956 Organisasjon og ledelse, videreutdanning for førskolelærere
Mål for studieprogrammet
Mål
Målet for studiet er flerdelt, og gjennom fordypningsenheten i organisasjon og ledelse skal studentene:
- få bedre innsikt i hvordan vi kan analysere arbeidet i barnehagen i et samfunns- og organisasjonsperspektiv
- utvikle større innsikt i hva det vil si å være leder i barnehagen
- utvikle evnen til å utføre og løse oppgaver knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen.
- tilegne seg innsikt i det politiske og administrative systemet
- kunne skape forståelse for at samordning og samarbeid er nødvendig sett i forhold til det helhetlige oppvekstmiljøet til barn
Målområder
I samsvar med rammeplanen for enheten skal studiet inneholde fire hovedemner:
- organisasjon og ledelse,
- administrasjon og etatkunnskap,
- fornying og utvikling samt tverrfaglig og
- tverretatlig samarbeid om barns oppvekstkår .
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Hovedemne Organisasjon og ledelse skal dekke ca halvparten av studiet, og gi grunnlaget for behandlingen av de andre emnene. Hovedemnene omfatter flere delemner, og er oppdelt i følgende undervisningsenheter, eller moduler:
- Organisasjonsteori, 9 studiepoeng
- Personalledelse, 6 studiepoeng
- Administrasjon og etatskunnskap, 6 studiepoeng
- Barnehagen som organisasjon – med prosjekt, 9 studiepoeng
Modul 1 - Organisasjonsteori
Modulen organisasjonsteori vil i hovedsak befatte seg med teorier om ulike organisasjoners oppbygging. Studentene vil få en systematisk innføring i sentrale prosesser i ulike organisasjoner, samt lære om de forhold i og omkring ulike organisasjoner som påvirker deltakernes tenkning og atferd.
Følgende delemner vil bli tatt opp:
- Organisasjonsteori
- Interessentmodellen
- Ledelse og menneskesyn
- Motivasjon
- Grunnleggende prosesser i organisasjonen
- Egen utvikling som leder
- Organisasjonsutvikling
- Utviklingsarbeid som metode for forandring
- Pedagogisk utviklingsarbeid
- Brukermedvirkning
Modul 2 - Personalledelse
Modulen personalledelse tar opp og gir en oversikt over personaladministrative arbeidsoppgaver. Det vil lagt på å vise de overordnede valg og overveielser som må gjøres innen personalarbeidet i en organisasjon.
Følgende delemner vil bli tatt opp:
- Personalutvikling
- Personalplanlegging
- Rekruttering og tilsetting
- Kompetanseutvikling
- Kommunikasjon og samhandling
- Samarbeid og konflikter i barnehagen
- Veiledning (obligatorisk kurs)
Modul 3 - Administrasjon og etatkunnskap
Studentene skal gjennom arbeid med denne modulen få en dypere innsikt i området administrasjon, og modulen blir knyttet opp mot det konkrete arbeidet i barnehagen. Lover og forskrifter som regulerer arbeidsforhold i barnehagen, vil bli tatt opp. Videre skal studentene tilegne seg grundigere og mer omfattende forståelse for de rammene som gjelder barnehagedrift, med særlig vekt på kunnskap om det politiske og administrative systemet (etatkunnskap).
Følgende delemner vil bli tatt opp:
- Aktuelle lover
- Forskrifter og avtaleverk for barnehagene
- Det politiske og administrative systemet
- Oppbygging og funksjon
- Saksbehandling og kontorrutiner
- Budsjett og regnskap i kommuner og barnehager
- Barnehagen sine interesser i det politiske/administrative systemet
- Samspill og samarbeid mellom den administrative forvaltningen
- og nasjonale, regionale og lokale myndigheter
- Tilskuddsordninger til barnehagene
Modul 4 – Barnehagen som organisasjon – med prosjekt
Sentralt i denne modulen vil være å se på barnehagen som organisasjon. Gjennom arbeid med dette emnet skal studentene videreutvikle en helhetlig forståelse av barnehagen og bruke et organisasjonsperspektiv for å analysere barnehagearbeidet.
Studentene skal få innsikt og øvelse i hvordan de kan planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid i egen institusjon, med vekt på strategier og metoder for å styrke brukerne (barn og foreldre) sin deltaking i utviklings- og fornyingsarbeidet. Dette skal skje ved at studentene gjennomfører et prosjektarbeid i tilknytning til det daglige arbeidet i barnehagen.
Følgende delemner vil bli tatt opp:
- Barnehagen som organisasjon
- Lederrollene i barnehagen
- Organisasjonskultur
- Det fysiske og psykiske arbeidsmiljøet
- Barnehageutvikling - nasjonalt og lokalt
- Planleggingsarbeid - teori og metode
- Årsplanlegging
- Kvalitetssikring og vurdering
ORGANISERING OG ARBEIDSFORMER
Arbeidsformene vil være variert i forhold til innholdet. Det vil veksle mellom teori, refleksjon, drøftinger og praktiske øvelser som reflekterer vektlegging av dyktighet i kommunikasjon, samarbeid og ledelse.
Praksis vil inngå som en del av fordypningsenheten, og skal fortrinnsvis knyttes til styrerrollen i en barnehage.
Under hele studiet vil studenten få veiledning og vurdering. Dette vil være grunnlaget for at studenten skal kunne forstå den avsluttende vurderingen.
Arbeidskrav: Før muntlig sluttprøve i modul 4, må studentene ha oppnådd bestått resultat i modulene 1, 2 og 3
Vurderingsformer
Eksamensavvikling
Vurdering og eksamen vil være som følger:
Modul 1: Mappevurdering, individuell, ett av tre definerte arbeider trekkes ut og vurderes. Karakter, gradert skala.
Modul 2: Vurdering og forslag til løsning av caseoppgave, på nett, individuell eller gruppe. Karakter, gradert skala.
Modul 3: Skriftlig individuell 2 dagers hjemmeprøve. Karakter, gradert skala.
Modul 4: Prosjektoppgave, gruppe, 3-5 deltagere. Muntlig sluttprøve i gruppe, forsvar av prosjektoppgave. Karakter, gradert skala.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er
laveste ståkarakter. Vekting: Modul 1 30%, modul 2 20%, modul 3 20% og modul 4 30%. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Litteraturliste:
Tittel | Forfatter | Forlag | Utgave | Utgitt år | ISBN | Kapittel / Sider | Kommentar | Type | Obligatorisk |
Organisasjon og ledelse |
Se litteraturliste. |
Bok | Ja |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 09.06.2005