspill med miljø og samfunn.
- tilegne seg kompetanse til å observere og reflektere over hva sykepleie som yrket innebærer, og hvordan dette fungerer i samarbeid på sykehjem.
Delemne 1 Praksisstudier
- Kommunehelsetjeneste:
- Sykehjem, 8 uker. Veiledet praksisstudium med avsluttende vurdering
Det henvises til egen praksisplan for fleksibel sykepleierutdanning.
Hovedemne 3:Medisinske og naturvitenskapelige emner 1. år
Hensikten er at studenten skal:
Delemne 1: Fysiologi/anatomi /biokjemi
Celle- og vevslære, biokjemiske prosesser
Menneskets anatomiske oppbygning
Organers og organsystemers normale funksjon og samspill
Livsløp og utviklingsaspekter
Ernæringsfysiologi og metabolisme
Delemne 2: Mikrobiologi/hygiene
Bakteriologi, virologi, parasittologi og mykologi
Smittekjeden, aseptikk og antiseptikk
Sykehushygiene og sykehusinfeksjoner
Infeksjonssykdommer
Delemne 3: Humanøkologi
Humanøkologiske modeller
Økologisk forståelse innen medisin og sykdomsbehandling
Psykoneuroimmunologi
Delemne 4: Grunnleggende førstehjelp
Hovedemne 4: Innføring i samfunnsvitenskapelige emner 1. år
Hensikten er at studenten skal:
- tilegne seg kunnskaper om grunnleggende begreper, perspektiver og teorier innen psykologi, sosiologi, helse- og sosialpolitikk, sosialantropologi og stats- og kommunalkunnskap.
- kunne identifisere og drøfte sykepleiefaglige problemstillinger i samfunnsfaglig sammenheng.
- oppøve ferdigheter i å formidle eget fag.
Delemne 1: Psykologi
Delemne 2: Sosiologi
Delemne 3: Helse- og sosialpolitikk
Delemne 4: Sosialantropologi
Delemne 5: Stats- og kommunalkunnskap
Oversikt over mappekrav 1.studieår
KULL 2005, 1. STUDIEÅR, HØSTEN 2005
Emne- kode |
Emnenavn / tema |
Studie- poeng |
Hovedemne |
Form |
Vurderingsform |
051-051 1-1 |
Minifeltarbeid: "Hva er sykepleie?” |
3 |
1,2 |
Gruppe og individuell |
Veiledning underveis |
051-051 1-2 |
Sykepleiens historie |
4 |
1 |
Gruppe |
Veiledning underveis |
051-051 1-3 |
Sykepleiefaget |
3 |
1 |
Individuell |
Veiledning underveis |
051-051 1-4 |
Passeringsprøve i hygiene |
3 |
3 |
Individuell |
Bestått / ikke bestått |
051-051 1-5 |
1-5 Resymé og refleksjon over artikkel knyttet til hygiene |
2 |
1,2,3 |
Minigruppe |
Veiledning underveis |
|
Studiepoeng 1.semester |
15 |
|
|
|
KULL 2005, 1. STUDIEÅR, VÅREN 2006
Emne-kode |
Emnenavn / tema |
Studie- poeng |
Hoved-emne |
Form |
Vurderingsform |
051-051 1-6 |
Flervalgstest i anatomi/fysiologi m/egenvurdering og plan |
3 |
3 |
Individuell og plan i gruppa |
Veiledning underveis |
051-051 1-7 |
Ernæring |
3 |
3 |
Individuell og gruppe |
Veiledning underveis |
051-051 1-8 |
Samfunnsviten-skapelige emner |
5 |
2,4 |
Gruppe |
Veiledning underveis |
051-051 1-9 |
Praksis i sykehjem med praksisrapporter |
12 |
1,2,3,4 |
Individuell |
Bestått / ikke bestått |
051-051 1-10 |
Integrert sluttvurdering 1.studieår |
7 |
1,2,3,4 |
Individuell |
Gradert karakter for studieåret |
Studiepoeng 2.semester |
30 |
Antall studiepoeng i hvert mappekrav angir vektig av arbeidsmengeden i mappekravet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 06.07.2005