964 Leire/keramikk påbygging/spesialisering
Mål for studieprogrammet
I studiet i Leire- formgiving skal studenten videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.
Gjennom studiet skal studentene:
- øke sine kunnskaper om barn og unges estetisk skapende arbeid med leire som materiale og utvikle kunnskap om å undervise elever med ulike interesser og forutsetninger
- øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
- beherske og kunne anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
- arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
- opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
- kunne anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- oppleve og tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur innen spesialiseringsfaget og utvikle handlingskompetanse i forhold til vår kulturs tradisjon og fornyelse
- tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Delemne 1: Bruksform, funksjon, form og ornamentikk
Arbeidet med bruksform er fokusert på praktisk skapende arbeid i leire der studenten skal tilegne seg motoriske ferdigheter, tekniske og estetiske kunnskaper i en sammenhengende prosess fra ide til ferdig produkt. Studenten skal tilegne seg forståelse for sammenhengen mellom funksjon, form, overflate og farge og det estetiske uttrykk.
Hovedområder :
- Bruksform og funksjonsanalyse
- Lavtbrennende leirer og glasurer
- Dekor og overflateteknikker
- Relevante byggeteknikker
- Form og ornamentikk
- Norsk og internasjonal keramikk
Studentene skal kunne:
- Tilegne seg de nødvendige motoriske ferdigheter og tekniske og estetiske kunnskaper til å omsette ide til ferdig produkt
- arbeide med lavtbrennende leirer og glasurer, begitning og keramiske farger, dreiing og plateteknikker
- arbeide med og bruke nødvendige estetiske teorier innen form, ornamentikk og bilde
- arbeide med og få kunnskap om tradisjonelt- og samtidsuttrykk i leire, både nasjonalt og internasjonalt
- Utvikle relevant begrepsbruk i faget, og kunne analysere egne og andres keramiske arbeider
- tilegne seg nødvendig kunnskap om sikkerhet og miljø innen fagfeltet
Oppgavene skal leveres til angitt tid og oppgavens individuelle krav og helhet vurderes til bestått eller ikke bestått. Studenten må bestå alle deler av oppgavene for å få bestått på delemnet. Dette er en forutsetning for å kunne arbeide med studiets avsluttende prosjekt.
Delemne 2: Skulptur og tredimensjonalt estetisk arbeid
Dette delemnet omfatter tredimensjonalt arbeid i leire, både bilde/skulptur og arbeid i spennet mellom bilde og bruksform. Studentene skal opparbeide erfaring med leiras uttrykksbærende og kommunikative muligheter.
Hovedområder:
- Form og komposisjon sett i forhold til et fritt tredimensjonalt uttrykk
- Høytbrennende leirer og glasurer
- Modellering, plate og støpeteknikker
- Glasur og overflateteknikker
- Norsk og internasjonal skulptur
Studentene skal kunne:
- arbeide med leire som middel for uttrykk og kommunikasjon
- arbeide med sammenhengen mellom form og overflate til et helhetligkunstnerisk uttrykk
- arbeide med høytbrennende leirer og glasurer
- bruke modellering og andre relevante byggeteknikker til å oppnå det ønskede resultat
- forstå og arbeide med hele den keramiske prosess
- arbeide med å kunne bruke norsk og internasjonal skulptur som utgangspunkt for- og inspirasjon til eget arbeid
- tilegne seg nødvendig kunnskap om sikkerhet og miljø innen fagfeltet spesielt med tanke på helseskadelige stoffer og i arbeid med barn og ild
Oppgavene skal leveres til angitt tid og vurderes til bestått eller ikke bestått. Alle oppgavenes
enkelte deler må være bestått. Dette er en forutsetning for å kunne arbeide med studiets avsluttende prosjekt.
Fagdidaktikk
Dette omfatter studium av formgivingsfagenes mål og muligheter og hvordan en kan tilrettelegge undervisning for å oppfylle intensjonene i lærerplanene. Spesielt gjelder dette i forhold til læring og utvikling hos elever i videregående opplæring. Metoder med vekt på tverrfaglig samarbeid og prosjektarbeid inngår i studiet.
Studentene skal kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsoppgaver i faget, spesielt i videregående opplæring
- ta del i aktuelle fagpedagogiske debatter
- arbeide i tverrfaglig prosjektarbeid og på bakgrunn av egen erfaring, kunnskaper og læreplaner kunne begrunne og drøfte ulike arbeidsformer
- forberede seg til å møte elevers lærings- og uttrykksbehov og kunne inspirere og veilede for å utvikle en aktivt søkende arbeidsform hos elevene
- anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra øvingsundervisning som grunnlag for personlig og profesjonell vekst, til kritisk vurdering og videreutvikling av faget
- ha oversikt over aktuelle læreplaner og lærebøker brukt i den videregående skole
- reflektere over pedagogiske konsekvenser av undervisning i fagområdet
- drøfte og reflektere over verdier som faget kan bidra med i kultur og samfunn
- drøfte hvordan vårt forhold til gjenstandene rundt oss påvirker vår hverdag og barn og unges oppvekstvilkår
- analysere og vurdere aktuelle studie og læreplaner
Forsøks- og utviklingsarbeid
Arbeid med dette fagområdet skal gi kunnskaper og erfaringer med grunnleggende metoder og tilnærmingsmåter for innhenting, utvikling og bearbeiding av viten.
