Total Kvalitetsledelse I (TQM) V6805

Læringsmål

Kjenne til kvalitetstenkingens historie. Forstå nøkkelbegreper for kvalitetsarbeid. Kunne bidra til å arbeide i effektive team. Forstå prosessens betydning i kvalitetsarbeid. Kunne anvende de grunnleggende TQM verktøy i avviksbehandling, standardisering og kvalitetsforbedring.

Etter endt kurs skal studenten kunne arbeide som kvalitetskoordinator i en virksomhet

Innhold

  • Historie, samfunn og TQM
  • De 4 kvalitetsdimensjoner og interessenter
  • PDCA-hjulet, 5M, 5H/1N
  • Prosesstyring, Avviksbehandling, standardisering, KF
  • Grunnleggende verktøy

Organisering

  • Forelesninger
  • Øvingsoppgaver og plenumsdiskusjoner

Vurderingsformer

Prosjektarbeid (40%) og sluttprøve (60%).

For å få adgang til sluttprøven må prosjektrapporten være godkjent.

 

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 31.05.2005