Modul 2: Tverrfaglig fordypning i psykososialt arbeid 9822ÅR

Innhold

Studiekrav Modul 2

Studiekrav 5: Individuelle læringsmål

Kliniske studier.

Kriterier for skriftlig klargjøring av personlige læringsmål og læringsønsker for kliniske studier.

Hensikt

  • Bli bevisst egne læringsmål og læringsønsker for de kliniske studier
  • Faglig og etisk kunne begrunne sine læringsmål og læringsønsker
  • I samarbeid med praksisveileder kartlegge relevante læringssituasjoner og læringsløp som vil ivareta og realisere fagplanens kliniske målsetninger (se vedlegg 1 og 2) og studentens egne læringsmål.

Innhold

Studentene vil i forkant av de kliniske studier få utlevert et praksisskjema som i tillegg til formell informasjon vedrørende praksisstedet også vil innbefatte studentens egne læringsmål og læringsønsker. Disse læringsmål- og ønsker må være i tråd med fagplanens intensjon, og studentene skal i så henseende gi en faglig og etisk begrunnelse for hvorfor de anser sine personlige læringsmål- og ønsker som viktige. Videre skal studentene i samarbeid med praksisveileder avklare og skissere hvordan  egne så vel som fagplanens målsetninger best lar seg realisere.

Rammer

  • Studentene får utlevert et praksisskjema i forkant av de kliniske studier
  • Praksisskjemaet skal leveres ansvarlig lærer en uke etter at kliniske studier har startet

Vurdering

Emnekode:

9822ÅR   ST5  Modul 2 Studiekrav 5 Individuelle læringsmål ved kliniske studier

Praksisskjemaet anses som bestått dersom kriteriene er oppfylt

Student, praksisveileder og ansvarlig lærer nyttiggjør seg av praksisskjemaet som et hjelpemiddel i forhold til å reflektere og justere kursen rundt de kliniske studier generelt, og de personlige læringsmål spesielt.

Studiekrav 6: Praktisk utøvelse og analytisk bearbeiding av en klinisk erfaring

Delemne 5: Utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse.

Kriterier for praktisk øvelse og analytisk bearbeiding av en klinisk erfaring med fokus på relasjonens innhold og betydning.

Hensikt

  • Oppøve ferdigheter i kommunikasjon, samhandling og samarbeid
  • Integrere teoretisk kunnskap i praktisk handling
  • Bli bevisst den personlige kompetansens betydning for utøvelsen av egen fagrolle

Innhold

I løpet av de kliniske studier skal studentene gjennomføre et rollespill. Rollespillet skal bygge på erfaringer gjort gjennom de kliniske studier og omhandle et møte mellom pasient/bruker eventuelt pårørende og helsearbeideren. Hver student skal i forkant av øvelsen ha skrevet ned situasjonen rollespillet bygger på. Rollespillets innhold vil bli analysert ut fra relevant kunnskap.

Rammer

  • I forkant av øvelsen har studenten nedtegnet situasjonen som skal belyses, ca 300 ord
  • Rollespillet utøves på skolen og tas opp på video
  • Videoens innhold vil bli gjenstand for analyse, og studenten vil få veiledning på egen fagutøvelse

Vurdering

Emnekode:

9822ÅR   ST6  Modul 2 Studiekrav 6 Praktisk utøvelse og analytisk bearbeiding av en klinisk erfaring

Oppgaven anses som bestått når kriteriene er oppfylt.

Studiekrav 7: Fagartikkel

Delemne 4: Psykososialt arbeid - teoretisk fundament, teori og etikk.

Kriterier for individuell skriftlig fagartikkel.

Hensikt

  • Gi rom for faglig fordypning og refleksjon rundt et selvvalgt tema innenfor det psykososiale arbeidsområdet
  • Oppøve skriftlig formidlingsevne av et fagstoff og bli bevisst de krav som stilles til fagformidling

Innhold

Det skal utarbeides en skriftlig oppgave i et relevant faglig emne. Dette er en skriftlig individuell oppgave som skrives som en fagartikkel med tilknytning til modul II. Artikkelen skal inneholde studentens egne faglige synspunkter og refleksjoner i forhold til det selvvalgte tema.