Studentene skal kunne:
- avgrense problemfelt, utforme problemstillinger, bruke kildemateriale, presentere og vurdere resultater
- gjøre rede for sentrale metoder og tilnæringsmåter for innhenting av viten i faget
- bruke litteratur, databaser, informanter og andre kilder
- se muligheter for fornying og kombinasjon av metoder innenfor forsøks- og utviklingsarbeid ut fra fagets egenart
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Fagplanen bygger på fellesmålene i rammeplanen for 3-årig faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk 03.04.03 UFD og på de prinsipper for utarbeiding av fagplaner for fordypningsenheter som er trukket opp i den samme rammeplan.
Studieenheten er i første rekke tenkt som 3. studieår i den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk. Fordypning i formgiving, kunst og håndverk, bygger på det faglige nivå som grunnstudiet gir og viderefører arbeidet med kunnskaper, ferdigheter og holdninger til skapende virksomhet og opplæring. Studiet skal sees i sammenheng med grunnstudiet, slik at faglærerutdanningen utgjør en helhetlig faglig kompetanse. Studiet kan også utgjøre et selvstendig 60 studiepoengs studium og bygger da på minimum 60 studiepoeng formingsfaglig høgskoleutdanning. Studiet er i første rekke siktet inn mot videregående opplæring, men også mot grunnskolen, folkehøgskolen og andre faglige og pedagogiske miljø.
Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. På denne bakgrunn skal studiet gi grunnlag for utvikling og bevisst holdning til fagets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske, funksjonelle, kommunikative og håndverksmessige kvaliteter vil være sentrale i studiet. På basis av de generelle kunnskaper som grunnstudiet vektlegger, vil kravet til innsikt, begrepskompetanse og kritisk kompetanse øke.
Arbeid med skulptur og bruksform i leire er bærende i studiet. Bearbeiding og utprøving av erfaringer og ideer fra studiet vil stå sentralt i praksisopplæringen. Det blir lagt vekt på at studentene arbeider selvstendig og tar ansvar for egen læring og eget studium.
Fagplanen er organisert i to delemner og et avsluttende prosjekt som til sammen utgjør 60 studiepoeng.
Delemner:
Delemne 1: Bruksform, funksjon, form og ornamentikk |
20 studiepoeng |
Delemne 2: Skulptur og tredimensjonalt estetisk arbeid |
20 studiepoeng |
Individuelt prosjekt med selvvalgt tema |
20 studiepoeng |
Delemnene framstår som selvstendige enheter og dekker to spesifikke områder i arbeid med leire. Innen disse områdene skal det arbeides med høyt og lavtbrennende leirer og glasurer og relevante teknikker.
Fagteori og fagdidaktikk med et omfang på 15 studiepoeng er en integrert del av studiet, og inngår i de ulike delemnene. Dette avsluttes med skriftelig fagteoretisk/fagdidaktisk arbeid over en uke. Gjennom praksis vil fagdidaktisk arbeid og refleksjon bli knyttet til undervisningen. Dette vil sammen med variert og praktisk skapende arbeid danne en helhet i studiet. Studenten skal ha generelle kunnskaper om forskningsmetodikk og utføre et avsluttende prosjekt med forsøks- og utviklingsarbeid relatert til fagets egenart. Avsluttende prosjekt og det skriftelige fagteoretiske/didaktiske arbeid utgjør eksamen.
Arbeids- og læringsformer
I studiet skal det arbeides med følgende:
- Bruksform
- Skulptur
- Fagdidaktikk
- Forskningsmetodikk
- Pedagogisk praksis ( 3 uker)
- Fagteoretisk, fagdidaktisk skriftelig oppgave ( 1 uke )
- Avsluttende prosjekt ( inntill 12 uker )
I tillegg til disse perioder kommer :
”Åpen dør” og eventuell utadrettet virksomhet.
Parallelt med oppgaveløsning går det undervisning i fagteori, arbeidsmåter, fagdidaktikk og forsøks- og utviklingsarbeidsmetodikk. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er endel av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene faglig kunnskap og evne til å bli gode oppgavestillere og -løsere. Utstillingsbesøk og kortere ekskursjoner er en del av studiet. Under ”Åpen dør” avsettes tid til faglig utadrettet virksomhet. Dette skal gi erfaring i formidling av fagstoff gjennom utstillinger, muntlige og audiovisuelle framstillinger.
