Matematiske metoder I G1800
Læringsmål
Studentene skal
- kjenne til fundamentale begreper og løsningsmetoder i forbindelse med differensial- og integralregning og differensiallikninger.
- kunne modellere og løse problemer ved hjelp av differensialer, integraler og differensiallikninger.
- kunne bruke dataverktøyet Maple til symbolske og numeriske beregninger og til grafikk i forbindelse med øvinger og innleveringer av oppgaver og prosjekter.
Innhold
Differensialregning: Grenseverdibegrepet og kontinuitet. Derivasjon og implisitt derivasjon. Newtons metode. Differensialer. Lineær approksimasjon og beregning av usikkerhet. Inverse funksjoner. Anvendelser av differensialregning.
Integral: Riemannsum og Riemannintegral. Fundamentalteoremet. Integrasjonsmetoder. Anvendelser av integralregning (areal, buelengde, volum og overflate av omdreiningslegemer). Numerisk integrasjon (rektangelmetoden, trapesmetoden, Simpsons formel).
Differensiallikninger: Differensiallikninger og matematiske modeller. Retningsfelt og løsningskurver. Separable og lineære 1. ordens differensiallikninger. Numerisk løsning av 1. ordens differensiallikning ved Eulers metode (andre metoder inngår også ved numeriske beregninger med Maple).
2. ordens differensiallikninger med konstante koeffisienter.
Organisering
Forelesninger og øvinger. Opplæring og øving i bruk av dataverktøyet Maple inngår i faget. De ordinære øvingstimene vil foregå med bruk av papir og blyant og med Maple som et naturlig verktøy for grafikk og tyngre numeriske og symbolske beregninger. 7 av øvingene vil bli organisert som matematikk-lab med obligatorisk deltakelse og rapportinnlevering.
Vurderingsformer
Den endelige karakteren i faget vektlegges slik:
- Maple-prosjekt i gruppe (maksimum 3 studenter per gruppe) (vekt 40%).
- Individuell skriftlig sluttprøve, som består av
Del 1 – alle trykte og skrevne hjelpemidler (vekt 30%)
Del 2 – alle hjelpemidler, inkludert bærbar pc med Maple (vekt 30%)
For at det skal gis bestått karakter i emnet, må følgende tre krav være oppfylt:
- Totalkarakteren, beregnet etter ovenstående vekting, er E eller bedre.
- Minst én av de to sluttprøvedelene som inngår i karaktergrunnlaget skal være vurdert til karakteren E eller bedre.
- Minst 5 av de 7 obligatoriske matematikk-lab-øktene med tilhørende rapport må være godkjente.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 31.05.2005