Barndom, oppvekst og kunnskapsgrunnlag 070HEMN1

Læringsmål

Målet med hovedemne I er at studentene skal få et bevisst forhold til sin rolle som student, besitte relevante studietekniske ferdigheter, kunne samarbeide i grupper og kjenne til det barnevernsfaglige praksisfelt. Kunnskap om barn og unges normalutvikling, ulike funksjonshemninger i et oppvekst- og utviklingsøkologisk perspektiv står sentralt, og settes i sammenheng med evnen til å kunne observere, identifisere og analysere mulige indikatorer på risikoatferd og/eller funksjonshemning.

Studentene skal videre tilegne seg grunnleggende kunnskap om de samfunnsmessige rammebetingelsene barn og unge, familier og foresatte og det sosiale nettverket befinner seg innenfor, og se disse rammebetingelsene i sammenheng med aktuelle helse- og sosialpolitiske spørsmål. Hovedemnet sikter mot å gjøre studentene kjent med sosialpedagogisk arbeid i forhold til individ, gruppe og samfunn, og utvikle forståelse for metodisk bruk av aktiviteter i dette arbeidet. Likeledes skal hovedemnet gi grunnleggende kunnskap om praktisk barnevernsarbeid i det kommunale, regionale og statlige barnevern.

Innhold

DELEMNE 1: INTRODUKSJON

6 studiepoeng

Hensikten med delemne 1 er at studentene skal gis anledning til å etablere en god forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning og Høgskolen i Telemark som læringsarena, oppnå tilstrekkelige ferdigheter i bruk av aktuell teknologi i studiearbeidet og tilegne seg en begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform. I tillegg skal studentene introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om barnevernspedagogenes virkefelt, kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk.

Innholdet i delemnet dekker områdene etablering av den nye studentrollen i vid forstand, herunder et særlig fokus på begrepene undervisning og læring, og grunnlagskunnskap om barnevernfaglig utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag.   

Arbeids- og læringsformer: Delemnet er organisert slik at studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag. Studentene introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal sikre at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. I tillegg kommer tilbud om nødvendig dataopplæring, Classfronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek. Introduksjonen inneholder også forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, refleksjonsarbeid, selvstudium, møte med barnevernspedagoger fra praksisfeltet og individuelle skriftlige arbeider.

Vurderingsformer: Delemne 1 har to oppgaver i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN1     DO1

Dokumentasjonsoppgave:Et refleksjonsnotat som skal medvirke til en bevisstgjøring av den enkelte students motivasjon for en barnevernspedagogutdanning, kunnskapsforventninger, forventninger til seg selv og studiemiljøet og tanker om fremtidig yrkesarena. Individuell besvarelse. 700 ord.

Delemnekode: 070HEMN1     DO2

Dokumentasjonsoppgave: En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord.

DELEMNE 2: UTVIKLING OG OPPVEKST

13 studiepoeng

Hensikten med delemne 2 er at studentene skal tilegne seg kunnskap om barn og unges normalutvikling, ha kjennskap til ulike undersøkelsesmetoder og besitte grunnleggende ferdigheter i bruk av observasjon. Delemnet legger videre til rette for kunnskapstilegnelse om ulike funksjonshemninger og forståelse for funksjonshemning i et økologisk perspektiv. Studentene skal kunne redegjøre for den pedagogiske grunnlagstenkning, gjenkjenne de forskjellige pedagogiske retninger og være fortrolige med innholdet i begrepene læring, opplæring og sosialisering.

Innholdet i delemnet dekker områdene utviklingspsykologisk grunnlagsforståelse, persepsjon og motorikk, kognitiv utvikling, språk og kommunikasjon, emosjoner, sosiale relasjoner, tilknytning, virksomheter/aktivitetsområder, kjønn og ungdom og informasjonsinnhenting/undersøkelsesmetoder/  observasjon. I tillegg kommer kunnskapsområdet knyttet til ulike funksjonshemminger definert i diagnosesystemene med vekt på særlig relevante diagnoser i et relasjonelt perspektiv, læringsteorier, humanistisk og dialektisk pedagogikk, sosialisering og didaktikk.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet er delvis organisert sammen med Bachelor i vernepleie.  Læringsformene omfatter selvstudium, forelesninger, observasjon av barn, arbeid i grupper,  individuelle skriftlige arbeider, grupperapporter og plenumsframlegg

