Den reflekterende praktiker Hovedemne 4 061HEMN4

Læringsmål

Målet med hovedemne IV er å bidra til at studentene får utvidet kunnskap om og en dypere ideologisk, faglig og etisk forståelse for basis og posisjoner i praksisorienterte fag. Studentene skal utvikle en større bevissthet om praksisorienterte fags forankring, og hvilke handlingsrom og endringsmuligheter som finnes i tilknytning til dette. Hovedemne IV gir studentene anledning til å utvikle kunnskap og ferdigheter på praksisarenaer som anses som særlig utfordrende og interessant for den enkelte.  Hovedemnet skal gi studentene et grunnlag for å videreutvikle sine evner til refleksjon, argumentasjon og nyorientering i utøvelsen av helse- og sosialfaglig arbeid. Det siktes mot å gjøre egen yrkesrolle og profesjon til gjenstand for en kontinuerlig vurdering i forhold til tradisjonelle oppfatninger, og bidra til en yrkesutøvelse i retning av økt solidarisk arbeid, et vedvarende engasjement for mennesker i nød og ivaretakelse av menneskeverd og menneskerettigheter i en globalisert verden.

Innhold

DELEMNE 9: VURDERING AV FUNKSJONSHEMMEDES RETTSTILLING OG LIVSVILKÅR

7 studiepoeng

Hensikten med delemne 9 er å gi studentene anledning til å fordype seg i juridiske emner med særlig relevans for funksjonshemmedes rettsstilling i velferdsstaten. Delemnet skal også bidra til en dypere forståelse av funksjonshemming som sosialt og kulturelt fenomen, og av de funksjonshemmedes egne bidrag til identitet og kulturforståelse og ulike former for egenorganisering. 

Innholdet i delemnet er saksbehandling og saksbehandlerposisjoner i offentlig forvaltning, aktuelle bidrag til organisasjons- og ledelsesteori med særlig vekt på utviklingen i offentlig sektor og temaet kultur, identitet og funksjonshemning. Temaet saksbehandling tar utgangspunkt i sosialtjenesteloven kapittel 4 og lovens formålsbestemmelser. Innføringen i organisasjons- og ledelsesteorier skal ha fokus på medarbeiderrollen i organisasjoner. Temaet kultur, identitet og funksjonshemning skal gi studentene kunnskap om og innsikt i sosiale og kulturelle aspekter ved funksjonshemning. Det skal arbeides med funksjonshemmedes egenforståelse og ulike forklaringer på funksjonshemning slik de vedlikeholdes og endres gjennom sosiale relasjoner.

Videre skal det arbeides med å forstå de muligheter og barrierer funksjonshemmede møter, og hvilke forhold som gir funksjonshemninger relevans.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet tar i bruk selvstudium, forelesninger, diskusjonsgrupper og framlegg i plenum. På området saksbehandling får studentene anledning til å trene seg på å skrive en saksframstilling med tilbud om individuell tilbakemelding fra faglærer.

Vurderingsformer: Delemne 9 har en oppgave i vurderingsmappen:

Delemnekode:061HEMN4     9-1    

Vurderingsoppgave 9-1: Saksframstilling

Vurderingsoppgaven er en fullstendig saksframstilling (dokument i forvaltningen). Saksframstillingen skal omhandle sentrale sosiale tjenester til funksjonshemmede i henhold til sosialtjenesteloven, og besvarelsen skal tilfredstille minimumskrav til saksbehandling i offentlig forvaltning.

Individuell besvarelse. 1000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 30 % av emnekarakteren i Hovedemne IV. 

DELEMNE 10: SAMARBEID PÅ TVERS

7 studiepoeng

Hensikten med delemne 10 er at studentene skal tilegne seg kunnskap om og interesse for samarbeid med ulike profesjoner og et bredt spekter av samarbeidspartnere i den framtidige yrkesutøvelsen. Delemnet skal gi studentene teoretiske, holdningsmessige og erfaringsbaserte bidrag til en reflekterende faglig utvikling. Det legges vekt på forståelse av behovet for samarbeid med brukere, brukergrupper, ulike offentlige tjenester på tvers av forvaltningsnivåene og samarbeid med frivillige. I tillegg inngår delemnet i en felles intensjon om ivaretagelse av et helhetlig syn på mennesket som gjelder for alle helse- og sosialarbeiderutdanninger. Et slikt menneskesyn nødvendiggjør en felles referanseramme for yrkesutøvelsen i helse- og sosialtjenestene og på andre velferdsrelaterte arenaer. Ved Høgskolen i Telemark kommer dette blant annet til uttrykk i delemne 10, hvor alle grunnutdanningene i Avdeling for helse- og sosialfag er ansvarlige for og deltar i en felles læringsarena. Det legges særlig vekt på at studentene tilegner seg kunnskap om felles utfordringer for helse- og sosialarbeidere når det gjelder koordineringsansvar og faglige bidrag til brukernes rettigheter i forhold til individuelle planer.       

