946 Kunst og håndverk 1
Mål for studieprogrammet
Kunst og håndverk 1 er i rammeplanen organisert i målområdene Faglig og fagdidaktisk kunnskap, Å være lærer i kunst og håndverk og Samhandling og refleksjon. Målområdene konkretiserer og sammenfatter fagets formål og egenart, og danner utgangspunktet for all undervisning og læringsaktivitet i faget.
Faglig og fagdidaktisk kunnskap
Studentene skal:
- bli kjent med fagets estetiske innhold og den estetiske dimensjon
- gjennom eget praktisk arbeid og fagteoretiske studier tilegne seg kunnskap om fagets historie, idégrunnlag, egenart, innhold og metoder
- skaffe seg praktisk bilde-, skulptur- og bruksformkompetanse gjennom arbeid med formale og estetiske virkemidler som form, farge og komposisjon, materialkvaliteter og estetiske uttrykk
- utvikle allsidige holdninger til, kunnskaper om og erfaringer med valg og bruk av materialer, redskaper og teknikker gjennom eget skapende arbeid, og se faglige valg i et miljø- og ressursperspektiv
- kunne planlegge, formgi, utføre og vurdere eget skapende arbeid, og kunne vurdere og dokumentere egen skapende prosess fra idé til ferdig produkt
- arbeide med kunst fra ulike kulturer; fra det nasjonale og samiske til kunst og formuttrykk fra andre deler av verden, og bruke de mulighetene som er i nærmiljøet
- utvikle ferdigheter i å uttrykke seg gjennom bilder i teknikker som tegning, maleri, trykk og collage, foto og bilder på skjerm
- arbeide med skulpturer i ulike materialer, og erfare at skulptur er et tredimensjonalt uttrykk der volum, rom, masse og tekstur spiller en sentral rolle
- gjennom funksjonstenkning og formgivingsprosesser i arbeid med bruksform lage produkter der materialer, funksjon og form fungerer sammen i en helhet
Å være lærer i kunst og håndverk
Studentene skal:
- tilegne seg kunnskap om sentrale teorier om barn og unges to- og tredimensjonale formspråkutvikling, og om lek og skapende arbeid som estetisk opplevelse, uttrykks -, lærings- og erkjennelsesformer
- bruke teoretiske kunnskaper og erfaringer fra egen praktisk skapende virksomhet som grunnlag for planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning i kunst og håndverk på alle trinn i grunnskolen og i kulturskolen
- kunne veilede og vurdere barn og unge med ulik kulturell bakgrunn og ulike forutsetninger i utviklingen av kulturell identitet og visuell og estetisk kompetanse gjennom arbeid med og formidling av ulike materielle og kulturelle uttrykksformer.
- kunne ivareta den estetiske dimensjonen i skolen gjennom å kunne stimulere og veilede elever til å bruke opplevelser og inntrykk som impulser for egen praktisk skapende virksomhet.
- utvikle kunnskaper om og ferdigheter i bruk av visuell dokumentasjon som pedagogisk redskap gjennom eget skriftlig og visuelt arbeid.
- utvikle kunnskaper om og erfaringer med bruk av IKT som verktøy og virkemiddel i skapende arbeid, og kunne vurdere og reflektere rundt bruk av IKT i et faglig og fagdidaktisk perspektiv.
- gjennom eget arbeid med skriftforming tilegne seg praktiske kunnskaper slik at de kan stimulere barn til å utvikle god skrift
- utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor bildeanalyse av ulike bildeframstillinger i bøker, IKT og andre læremidler, for å aktivt kunne bruke dette som støtte for lese- og skriveopplæringen.
Samhandling og refleksjon
Studentene skal:
- utvikle refleksjon over eget arbeid og skapende utvikling gjennom individuelt vurderingsarbeid og samhandling med andre
- kunne ta et særlig ansvar for den estetiske dimensjon i skolen og de estetiske kvaliteter i skolens fysiske miljø, både inne og ute, både som en vesentlig læringsfaktor og som et ledd i utvikling av kulturell tilhørighet, identitet og estetisk bevissthet
- utvikle allsidige kunnskaper om, erfaringer med og ferdigheter i dokumentasjon, presentasjon og formidling av kunst og formkultur.