Vurderingsformer: Delemne 2 har tre oppgaver i vurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN1     2-1

Vurderingsoppgave 2-1: Ulike funksjonshemninger

 En besvarelse som i det faglige innholdet skal belyse ulike funksjonshemninger. I tillegg stiller vurderingsmappe 2.1 krav i tilknytning til grupper som fagligpedagogisk virkemiddel. Individuell besvarelse. 1500 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 070HEMN1     DO3

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet som fører fram til vurderingsoppgave 2.1.

Delemnekode: 070HEMN1     2-2

Vurderingsoppgave 2-2: Observasjonsrapport

Besvarelsen skal inneholde en observasjon av motorikk og en observasjon av ett annet utviklingsområde som studenten selv formulerer. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode: 070HEMN1     2-3

Vurderingsoppgave 2-3:Psykologisk utvikling

Studenten velger en av et begrenset antall oppgaver innenfor området psykologisk utvikling. Individuell besvarelse. 2000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne I.

DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER

8 studiepoeng

Hensikten med delemne 3 er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt og kommunalt nivå, og få innsikt i juridisk metode, forvaltningsrett og aktuell særlovskunnskap. Videre siktes det mot at studentene tilegner seg interesse for helse- og sosialpolitiske spørsmål i lys av den norske velferdsstatens utvikling og de globale rammevilkårene. Studentene skal gjøre seg kjent med den nasjonale fattigdomsutviklingen og tilegne seg kunnskap om sosiale forskjeller. Delemnet skal bidra til at studentene ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om barn, unge og andre utsatte gruppers levevilkår og livskvalitet.

Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner, sosiologi  og helse- og sosialpolitikk. Det legges særlig vekt på å etablere en forståelse for sammenhengene mellom de nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet er i stor grad organisert sammen med Bachelor i vernepleie. Ved siden av selvstudium, inngår felles undervisning, noe studievis undervisning, arbeid i grupper og framlegg i plenum. De studievise forelesningene skal ivareta kunnskap om samfunnsmessige rammebetingelser med en særlig relevans for barnevernspedagogenes og vernepleiernes yrkesutøvelse.

Vurderingsformer: Delemne 3 har en oppgave i vurderingsmappen:

Delemnekode: 070HEMN1     3-1

Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen

Denne vurderingsmappen utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse- og sosialpolitikk. I vurderingen vil det bli lagt vekt på graden av presis kunnskap innenfor de nevnte fagområdene, og studentenes fortrolighet med sentral grunnlagskunnskap om den offentlige forvaltningen.

Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra. kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne I.

DELEMNE 4: SOSIALPEDAGOGISK ARBEID OG BRUK AV AKTIVITETER

20 studiepoeng

Hensikten med delemne 4 er at studentene skal få kunnskap om og bevisstgjøres de samfunnsgitte rammevilkår det sosialpedagogiske arbeidet befinner seg innenfor og hvilke konsekvenser dette får for forståelsen av helse- og sosialarbeiderrollen og fungering i forhold til både samfunns- gruppe- og individnivå i et internasjonalt og flerkulturelt perspektiv. Et samfunnsanalytisk perspektiv står sentralt. Delemnet legger videre tilrette for tilegnelse av grunnslagskunnskap om sosialpedagogisk miljøterapeutisk arbeid og erfaring med bruk av aktiviteter i arbeidet med barn og unge, deres familier og sosiale nettverk. Gjennom delemnet skal studentene bevisstgjøres aktuelt lov- og regelverk og kjenne til internasjonale konvensjoner som omhandler vern om barns rettigheter og rettsikkerhet.

Studentene skal videre opparbeide kunnskap om og forståelse for begrepene sosialisering, anerkjennelse, tilknytning, omsorg, oppdragelse normalitet og avvik, og kunne planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter med barn og unge. Det settes særlig fokus på å utvikle ferdigheter i forhold til bruk av faglig forankrede kultur og aktivitetstiltak.

