Modul 1: Felles innhold 9821ÅR

Innhold

 Studiekrav Modul I

Studiekrav 1: Refleksjonsnotat vedrørende profesjonstilhørighet

Delemne 1: Menneske psykiske lidelser og det sosiale miljø.

Kriterier for skriftlig klargjøring og muntlig fremlegg i gruppe vedrørende kartlegging av profesjonsfaglig ståsted. 

Hensikt

  • Bli bevisst egen faglig ballast og profesjonstilknytning
  • Beskrive hvordan egen erfaring og kunnskap praktisk lar seg anvende innenfor psykisk helsearbeid
  • Bli kjent med de andre helse og sosialfaglige profesjonsgruppene

Innhold

Studentene forelegges et tenkt tilfelle der en eller flere personer kan ha behov for psykisk støtte og hjelp. Ut fra dette grunnlaget skal studentene så beskrive hvilken form for hjelp de som profesjonsgruppe kan tilby. Hjelpen som tilbys må begrunnes ut fra teoretisk- og erfaringsbasert kunnskap.

Rammer

  • Oppgaven skal avvikles umiddelbart etter studiestart
  • Refleksjonsnotatet skal være mellom 3 - 500 ord og leveres ansvarlig lærer
  • Oppgavens innhold skal muntlig presenteres og drøftes i klassen

Vurdering

Emnekode:

9821ÅR   ST1 Modul 1 Studiekrav 1 Refleksjonsnotat vedrørende profesjonstilhørighet

Oppgaven anses som bestått dersom kriteriene er oppfylt

Studenter og ansvarlig lærer gir tilbakemelding i plenum etter fremlegg.

Studiekrav 2: Menneskesyn (individuell oppgave).

Delemne 1: Mennesket psykisk lidelse og det sosiale miljø.

Kriterier for skriftlig klargjøring av eget menneskesyn.

Hensikt

  • Bli bevisst eget menneskesyn
  • Forstå menneskesynets betydning i møte med mennesker

Innhold

Studentgruppene skal ut fra et gitt utsagn reflektere og drøfte hvilket menneskesyn som kan ligge til grunn for utsagnet. På bakgrunn av denne refleksjon/drøfting skal hver student gi en beskrivelse av sitt eget menneskesyn.

Rammer

  • Diskusjon og drøfting foregår i studiegruppene
  • Beskrivelsen skal være individuell og inneholde 800 ord (+/- 10 %)
  • Besvarelsen leveres lærer til et angitt tidspunkt
  • Besvarelsen skal levers før studiekrav tre påbegynnes

Vurdering

Emnekode: 9821ÅR   ST2  Modul 1 Studiekrav 2 Menneskesyn

Oppgaven anses som bestått dersom kriteriene er oppfylt.

Studiekrav 3: Relasjonens betydning og forutsetning

Delemne 2: Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning.

Kriterier for praktisk øvelse og skriftlig redegjørelse i gruppe av relasjonens betydning i møtet med mennesker med psykiske lidelser.

Hensikt

  • Anvende helhetstenkning i møtet med mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende
  • Videreutvikle evne til innlevelse og samhandling

Innhold

Studiegruppene utarbeider en video basert på et møte med et menneske og eventuelt han/hennes pårørende som trenger hjelp fra den psykiske helsetjeneste. Videoen skal avspeile terapeutens tilnærming til den/de hjelpetrengende og ta utgangspunkt i et av fagplanens (s 12) sentrale relasjonelle begrep. I tilknytning til videoen skal studiegruppen utarbeide en skriftlig oppgave som faglig begrunner helsearbeiderens handlemåte ut fra relevant teori.

Rammer

  • Studentene i studiegruppene ferdigstiller en video på 4 - 5 minutter
  • Videoen vises i plenum, analyseres og drøftes av lærere og medstudenter
  • Skriftlig besvarelse skal innholde 3500 ord (+/- 10 %)
  • Besvarelsen leveres i resepsjonen i 2 eksemplarer til et angitt tidspunkt
  • I tilknytning til den skriftlige besvarelsen velger studiegruppen 200 sider litteratur fra et nærmere angitt litteraturtilfang (se s 27)

Vurdering

Emnekode: 9821ÅR   ST3  Modul 1 Studiekrav 3 Relasjonens betydning og forutsetning

Vurderes med bokstaver etter gjeldende karakterskala, av to

interne sensorer. Besvarelsen teller 40% av den samlede karakter på modul I

Ved ikke bestått karakter må studiegruppa med utgangspunkt i sensorenes kommentarer utbedre den skriftlige besvarelsen

Følgende momenter vektlegges i vurderingen:

  • at oppgavebesvarelsen utdyper og viser den valgte teoriens relevans i forhold til videoens innhold,
  • viser selvstendige og faglige vurderinger som gjenspeiler en kritisk vurdering av egen innsats sett i lys av de refleksjoner/kommentarer som kom frem i plenum

Studiekrav 4: Individuell skriftlig hjemmeeksamen

Delemne: 1, 2 og 3

Kriterier for individuell skriftlig hjemmeeksamen som omfatter hele modul 1, 30 studiepoeng.

(Jfr Rammeplan og forskrift til Videreutdanning i psykisk helsearbeid 1999: 31).

Hensikt

  • at studentene viser forståelse for - og anvendelse av ny kunnskap innenfor fagområdene i modul 1
  • at studentene viser en kritisk og analytisk holdning til egen fagutøvelse
  • at studentene kritisk vurderer den litteratur som anvendes i oppgaven

Innhold

Eksamen tar utgangspunkt i målene for modul 1 ved at studentene får utlevert et skriftelig materiale (case, fagartikkel, debattinnlegg o.l.). Studentene skal besvare problemstillinger relatert til det skriftlige materialet. Disse problemstillingene vil ta utgangspunkt i målene i modul 1.

Rammer

  • Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmebesvarelse som strekker seg over 2 uker (deltid) fra utlevering av oppgaven.
  • Besvarelse skal innholde 6000 ord (+/- 10 %)
  • "Retningslinjer for anonymisering, samtykke m.m. vedd skriftlige oppgaver" skal følges, og litteraturliste må være i tråd med formelle retningslinjer
  • Besvarelsen leveres i resepsjonen i 2 eksemplarer til bekjentgjort tid
  • Ved tvil om egenproduksjon av oppgaven kan studenten kalles inn til muntlig høring

Vurdering

Emnekode: 9821ÅR   ST4 Modul 1 Studiekrav 4 Felles innhold indv. skriftlig hjemmeeksamen

  • Oppgaven vurderes med bokstaver etter gjeldende karakterskala. Besvarelsen teller 60 % av den samlede karakter på modul 1.

Oppgaven vurderes av intern sensorer i samråd med en ekstern sensor. Ved ikke bestått har studenten har anledning til å gå opp til fornyet eksamen to ganger.

Følgende momenter vektlegges i vurderingen;

  • at eksamensbesvarelsen viser teoretisk forståelse og innsikt i den litteratur som anvendes
  • at eksamensbesvarelsen viser selvstendig faglige vurderinger, og evne til å velge ut og nyttiggjøre seg av relevant faglig stoff
  • at eksamensbesvarelsen gjenspeiler evnen til å anvende teoretisk kunnskap som et redskap til å forstå og forklare eventuelle sammenhenger som måtte finnes i oppgaveteksten som utleveres
  • at eksamensbesvarelsen er logisk og sammenhengende i sin struktur

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 23.06.2005