Fagstoffet fra målområdene er organisert i fire delemner. Elementer fra ulike målområder inngår i hvert delemne. De fire delemnene har følgende omfang:
Fagteori og fagdidaktikk |
7,5 studiepoeng |
Bilde |
7,5 studiepoeng |
Skulptur |
7,5 studiepoeng |
Bruksform |
7,5 studiepoeng |
Delemne 1: Fagteori og fagdidaktikk
Fagdidaktikk er arbeid med fagets egenart og plass i skolen, og fagets mål og innhold i forhold til skolens generelle mål. Arbeidet med de grunnleggende fagteoretiske og fagdidaktiske emner er nært knyttet opp til det praktisk skapende arbeidet i faget. Studentene må se sammenhengen mellom den praktiske utøvende delen av faget og den undervisningen de skal gjennomføre i grunnskolen og i kulturskolen. Studentene har ansvar for å tilegne seg fagteoretisk kompetanse og kunne formidle fagkunnskapen videre til elever i grunnskolen og i kulturskolen.
Delemne 2: Bilde
Bilde er en todimensjonal uttrykksform som står sentralt i vår kultur.
Visuell bildekompetanse er viktig i et samfunn der bilder i stor grad er med på å påvirke oss. Holdninger til bilder har, avhengig av kulturell kontekst, endret seg gjennom tidene. Bildeområdet i dagens kultur og samfunn er omfattende og sammensatt og favner om et mangfold av uttrykk, alt fra ulike kunstbilder, bilder på skjerm og bilder i ulike massemedier og studentenes eget bildearbeid skal knyttes nært opptil arbeid med og studier og analyse av ulike bildeuttrykk.
Bildearbeidet er nært knyttet opp til arbeid med egne bilder og til studier av bilder.
Formidling av bildearbeid, mellom annet i form av utstillinger, er en del av studentenes faste rutiner i tilknytning til arbeid med bilder. En bevisst holdning til det visuelle miljøet er en forutsetning for å øve opp ferdighet i montering og visuell presentasjon.
Delemne 3: Skulptur
I arbeid med og opplevelse av skulptur er det formen i rommet, materialenes egenart, skulpturens overflatekarakter, og ikke minst vår egen plassering og bevegelse i rommet som virker på oss.. Dette inngår som en del av det totale arbeidet med formale og estetiske virkemidler knyttet til tredimensjonal form.
Studentenes eget arbeid med utstillinger av skulptur skal være like selvfølgelig som presentasjon av bilder på vegg.
Delemne 4: Bruksform
Til alle tider har mennesker skapt bruksformer; redskaper, bruksgjenstander, klær, arkitektur og miljø. Alt arbeid med bruksform skal rettes mot det praktiske og funksjonelle, samtidig som det skal ivareta estetiske behov og fremme estetiske verdier. Eget arbeid med bruksform skal knyttes nært til kunnskap om bruksgjenstander og bomiljøer fra ulike tider og steder og forholde seg til barns lek med materialer og rom, og til ungdoms behov for å bruke klær, gjenstander og rom i utvikling av egen identitet.
I arbeid med bruksform og skulptur er det sikkerhetsmessige krav til studentenes ferdighet i bruk av maskiner og ettersyn av disse. Studentene skal utvikle kunnskaper om og få erfaringer med vedlikehold av håndverktøy.
Presentasjon av ferdige produkter og redegjørelse for arbeidsprosessene i visualisert form, er del av studentenes arbeid med bruksform.
Videre studiemuligheter
Kunst og håndverk 2
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Fagplanen for Kunst og håndverk 1 omfatter de første 30 studiepoeng i faget for faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag (PEF), og for faget i allmennlærerutdanning (ALU). Fagplanen bygger på rammeplan for Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og rammeplan for Allmennlærerutdanning fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.
Studiet i Kunst og håndverk 1, 30 studiepoeng, er fordelt over ett studieår, og er lagt som obligatorisk fag i andre år i faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag, og som valgfritt fag i 3. eller 4. studieår i allmennlærerutdanning. Fagplanen er en konkretisering av innholdet i rammeplanene i Kunst og håndverk, og skal fungere som arbeidsredskap for studenter og lærere. Ved å bygge på med Kunst og håndverk 2, 30 studiepoeng, i sammenheng med lærerutdanning, kvalifiserer dette for opptak til Mastergradsstudiet i formgiving, kunst og håndverk ved Institutt for forming og formgiving ved HiT.
Kunst og håndverk 1 kan også tas som selvstendig studieenhet og som videreutdanning for lærere.