Innholdet i delemnet inkluderer  teori og empiri om aktuelle sosiologiske perspektiver, sosialpedagogisk arbeidsmodell, miljøarbeid, ulike sosialiseringsarenaer for barn og unge, nettverkskartlegging, aktivitetsfag, aktuelt lov- og regelverk, samtale med barn og unge, barne- og ungdomskultur, lek, observasjon og rapportering.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk gruppearbeid, ferdighetstrening, feltarbeid og forelesninger. Ferdighetstreningen vil være knyttet til aktiviteter og samtale med barn og unge, øvelser i systematisk sosialpedagogisk arbeid, rapportering, presentasjon og framstilling. I tillegg vil det bli gitt veiledning i grupper.

Vurderingsformer: Delemne 4 har en oppgave i vurderingsmappen og tre oppgaver i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN1     4-1

Vurderingsoppgave 4-1: Sosialpedagogisk arbeid

En gruppeoppgave hvor det tas utgangspunkt i et aktivitetsopplegg med en gruppe 6-åringer. Gjennomføringen av opplegget skal følge prinsippene for metodisk sosialpedagogisk arbeid. Resultatet presenteres i plenum. Opplegget skal til slutt framstilles i en rapport utarbeidet av gruppa.

4500 ord. Bokstavkarakter som utgjør  25 % av Hovedemne 1

Delemnekode: 070HEMN1     DO4

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 4-1.

Delemnekode: 070HEMN1     DO5

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i læringsopplegg knyttet til ferdigheter i bruk av faglig forankrede kultur og aktivitetstiltak.

Delemnekode: 070HEMN1     DO6

Dokumentasjonsoppgave: Et individuelt refleksjonsnotat over egen innsats og ferdigheter i gruppeprosessen under gjennomføring av aktivitetsopplegget bygget på metodisk sosialpedagogisk arbeid. Refleksjonsnotatet utarbeides på bakgrunn av den enkelte students loggbok. 1000 ord

DELEMNE 5: PRAKTISK BARNEVERNSARBEID I DET KOMMUNALE, REGIONALE OG STATLIGE BARNEVERN

13 studiepoeng

Hensikten med delemne 5 er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om barnevernfeltets ansvarsområder, organisering og praksis. Det settes et særlig fokus på kunnskap om risikoutsatte barn og unge og deres familier. Delemnet legger videre vekt på etiske dilemmaer som oppstår i praktisk barnevernsarbeid, herunder forholdet mellom kontroll og hjelp i praksisfeltet. Studentene skal opparbeide seg forståelse for samfunnsmessige forhold som medvirker til sosiale forskjeller og problemer og som har betydning i det praktiske barnevernsarbeidet.

Innholdet i delemnet konsentrerer seg om praktisk barnevernsarbeid knyttet til lov om barneverntjenester. Delemnet inneholder områdene lovforståelse, saksbehandling og tiltaksarbeid med særlig vekt på det kommunale barnevernsarbeidet.  Videre inneholder delemnet forebyggende arbeid og hjelpetiltak med fokus på risikoutsatte barn og unge, deres familier og sosiale nettverk.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet inneholder forelesninger, gruppearbeid, veiledning og praktiske øvelser der studentene får trening i å arbeide med barneverntjenestelovens utfordringer.

Vurderingsformer: Delemne 5 har to oppgaver i vurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode: 070HEMN1     5-1

Vurderingsoppgave 5-1:Praktisk barnevernsarbeid

Vurderingsmappen skal  inneholde en skriftlig besvarelse knyttet til et eksempel (”case”) fra praktisk barnevernsarbeid. Gruppebesvarelse. 3000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 25 % av emnekarakteren for Hovedemne 1

Delemnekode: 070HEMN1     5-2

Vurderingsoppgave 5-2: Lov om barnevernstjenester

Individuell prøve innenfor en tidsramme på 3 timer  under tilsyn.  Hjelpemiddel er Lov om barnevernstjenester. Bestått/ikke bestått

Delemnekode: 070HEMN1     DO7

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær i gruppearbeid som fører fram til vurderingsoppgave 5-1.

Vurderingsformer

 

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 15.06.2005