Innholdet idelemnet tar utgangspunkt i kunnskap om politiske, formelle og lovmessige forutsetninger for samarbeid, herunder en presis gjennomgang av taushetspliktsbestemmelsene gjeldende på ulike tjenestearenaer. Det gis en kort innføring i samarbeid på forskjellige arenaer og samarbeid som mangfold, muligheter og begrensninger. Det settes lys på samarbeid i forhold til brukere, pårørende, brukergrupper, ulike yrkesgrupper og profesjonsinteresser, forvaltningsnivåenes betydning, markedets betydning og det offentliges samspill med frivillige og private foretak og organisasjoner. Delemnet skal bidra til at studentene kan identifisere hva som fremmer og hemmer samarbeid, og utvikle studentenes bevissthet om egen samarbeidskompetanse.  

For Bachelor i vernepleie og barnevern vil delemne 10 i videre inneholde en innføring i teorigrunnlaget for arbeid med grupper og trening i møtevirksomhet som samarbeidsform. I tillegg belyses metodiske retninger basert på løsningsfokuserte tilnærminger, "empowerment"- verdiene og "Independent Living"-tradisjonene. Delemnet skal også etablere et utgangspunkt for arbeid med problemstillinger med særlig relevans for samarbeidet mellom barnevernspedagoger og vernepleiere, eksempelvis arbeid med funksjonshemmede barn og vurdering av omsorgssvikt og problemstillinger knyttet til rusmisbruk, psykiske lidelser og psykisk utviklingshemning.

Arbeids- og læringsformer: Delemne 10 stiller store krav til studentenes engasjement, nysgjerrighet, deltakelse og samarbeidskompetanse. Arbeidet vil foregå som forelesninger, gruppearbeid med øvingsoppgaver og framlegg i plenum, feltarbeid og selvstudium.

Vurderingsformer: Delemne 10 har en oppgave idokumentasjonsmappen:

Delemnekode:061HEMN4     DO1    

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student skal dokumentere minimum 75 % nærvær i hele delemneperioden. Undervisning som foregår som gruppearbeid inngår i dette dokumentasjonskravet.

DELEMNE 11: METODISK FORDYPNING/PRAKSISSTUDIER

16 studiepoeng

Hensikten med delemne 11 er å gi den enkelte student mulighet for faglig fordypning gjennom praksisstudier. Det legges til rette for at studentene skal tilegne seg metodisk kunnskap og erfaring i tilknytning til et praksisområde de har en særlig interesse for. Videre skal organiseringen av disse praksisstudiene gi utvidet kunnskap om mangfoldet av yrkesarenaer i eget fagfelt, og utvikle innsikt i forskjeller og likheter i metodisk arbeid for helse- og sosialarbeidere på ulike felt.

Innholdet i delemnet er praksisstudier representert ved et bredt spekter av praksisarenaer i Norge og i utlandet. Tildelingen av fordypningsområder gjøres på bakgrunn av en dialog mellom faglærere og studentene. Studentene får anledning til å komme med forslag til praksissteder, men det er høgskolens ansvar å vurdere, kvalitetssikre og opprette praksisavtaler. Muligheten for å gjennomføre praksisstudier i utlandet er lagt til delemne 10 ved Bachelor i vernepleie og barnevern ved Høgskolen i Telemark. Det skal legges til rette for at studentens fordypningsområde og praksissted er faglig utfordrende og relevant i forhold til de respektive rammeplanenes intensjoner og mål.

Arbeids- og læringsformer: Delemne 11 er organisert likt for Bachelor i vernepleie og Bachelor i barnevern. Praksisstudiene skal følges opp med etterarbeid. En vesentlig del av etterarbeidet foregår i grupper som utveksler, sammenligner og reflekterer over egne og andres erfaringer. Studentene skal formidle kunnskap og erfaringer fra praksisstudiene i plenum.

Vurderingsformer: Delemne 11 har en oppgave ivurderingsmappen og en oppgave idokumentasjonsmappen:

Delemnekode:061HEMN4     111
Vurderingsoppgave 11-1:  Refleksjonsnotat i metodisk fordypning

Studenten skal i løpet av praksisperioden utarbeide et faglig orientert og drøftende refleksjonsnotat. Besvarelsen skal bygge på studentens interesse for faglig fordypningsområde og erfaringer fra  praksisstudiene. Studenten utarbeider selv en problemstilling som har relevans for praksisstedet. Med utgangspunkt i egne erfaringer fra praksisstedet skal refleksjonsnotatet speile studentens evne til  å reflektere over faglige aspekter ved praksisstedets aktiviteter, samhandling og relasjoner. Dette innebærer at studenten utfordres til å forsøke å identifisere ideologier, verdier, faglig forankring og holdninger på praksisstedet, og drøfter hvordan disse kommer til utrykk i praksisstedets virksomhet. Refleksjonsnotatets problemstilling med begrunnelser skal forelegges kontaktlærer innen tre uker etter påbegynt praksisperiode, og kontaktlærer skal gi en skriftlig og veiledende tilbakemelding til studenten. Individuell besvarelse. 1800 ord. Bestått/ikke bestått.

Delemnekode:061HEMN4     DO2

Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % deltakelse i etterarbeid med praksisstudiene i delemne 11.