Fellesteori
Noe fagstoff som regnes som felles for alle de ulike fordypningsstudiene. Dette er i hovedsak seminarer/forelesninger med generelt fagstoff innenfor faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Fagstoffet som blir presentert i disse fellesseminarene kan variere noe fra år til år, jf. pensumlitteraturen.
Arbeidskrav
Det er en forutsetning for å kunne fortsette fram til arbeidet med avslutningsprosjektet at alle oppgaver med individuelle krav er levert innen angitt tidsfrist og vurdert til bestått. Undervisningsteamet har ansvar for vurderingen.
Studenten er selv ansvarlig for å holde seg orientert om oppgavekrav og frister. Manglende innleveringer og ikke-bestått krav kan få konsekvenser for studentens fortsatte studium og retten til å gå opp til eksamen. Dette skal sees i sammenheng med de rettigheter og plikter studenten har ifølge eksamensreglement ved høgskolen og jfr. Lov om universiteter og høgskoler § 40 mv.
Eksamensdel
Eksamensdel, som studenten har kvalifisert seg for gjennom å ha arbeidet med og bestått de forberedende oppgaver, består av et avsluttende prosjekt over en periode av inntil 12 uker og et skriftelig arbeid av en ukes varighet.
Avsluttende prosjekt
Prosjektet er et selvstendig studium på 20 studiepoeng, hvor valg av tema/problemområde er studentens eget. Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. I dette avsluttende arbeidet legges det vekt på både skapende arbeid, teoristoff, evne til analyse og strukturert arbeid i materialer. Til avsluttende prosjekt stilles det krav til struktur og bruk av enkle vitenskaplige metoder.
Prosjektet skal primært knyttes til et uttrykk i leire. Hensikten er å gi studenten erfaring i å gjennomføre et selvstendig faglig arbeid med et forskningstilsnitt og muligheten til å fordype seg i en eller flere deler av faget.
Besvarelsen skal bestå av praktisk skapende arbeid i materialer, allsidig dokumentasjon inkludert en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving og en helhetlig presentasjon. Studenten skal i tillegg legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider som dokumenteres i rapporten.
Det er anledning til å presentere prosjektet gjennom andre teknikker, som for eksempel multimedia, forutsatt at kravet til dokumentasjon er ivaretatt.
Det avsluttende prosjektet skal munne ut i et utstillingsframlegg hvor studenten presenterer sitt arbeid.
Skriftlig fagteoretisk/fagdidaktisk arbeid
Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeide med utgangspunkt i et gitt tema innenfor en tidsramme på en uke. Undervisningsteamet har ansvar for valg av tema som vil være av fagteoretisk/fagdidaktisk art. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema.
Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Oppgaven skal leveres til angitt tid.
Forholdet mellom teori/praksis
Tre uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis som til vanlig er knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole eller andre pedagogiske miljø. Studiet er landsdekkende, og den pedagogiske praksisen kan derfor også legges utenfor høgskolens geografiske nærmiljø. Praksisgruppene består av 3-4 studenter.
Studentene skal samarbeide med øvingslærere og faglærere om å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegget.
Det skal framlegges praksisrapport senest en uke etter at praksisperioden er avsluttet. Rapporten er endel av praksislærerens vurderingsgrunnlag. Både den praktiske undervisningen og rapporten danner grunnlaget for vurdering av pedagogisk praksis.
Fagutvalg
Studentene oppnevner sitt eget fagutvalg bestående av 2-3 studenter som fungerer som et bindeledd mellom lærerteam og klassen. Der det er naturlig kan fagutvalget delta i teammøter i forbindelse med klassens virksomhet.
Vurderingsformer
Det skal være sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet. Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til både å utvikle forståelse for målet med studiet og til å få innsikt i egne forutsetninger for læreryrket. Vurderingen skal oppøve studentens begrepsforståelse og forståelse for fagets egenart.
Gjennomgang og vurdering av arbeidsprosesser, skisser, utkast, modeller og produkter vil sammen med fagdidaktisk refleksjon synliggjøre studentens innsats og progresjon i studiet. Samtidig vil det gi innsikt i og bevissthet om faglig utvikling og læring. Vurderingen har også til hensikt å veilede studenten. Veiledning omfatter både prosess, resultat og evne til samarbeid.
Både studenter og lærere må delta i studievurderingen med sikte på å videreutvikling av studiet. Dette skal også forberede studentene på framtidig arbeid med å utvikle sin egen undervisning og på skolens virksomhet. Derfor må vurderingen omfatte innhold og organisering av studiet samt studentens eget arbeid og arbeidsmåte gjennom året.
Praksis må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen
Eksamen omfatter : |
vekt |
avsluttende prosjek |
80 % |
skriftelig fagteoretisk/fagdidaktisk arbeid |
20 % |
På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Litteraturliste:
Tittel | Forfatter | Forlag | Utgave | Utgitt år | ISBN | Kapittel / Sider | Kommentar | Type | Obligatorisk |
Leire/keramikk |
Se litteraturliste. |
Bok | Ja |
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 23.08.2005