Eksamen hovedemne 1 og 2 986EKS1
Innhold
Hovedemne I Grunnlagstenkning i helsefremmende og forebyggende arbeid,
15 studiepoeng
Mål for hovedemne I er at studenten;
- erkjenner viktigheten av vitenskapelig forståelse i praksis
- reflekterer over etiske dilemma som er knyttet til velferdsstaten og prioritering av folkehelsearbeid
- kan reflektere kritisk over sammenhengene mellom samfunnsutvikling, økonomi og teknologi i forhold til oppvekstvilkår og helse
- har kunnskap om lovverket og de politiske/administrative virkemidler for det helsefremmende og forebyggende arbeid i kommunehelsetjenesten
- har forståelse for hvordan beslutningsprosesser i offentlig forvaltning påvirkes
- har kunnskap om ulike historiske og kulturelle betydninger av helsebegrepet
- har kunnskap og forståelse om hovedstrategier og aktuell forskning på området helsefremmende og forebyggende arbeid
- identifiserer muligheter og vilkår for samarbeid på ulike arenaer
Delemne 1: Vitenskapsteori
- Vitenskapsretninger
- Forskningsmetoder
- Forskningsetikk
Delemne 2: Etikk
- Etiske utfordringer i velferdsstaten
- Etikk i forhold til rammeverket
- Det etiske grunnlaget i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid
Delemne 3: Samfunnsfag
- Samfunnsutvikling
- Offentlig forvaltning
- Lover og forskrifter
- Flerkulturell kompetanse
- Folkehelsepolitikken
Delemne 4: Folkehelse
- Epidemiologi
- Humanøkologi
- Samfunnsmedisin
- Forebyggende- og helsefremmende strategier
- Miljørettet helsevern
Delemne 5: Tverrfaglig og sektorovergripende samarbeid
- Samarbeidsarenaer for helsesøstertjenesten
- Tverrfaglighet og flerfaglighet
Vurderingsformer i hovedemne I
Studieoppgaver [Kriterier for de ulike studieoppgavene finnes som et vedlegg til fagplanen]
Emnekode:
986EKS1 ST1 Hovedemne I Studieoppgave praktiske studier.
Indv. kartleggingsoppgave
Individuell skriftlig semesteroppgave relatert til praktiske studier. Oppgaven er knyttet til kommunehelsetjenesten, kommunehelseprofil og kartlegging av helsesøsterdistrikt. Omfanget er 6700 ord.
986EKS1 ST2 Hovedemne I Refleksjonsnotat
Refleksjonsnotat hvor studenten velger en eller to aktuelle helseutfordringer.
Omfanget er 1600 -2000 ord .
986EKS1 PR1 Praksis 2 uker Hovedemne
Praksis 2uker må være gjennomført for hovedemne II.
Studieoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått.. Ved ikke bestått studieoppgave gis studenten to nye muligheter. Oppgavene må være bestått
før studenten går opp til eksamen i hovedemne I og II.
Hovedemne II Barn og unges helse
30 studiepoeng
Mål for hovedemne II er at studenten;
- bidrar til å øke barn, unge og familienes evne og muligheter til å få økt kontroll over til å forbedre sin egen helse
- har innsikt i barn og unges utvikling
- kan vurdere betingelser for helse og helsetrusler på ulike nivå
- kan intervenere i familier ved helsetrussel for barn og unge
- tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som er nødvendige for å delta i miljørettet helsevern og smittevernarbeid
- videreutvikler og anvender sin kompetanse og omsorg i praktisk helsefremmende og forebyggende arbeid med barn, unge og deres familier
- anvender og videreutvikler kunnskap om kommunikasjon og pedagogikk i helsefremmende og forebyggende arbeid
- tar initiativ til og organiserer tiltak i samarbeid med brukere med utgangspunkt i den enkeltes behov
- kommuniserer med barn, unge og familier fra ulike kulturer
- har innsikt i samfunnets innvirkning på familiestruktur og barns livsvilkår
- har innsikt i foreldres rolle og funksjon, og anvender kompetansen til å styrke "det gode samspill" i familien
- anvender kunnskap om seksuell helse i veiledning av ungdommer
- utvikler en personlig og reflektert helsesøsterrolle
- tar i bruk ressursorienterte metoder ut i fra holistisk og humanøkologisk forståelse
- utdyper sin kunnskap om andre yrkesgruppers oppgaver og ansvar spesielt innen helsefremmende og forebyggende arbeid
Delemne 1: Barn og unges vekst og utvikling
- Barn og unges livskvalitet og helse
- Betingelser for barn og unges vekst og utvikling
- Trusler for barn og unges vekst og utvikling
- Undersøkelses- og forebyggings metoder
Delemne 2:Virkemidler og metoder i helsefremmende og forebyggende arbeid i helsesøstertjenesten
- Kommunikasjon- og relasjonsteori
- Helseopplysning
- Pedagogiske utfordringer
- Empowerment strategien- Brukermedvirkning
- Helseundersøkelser
- Miljørettet helsearbeid
Delemne 3: Barn og unges oppvekstvilkår
- Kultur- og livsstilsfaktorer
- Barndommens historie
- Barn og unges livskvalitet
- Sosioøkonomiske vilkår
- Nettverksteori og nettverksbygging
- Familiestrukturer i det moderne samfunn
Delemne 4:Familiepedagogikk
- Tilknytningsteorier
- Foreldreveiledning
- Oppdragelsesteorier
Delemne 5: Seksualitet og samliv
- Seksualitet, kultur og uttrykksformer
- Obstetrikk
- Seksuelt overførbare infeksjoner
- Farmakologi
- Prevensjonsveiledning
- Rekvisisjonsrett
Vurderingsformer for hovedemne II
Studieoppgaver
Emnekode:
986EKS1 ST3 Hovedemne II Gruppearbeid om barns utvikling til resilience(motstandsdyktighet)
Omfang 5000 ord.
986EKS1 ST4 Hovedemne II Planlegging og gjennomføring av et undervisningsopplegg
986EKS1 ST5 Hovedemne II Øvelse i kommunikasjon med refleksjonsnotat.
986EKS1 ST6 Hovedemne II Veiledningsøvelse.
986EKS1 PR2 Praksis - 8 uker i helsestasjon- og skolehelsetjenesten.
Studieoppgavene vurderes til bestått/ikke bestått. Ved ikke bestått studieoppgave gis studenten to nye muligheter.
Studieoppgavene og praksis må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen i hovedemne I og II
Hovedemnekode:
986EKS1 000 Eksamen i hovedemne I og II Individuell hjemmeeksamen 45 stp
Eksamen over 3 dager med spørsmål fra hovedemne I og II
Det gis graderte karakterer. (Se egne kriterier)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 13.07.2005