Studiet omfatter bredden i kunst og håndverksfaget, og skal kvalifisere studentene til å ivareta fagets mål, innhold og arbeidsmåter i hele grunnskolen, og i kulturskolen for studentene på faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag. Sentralt i studiet er studentenes eget skapende og utøvende arbeid. De skal i løpet av denne studieenheten skaffe seg et grunnlag for undervisning i faget og mulighet til å bruke kunst og håndverk i tema- og prosjektarbeid i grunnskolen og i kulturskolen på en måte som ivaretar fagets egenart. Samtidig skal arbeidet med faget virke til at studentene ser muligheter for arbeid på tvers av de estetiske fagene i eget studium, og i tverrfaglig samarbeid med alle fag i grunnskolen og i kulturskolen. Både i studiet som helhet og i faget er den estetiske dimensjon særskilt vektlagt.
Arbeids- og læringsformer
Organisering
Det legges opp til aktiv studentmedvirkning i faget. Studentene skal delta i organisering og tilrettelegging av studiet, aktivt foreta valg av arbeidsformer samt delta i vurderinger knyttet til de enkelte delemner og sitt eget skapende arbeid.
Den største delen av studiet er knyttet til arbeid med praktiske oppgaver i materialene / mediene. Kunst og formkultur og fagdidaktiske problemstillinger inngår i stor grad i de samme oppgavene, og drøftes eller besvares i tilknytning til eget skapende arbeid. Enkelte oppgaver skal knyttes direkte til arbeid i øvingsskolen eller tilsvarende, og refleksjon i samarbeid med øvingslærer er viktig. Gjeldende læreplan for grunnskolen skal være et av de sentrale arbeidsredskapene i studiet.
Deler av studiet knyttes til arbeid i felles profesjonstemaer slik det fremgår av kapittel 3.1 i fagplanen for faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag. For profesjonstemaet ”Grunnleggende lese og skriveopplæring” er sterk tilknytning til praksisfeltet gjennom en egen praksisperiode sentralt. For områdene ”Tverrfaglig arbeid” og ”Estetisk teori og didaktikk for den estetiske dimensjon” er så vel teoretisk som praktisk arbeid sentralt, lagt både til arbeid innen hvert enkelt fag, til arbeid på tvers av fag og til arbeid med oppgaver knyttet til utdanningens praksisperioder. Felles for profesjonstemaene er tverrfaglig og flerfaglig samarbeid for å sikre en god vektlegging av det tverrfaglige aspektet ved utdanningen.
Studentene må utvikle sin fagteoretiske kompetanse og sette seg inn i fagets teoretiske innhold på en aktiv og selvstendig måte. Det forventes at studenten evner å relatere det teoretiske innhold til eget skapende og praktisk arbeid så vel som til elevers arbeid på ulike klassetrinn og i ulike kulturelle sammenhenger.
Arbeidsformer
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon, og utvikling av didaktisk kompetanse og refleksjon.
I arbeidet med faget skal studentene oppnå praktiske kunnskaper og ferdigheter basert på faglige innføringer knyttet til ulike oppgaver og arbeidsområder, og teoretisk rettet undervisning og selvstendige studier. Hoveddelen av arbeidet er knyttet til individuelle løsninger av oppgaver og problemstillinger. Arbeidsformene vil veksle mellom problembasert læring og lærerledet undervisning. Studentene har et særlig ansvar for å skaffe seg tilgang til relevant fagstoff innenfor kunst og formkultur og fagdidaktikk gjennom fagbøker, aktuelle tidsskrifter, Internett og utstillinger.
Teoretiske emner belyses gjennom teoriforelesninger, faglige innføringer knyttet til hver enkelt arbeidsperiode og studentenes praktiske arbeid, og i form av konkrete arbeidskrav tilknyttet ulike oppgaver og arbeidsprosesser. I tillegg forutsettes det at deler av fagteorien tilegnes gjennom selvstudium og i tilknytning til den organiserte praksisen i utdanningen.
Den faglige formidlingen på studieenheten kan ha ulike former og studentene skal i løpet av studiearbeidet får erfaring med og kunnskaper om ulike faglige lærings- og formidlingsformer.
Studiet som helhet utgjør et halvt årsverk. Det betyr at studentene i snitt må avsette minst 20 timer pr.uke til lærerledet undervisning og selvstendig arbeid med faget.
Studentene har sammen med lærerne ansvar for orden og trivelig miljø i verkstedene. Dette forbereder for arbeidet som lærer, samtidig som det skjerper bevisstheten omkring kvalitetene i det fysiske og visuelle miljøet. Studentene har slik et felles ordensansvar for organisering, tilrettelegging og vedlikehold av redskaper og verksteder.
