Kunnskapsgrunnlag Hovedemne 1 060HEMN1
Læringsmål
Målet med Hovedemne I - kunnskapsgrunnlag - er at studentene skal introduseres for og reflektere omkring studentrollen og tilegne seg grunnleggende kunnskap om individ og samfunn.
Innhold
DELEMNE 1: INTRODUKSJON
6 studiepoeng
Hensikten med delemne 1 er at studentene skal gis anledning til å etablere en god forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning og Høgskolen i Telemark som læringsarena, oppnå tilstrekkelige ferdigheter i bruk av aktuell teknologi i studiearbeidet og tilegne seg en begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform. I tillegg skal studentene introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om vernepleiernes virkefelt, kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk.
Innholdet i delemnet dekker områdene etablering av den nye studentrollen i vid forstand, herunder et særlig fokus på begrepene undervisning og læring, og grunnlagskunnskap om vernepleiefagets utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er organisert slik at studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag. Studentene introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal sikre at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. I tillegg kommer tilbud om nødvendig dataopplæring, Classfronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek. Introduksjonen inneholder også forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, selvstudium, møte med vernepleiere fra praksisfeltet og individuelle skriftlige arbeider.
Vurderingsformer: Delemne 1 har to oppgaver i dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 060HEMN1 DO1
Dokumentasjonsoppgave
Et refleksjonsnotat som skal medvirke til en bevisstgjøring av den enkelte students motivasjon for en vernepleierutdanning, kunnskapsforventninger, forventninger til seg selv og studiemiljøet og tanker om fremtidig yrkesarena. Individuell besvarelse. 700 ord.
Delemnekode:060HEMN1 DO2
Dokumentasjonsoppgave
En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord.
DELEMNE 2: UTVIKLING OG OPPVEKST
13 studiepoeng
Hensikten med delemne 2 er at studentene skal tilegne seg kunnskap om barn og unges normalutvikling, ha kjennskap til ulike undersøkelsesmetoder og besitte grunnleggende ferdigheter i bruk av observasjon. Delemnet legger videre til rette for kunnskapstilegnelse og forståelse for ulike funksjonshemninger. Studentene skal i tillegg kunne redegjøre for den pedagogiske grunnlagstenkning, gjenkjenne ulike pedagogiske retninger og være fortrolig med innholdet i begrepene læring, opplæring og sosialisering.
Innholdet i delemnet dekker områdene utviklingspsykologisk grunnlagsforståelse, persepsjon og motorikk, kognitiv utvikling, språk og kommunikasjon, emosjoner, sosiale relasjoner, tilknytning, virksomheter/aktivitetsområder, kjønn og ungdom og informasjonsinnhenting/undersøkelsesmetoder/observasjon. I tillegg kommer kunnskapsområdet knyttet til ulike funksjonshemninger med vekt på særlig relevante diagnoser i et relasjonelt perspektiv, læringsteorier, humanistisk og dialektisk pedagogikk, sosialisering og didaktikk.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er delvis organisert sammen med Bachelor i barnevern. Læringsformene omfatter selvstudium, forelesninger, observasjon av barn, arbeid i grupper, individuelle skriftlige arbeider, grupperapporter og plenumsframlegg.
Vurderingsformer: Delemne 2 har tre oppgaver ivurderingsmappen og en oppgave idokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 060HEMN1 2-1
Vurderingsoppgave 2-1: Ulike funksjonshemninger
En besvarelse som i det faglige innholdet skal belyse ulike funksjonshemninger. I tillegg stiller vurderingsoppgave 2-1 krav i tilknytning til grupper som fagligpedagogisk virkemiddel. Individuell besvarelse 1500 ord. Bestått/ikke bestått.
Delemnekode: 060HEMN1 DO3
Dokumentasjonsoppgave: Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet som fører fram til vurderingsoppgave 2-1.
Delemnekode: 060HEMN1 2-2
Vurderingsoppgave 2-2: Observasjonsrapport
Besvarelsen skal inneholde en observasjon av motorikk og en observasjon av ett annet utviklingsområde som studenten selv formulerer. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått.
Delemnekode: 060HEMN1 2-3
Vurderingsoppgave 2-3: Psykologisk utvikling
Studenten velger en av et begrenset antall oppgaver innenfor området psykologisk utvikling. Individuell besvarelse. 2000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren for Hovedemne I.
DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER
8 studiepoeng
Hensikten med delemne 3 er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt og kommunalt nivå, og få innsikt i juridisk metode, forvaltningsrett og aktuell særlovskunnskap. Videre siktes det mot at studentene tilegner seg interesse for aktuelle helse- og sosialpolitiske spørsmål i lys av den norske velferdsstatens utvikling og de globale rammevilkårene. Studentene skal gjøre seg kjent med den nasjonale fattigdomsutviklingen og tilegne seg kunnskap om sosiale forskjeller. Delemnet skal bidra til at studentene ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om funksjonshemmede og andre utsatte gruppers levekår og livskvalitet.
Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner, sosiologi og helse- og sosialpolitikk. Det legges særlig vekt å etablere en forståelse av sammenhengene mellom de tre nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er i stor grad organisert sammen med Bachelor i barnevern. Ved siden av selvstudium, inngår felles undervisning, noe studievis undervisning, arbeid i grupper og framlegg i plenum. De studievise forelesningene skal dekke kunnskap om samfunnsmessige rammebetingelser med en særlig relevans for barnevernpedagogenes og vernepleiernes yrkesutøvelse.
Vurderingsformer: Delemne 3 har en oppgave ivurderingsmappen:
Delemnekode: 060HEMN1 3-1
Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen
Denne vurderingsmappen utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse- og sosialpolitikk. I vurderingen vil det bli lagt vekt på graden av presis kunnskap innenfor de nevnte fagområdene, og studentens fortrolighet med sentral grunnlagskunnskap om den offentlige forvaltningen.
Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra. kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren i Hovedemne I.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 01.06.2005