DELEMNE 12: KRITISK PERSPEKTIV PÅ EGEN YRKESUTØVELSE

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 12 er å legge til rette for et kritisk perspektiv på egen yrkesutøvelse som  videreutvikler studentenes evne til refleksjon og argumentasjon rundt utøvelse av helse- og sosialfaglig arbeid. Studentene skal gjøre seg kjent med pågående diskurser i eget fagfelt og diskurser om de helse- og sosialfaglige profesjonenes bidrag til samfunnsutviklingen og legitimitet i befolkningen. Studentene skal arbeide med vurderinger av den framtidige yrkesrollen og egen profesjon, og kritisk vurdere brukernes behov og perspektiv opp mot faglige argumenters gyldighet. Delemnet skal i tillegg utvide innsikten i kontekstene som former premissene for utøvelse av helse- og sosialfaglig arbeid, og videreutvikle kompetanse i arbeidsformer som kan bidra til å bedre utsatte gruppers levekår, livskvalitet og posisjoner i samfunnet.

Innholdet i delemnet omfatter de tre hovedområdene vitenskapsteori og metode, en fordypningsoppgave og et kritisk perspektiv på helse- og sosialfaglig arbeid. På området vitenskapsteori og metode legges det til grunn at vår oppfatning av virkeligheten, kunnskap og menneskesyn er sterkt påvirket av vitenskapelige paradigmer. Innsikt i ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger som positivisme, hermeneutikk  og kritisk teori skal bidra til å oppnå selvinnsikt og kritisk distanse (refleksjon) til egne handlinger. Studentene skal også tilegne seg kunnskap om forskningsmetode for å kunne forstå og tolke forskningsresultater, utøve kildekritikk og utføre egne undersøkelser. I tillegg legges det vekt på at studentene skal forstå hvordan vitenskapelig kunnskap frembringes og gir begrunnelser for praksis, som en sentral forutsetning for deltakelse i diskusjoner og endringsprosesser.

Fordypningsoppgaven skal utgjøre minimum 12 studiepoeng i delemne 12, hvor studentene får anledning til å utforske et faglig relevant tema. Retningslinjer for fordypningsoppgaven blir beskrevet nærmere i et eget kriteriedokument.

Kritisk perspektiv på egen yrkesutøvelse inneholder kunnskap om grunnleggende trekk ved det moderne og globale samfunn der sentrale kjennetegn er fragmentering, polarisering, marginalisering, mobilitet og endring som fenomen. Undervisningen tar opp aktuelle problemstillinger og perspektiver på helse- og sosialfaglig arbeid forstått i lys av prosesser og utviklingstrekk  i samfunnet. I delemnet legges det vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap om globaliseringens menneskelige konsekvenser slik den ytrer seg på i det helse- og sosialfaglige praksisfeltet. Barnevernspedagoger og vernepleiere har et særlig solidarisk samfunnsansvar for ivaretakelse av risikoutsatte og marginaliserte grupper og deres menneskelige verdighet. I tillegg omhandler delemnet et kritisk perspektiv på egen yrkesutøvelse som sikter mot bevisste holdninger til makt- og avmaktsposisjoner i helse-og sosialtjenestefeltet og i samfunnet forøvrig.

Arbeids- og læringsformer: Delemne 12 tar i bruk selvstudium, forelesninger både yrkesspesifikke og felles og diskusjons- og refleksjonsgrupper som pedagogiske virkemidler. I tillegg utgjør veiledning i og framlegg av fordypningsoppgaven en betydningsfull læringsarena i delemne 12. 

Vurderingsformer: Delemne 12 har en oppgave ivurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen:

Delemnekode:061HEMN4     121

Vurderingsoppgave 12-1: Fordypningsoppgave og muntlig høring

Fordypningsoppgaven skal som hovedregel utarbeides som en skriftlig gruppeoppgave. Det skal legges til rette for å etablere grupper på tvers av utdanningene og/eller som utdanningsspesifikke grupper.

Skriftlig fordypningsoppgave. 10 000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 70 % av emnekarakteren for Hovedemne IV.

Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i fordypningsoppgaven. I tillegg kan studenten få spørsmål fra obligatorisk og selvvalgt pensum i Hovedemne IV. Det er en forutsetning at fordypningsoppgaven er bestått for å kunne framstille seg til muntlig høring. Karakter på den skriftlige delen av fordypningsoppgaven kunngjøres før muntlig høring. Den muntlige høringen kan gi grunnlag for justeringer av karakteren på vurderingsmappe 12.1. Ved karakteren F blir studentens rett til nye forsøk ivaretatt ved en ukes individuell og skriftlig hjemmeeksamen, inkludert påfølgende muntlig høring etter samme retningslinjer som beskrevet ovenfor. 

Delemnekode:061HEMN4     DO3

Dokumentasjonsoppgave:Den enkelte student skal dokumentere minimum 75 % deltakelse i undervisningsoppleggene knyttet til temaene vitenskapsteori- og metode og kritisk perspektiv på eget helse- og sosialfaglig arbeid.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 06.06.2005