I studiet inngår det ekskursjoner og utstillingsbesøk der studentene skal møte original kunst og kultur. Det er viktig å bruke alle muligheter i lokalmiljøet til å hente opplevelser innenfor fagfeltet, også de naturen har å by på. Det er rimelig at en av disse turene strekker seg over ca. en uke. Studieturen kan legges til utlandet for å ivareta et internasjonalt perspektiv, og kan med fordel knyttes til innhold i flere fag som ligger i samme studieår.
Studentene skal kunne initiere og bruke kunst og håndverk som regi- og støttefag i tverrfaglige tema- og prosjektarbeider gjennom samarbeid med skolens øvrige fag. Det kan være ett eller flere tverrfaglige emner pr. år slik det fremgår av kapittel 3.1 i fagplanen for faglærerutdanningen i praktiske og estetiske fag. Det presiseres i årsplan/semesterplan hvor i studieåret disse plasseres, og hvilke fag som inngår.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
Den enkelte student plikter å forevise og diskutere praktiske oppgaveløsninger med faglærer underveis i arbeidsprosessen. Besvarelser som ikke er forelagt faglærer til veiledning, kan bli avvist til formell vurdering.
Etter nærmere angivelse i årsplan eller semesterplan kan enkelte deler av studiet ha krav om obligatorisk oppmøte.
Ved krav om obligatorisk deltakelse i deler av studiet vil retningslinjer for obligatorisk frammøte i studier ved EFL gjelde. Studenten er selv ansvarlig for å dokumentere sin tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet, og å holde seg orientert om han/hun nærmer seg minimumsgrensen for tilstedeværelse. Ved mindre enn 80% tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet får dette konsekvenser for om studenten kan fortsette studiet og for retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har i følge eksamensreglementet ved HiT, og Lov om universiteter og høgskole § 40 og § 46.3.
Vurdering
Alt arbeid som studentene gjennomfører i løpet av studiet i kunst og håndverk skal samles i egne samlemapper. Gjennom studiet vil det foregå uformelle vurderinger av studentens arbeider som omfatter råd, veiledning, student- og lærervurdering av arbeid, studieopplegg og arbeidsformer. Den individuelle veiledningen av hver enkelt student er en viktig forutsetning for den enkeltes utvikling og progresjon frem mot den endelige sluttvurdering i faget.
I samsvar med føringer fra faglærer skal faglærer og student hver for seg velge ut et utvalg av oppgavene og øvelsene i samlemappen som studenten skal presentere i en presentasjonsmappe for endelig sluttvurdering ved vårsemesterets slutt. For at studenten skal kunne oppnå formell sluttvurdering i faget må presentasjonsmappen være levert til avtalt tid.
Presentasjonsmappen skal inneholde utvalgte arbeider med tilhørende dokumentasjon av arbeidsprosessen fram mot det ferdige produktet, med skisser, utkast, materialprøver og lignende, det ferdige produktet og teoretisk skriftlig arbeid i fagteori/fagdidaktikk.
I sluttvurderingen gjelder følgende kriterier:
- Materialbruk, materialkunnskap og tekniske løsninger
- Bruk av estetiske virkemidler
- Sammenheng mellom materiale, form og funksjon
- Evne til å framstille tanker, ideer og inntrykk på en selvstendig og original måte og evne til å prøve ut og finne nye løsninger
- Helhet og kvalitet i sluttarbeid sett i forhold til den gitte oppgaven
- Bruk av aktuelt fagstoff og evne til egenrefleksjon
- Evne til fagdidaktisk tilknytning og refleksjon.
- Besvarelse av teoretisk skriftlig arbeid i fagteori / fagdidaktikk
Sluttkarakter fastsettes på grunnlag av resultatet fra vurdering av presentasjonsmappen der eget skapende arbeid teller 2/3 og individuelt skriftlig arbeid teller 1/3. Begge vurderingskomponenter tilknyttet sluttvurderingen må være bestått før det gis karakter i faget.
Det gies én sluttkarakter i faget som er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Litteraturliste:
Tittel | Forfatter | Forlag | Utgave | Utgitt år | ISBN | Kapittel / Sider | Kommentar | Type | Obligatorisk |
Kunst og håndverk I |
Se Litteraturliste. |
Bok | Ja |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 11.07.2005