Norsk forkurs FO1101 S/E

Læringsmål

Studentene skal:

  • få kunnskap om og utvikle ferdigheter i
  • språket som verktøy for god kommunikasjon, skriftlig og muntlig
  • grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler og strukturering av stoff
  • de viktigste sjangrene i skjønnlitteratur og sakprosa og vurdere/kommentere tekster innen ulike sjangre
  • norsk litteratur med hovedvekt på tida etter 1940 og hovedtrekk i norsk språkhistorie
  •  massemediene og hvordan de fungerer
  • å tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler, deriblant IKT-verktøy
  • å kunne uttrykke seg både på hovedmålet og sidemålet
  •  å planlegge, gjennomføre og presentere prosjektarbeid
  • tilegne seg holdninger til
  • å bli språklig, kulturelt og samfunnsmessig bevisste
  • god kommunikasjons betydning for arbeids- og samfunnsliv

Innhold

Informasjonsinnhenting og samarbeid

Litteratur

Språket og kommunikasjonsprosessen

Skriftlig framstilling

Muntlig framstilling

Prosjektarbeid

Sidemål

Organisering

  • Undervisning/forelesninger i storgrupper og øvinger i grupper, parvis og individuelt
  • Obligatoriske innleveringer, særemne,  prosjektarbeid og presentasjoner
  • Bruk av IKT-verktøy og datalabb

 

Vurderingsformer

4 obligatoriske innleveringer -  bestått/ikke bestått -(en av dem på sidemål).

Mappekarakter:
Prosjekt - samarbeid med samfunnsfag  -  40 % av mappekarakter
Foredrag                                                      -  20 % av     - " -
1 særemne  på  sidemål                            -  20 % av      - " -
1 test (heldag)                                             -  20 % av      - " -

Til sammen 100 %, dvs. 50 % av samla karakter. Alle ovenstående elementer må være med i mappa, og mappekarakter må være bestått for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Sluttprøve:
Det arrangeres en sentralt gitt sluttprøve (5 timer) som teller 50 % på endelig karakter.
Både mappekrav og sluttprøve må være bestått for å få karakter i faget.

 

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 16.06.2005