Rammer

  • Fagartikkelen er en individuell skriftlig oppgave som påbegynnes under de kliniske studier og innleveres 2 uker etter at de nevnte studier avsluttes
  • Fagartikkelen skal inneholde 2500 ord (+/- 10 %)
  • "Retningslinjer for anonymisering, samtykke m.m. ved skriftlige oppgaver" skal følges, og henvisning og litteraturliste må være i tråd med formelle retningslinjer
  • Det gis inntil 2 timers veiledning hvorav 1 time er obligatorisk
  • Besvarelsen leveres i resepsjonen i to eksemplarer til bekjentgjort tid
  • Fagartikkelen må være bestått før studiekrav 8 kan påbegynnes

Vurdering

Emnekode:

9822ÅR   ST7  Modul 2 Studiekrav 7 Fagartikkel

  • Fagartikkelen vurderes med bokstaver etter gjeldende karakterskala. Besvarelsen teller 40 % av samlet karakter på modul II Fagartikkelen vurderes av to interne sensorer. Ved ikke bestått karakter må studenten med utgangspunkt i sensorenes kommentarer utbedre artikkelen Følgende momenter vektlegges i vurderingen:
  • at fagartikkelen viser teoretisk forståelse og personlig engasjement for det valgte tema
  • at de kriterier som gjelder for formidling av fagstoff er fulgt
  • at argumentasjon og ressonement har en logisk sammenheng
  • at fagartikkelen har et klart og tydelig språk

 

Studiekrav 8: Prosjektskisse

Delemne 1 - 5:

Kriterier for prosjektskisse utarbeidet i gruppe.

Hensikt

  • klargjøre emneområdet, metode og forskningsfelt for avsluttende prosjekt
  • avklare selvvalgt pensum for avsluttende prosjekteksamen

Innhold

I prosjektskissen skal det redegjøres for valg av emne og metode samt fremdriftsplan for prosjektarbeidet. I tillegg skal selvvalgte pensum på 400 sider klargjøres. Minimum 70 av disse sidene skal være litteratur tilknyttet metode.

Rammer

  • Antall medlemmer i prosjektgruppene skal være 4 - 6
  • Prosjektgruppene skal legge frem for drøfting i plenum skissen over prosjektoppgaven hvor medstudenter og veiledere gir tilbakemelding. Veileder godkjenner valg av tema og metode etter drøfting i plenum
  • Prosjektskissen leveres inn til veileder i forkant av fremlegget
  • Prosjektskissen skal være godkjent før prosjektarbeidet starter

Vurdering

Emnekode:

9822ÅR   ST8  Modul 2 Studiekrav 8 Prosjektskisse

Prosjektskissen anses som bestått dersom kriteriene er oppfylt

Ved ikke bestått prosjektskisse må prosjektgruppa levere ny skisse som tar hensyn til de kommentarer som fremkommer i plenum. Eventuell ny skisse leveres til veileder.

Studiekrav 9: Prosjekteksamen

Delemne 1 - 5:

Kriterier for avsluttende prosjekteksamen i gruppe.

Hensikt

  • Få innsikt i vitenskaplig produksjon og forskningsprosess
  • Kunne anvende vitenskaplig metode på et nærmere definert problemområde
  • Kunne presentere prosjektoppgaven, og forsvare denne, ut fra vitenskaplige kriterier

Innhold

Prosjektgruppene skal finne frem til et tema/problemområde de ønsker å undersøke/studere. Innenfor dette området skal gruppen arbeide seg frem til en presis problemformulering.

Problemformuleringen skal definere et problemområde innenfor psykisk helsearbeid og kan knyttes opp til enkeltindivid, grupper eller samfunn. Prosjektet kan ha et forebyggende, behandlende eller rehabiliterende fokus. Prosjektoppgavens tema og problemområde kan også utarbeides i samarbeid, og etter ønske, fra det kliniske felt.

Rammer

  • Prosjektoppgaven er en skriftlig gruppeeksamen som strekker seg over 12 uker (deltid)
  • Prosjektoppgavens besvarelse skal minimum innholde 10 500 ord (vedlegg ekskludert)
  • "Retningslinjer for anonymisering, samtykke m.m. ved skriftlige oppgaver" skal følges, og henvisning og litteraturliste må være i tråd med formelle retningslinjer
  • Det gis inntil 5 timers veiledning i gruppe
  • Endelig problemformulering og metode godkjennes av veileder
  • Besvarelsen leveres i resepsjonen i to eksemplarer til bekjentgjort tid
  • Besvarelsen teller 60 % av samlet karakter på modul II

Vurdering

Emnekode:

9822ÅR   ST9  Modul 2 Studiekrav 9 Prosjekteksamen i gruppe

Den skriftlige prosjektoppgaven gjennomgås av en intern og en ekstern sensor og vurderes med bokstaver etter gjeldende karakterskala. Besvarelsen teller 60 % av samlet karakter på modul II

Ved bestått skriftlig prosjektoppgave skal studentene presentere og forsvare rapporten i plenum.

Ved ikke bestått skriftlig karakter må prosjektgruppen med utgangspunkt i sensorenes kommentarer utbedre den skriftlige oppgaven.

Følgende momenter vektlegges i vurderingen av prosjekteksamen

  • at bruk av teori utfyller og forklarer funn av emperi
  • at metodetilnærmingen er relevant for problemformuleringen
  • at det empiriske grunnlaget som anvendes er metodisk gyldig (valid) og pålitelig (reliabelt)
  • at forskningsetiske retningslinjer er fulgt

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 27.06.2005