Signaler og systemer A1503
Læringsmål
Å få grunnleggene kunnskaper om systemteori for dynamiske systemer og om elektriske systemer.
Innhold
Grunnleggende kretsteori (elektriske kretser). Forsterkere basert på operasjonsforsterkere. Matematisk modellering av enkle dynamiske modeller basert på materialbalanse, energibalanse, kraft- og moment, samt modellering av elektriske dynamiske systemer. Tilstandsrommodeller. Transferfunksjonsmodeller. Blokkskjemarepresentasjon av matematiske modeller. Tidsrespons. Frekvensrespons. Poler og nullpunkter. Stabilitet. Simuleringer (bruk av ferdigutviklede simulatorer). (Studentene lærer verktøyene Matlab, Simulink og LabVIEW i andre emner.)
Organisering
Nettbasert undervisning. Regneøvinger, PC-øvinger (bl.a. simuleringer), samlinger med forelesninger og framføringer av semesteroppgaver. Laboratorieoppgave (om elektriske systemer). Hvis det er mulig for studentene, starter undervisningen før den normale semesterstarten. Dette avtales med studentene.
Vurderingsformer
Skriftlig sluttprøve som teller 40% ved fastsettelse av emnets sluttkarakter. Skriftlig delprøve underveis i semesteret som teller 30%. Semesteroppgave som teller 30%. Det er obligatorisk deltakelse på laboratorieoppgaven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 02.06.2005