978 Tverrfaglig veiledning 1

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe er fagpersoner som ønsker å utvikle sin kompetanse innen veiledningfeltet og veiledning i tilknytning til utviklings- og innovasjonsarbeid.  Studiet henvender seg til personer  innen  helse- og sosialsektoren, barnehage og skole og annen privat eller offentlig virksomhet.

Studiet kan inngå som en del av godkjenning av veiledningskompetanse.

Opptakskrav

3-årig utdanning på universitet-/høgskolenivå eller tilsvarende.   I tillegg kreves minst ett års yrkespraksis etter endt utdanning. (Høgskolen kan dispensere fra kravene til minimum 1 års yrkespraksis etter særskilt søknad.)

Høgskolen i Telemark har i samarbeid med Høgskolene i Østfold og Vestfold utviklet en fagplan for 10 stp. ”Praktisk veiledning”. Dette studiet kan inngå som del av hovedemne 1 og del av vurderingsordningen i trinn 1. Individuell rapport fra dette studiet bearbeides videre teoretisk i Tverrfaglig veiledningsstudiet og utgjør da en av komponentene i vurderingsordningen. Studentene som har 10 stp i ”Praktisk veiledning” skal delta i nettverksgruppene for å utvikle og bevare gruppeprosessene i studiet.

Mål for studieprogrammet

  • Studentene skal styrke sine kvalifikasjoner for didaktisk tenkning og handling.
  • Studentene skal tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktisk erfaring med ulike veiledningsstrategier og metoder.
  • Studentene skal utvikle kvalifikasjoner til å planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere veiledning.
  • Studentene skal tilegne seg kunnskaper om ulike profesjoners yrkessosialisering og yrkeskulturer

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning

Hovedemne 1 – Veiledningsteori og strategi/metode (15 studiepoeng)

Studentene skal tilegne seg kunnskap og utvikle innsikt i pedagogiske, yrkesfaglige og individuelle forutsetninger for veiledning. De skal gjennom teoretisk og praktiske øvelser utvikle egen veiledningskompetanse. De skal utvikle innsikt i ulike veiledningstradisjoner og planlegge, gjennomføre og vurdere egen og andres veiledning. De skal kunne reflektere om veiledning, blant annet i lys av veiledningsteori.

Studentene skal gi veiledning, individuelt og i gruppe, og de skal få veiledning på egen veiledning. De skal utvikle evne til refleksjon og integrasjon av teoretisk og erfaringsbasert kunnskap. Det  legges vekt på utvikling  av kommunikative kompetanse og bevissthet på veilederrollen overfor enkeltpersoner og grupper.

Tema:

  • Veiledningsteorier, ulike veiledningstradisjoner og metoder
  • Veiledning individuelt og i grupper
  • Samspillsprosesser og kommunikasjon
  • Kritisk perspektiv, analyse og refleksjon i forbindelse med veiledning

 

Hovedemne 2 – Vitenskapsteoretisk utgangspunkt for veiledning (9 studiepoeng)

Studentene skal tilegne seg kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori, veiledningsteori, læring og læringsprosesser. Hovedemnet skal gi et grunnlag for planlegging, gjennomføring og evaluering, samt etisk og teoretisk forankret veiledningspraksis.

Tema:

  • Vitenskapsteoretisk grunnlagstenkning – læring, undervisning og veiledning i ulike vitenskaps- og fagtradisjoner
  • Didaktisk tenkning i veiledningsperspektiv
  • Etisk refleksjon

Hovedemne 3 – Tverrfaglig forståelse i veiledning (6 studiepoeng)

Studentene skal utvikle bevissthet om egen og andres yrkessosialisering, yrkesroller og yrkeskultur, samt utvikle forståelse for tverrfaglig samarbeid og veiledning.

Tema:

  • Profesjonalitet
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kompetanseutvikling

Arbeids- og læringsformer

Studiets trinn 1 retter seg i hovedsak mot veiledning på individnivå, men også mot veiledning av grupper. Trinn 1 skal bidra til at deltakerne utvikler personlig, yrkesmessig og pedagogisk veiledningskompetanse. Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og veiledningsstrategier, samt øvelse i veiledning ut fra ulike strategier. Det legges til rette for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning både i forhold til individuell veiledning og gruppeveiledning, samt i et tverrfaglig perspektiv. Deler av arbeidet vil foregå i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene skal få veiledning på egen veiledning. Studentene skal behandle relevante teoretiske spørsmål ut fra de virkeområder og yrkesfunksjoner som studentene representerer. Det skal legges vekt på at studentene utvikler en analytisk, kritisk og etisk reflekterende holdning til egen og andres veiledning. I dette inngår evne til å forstå sosiokulturelle aspekter ved kunnskap og læring.

Trinn 1 kan organiseres som en enhet (30 studiepoeng) inneholdende 3 hovedemner, eller kan organiseres i moduler der deler av hovedemne 1 utgjør studiet ”Praktisk veiledning” 10 studiepoeng.

   

Hovedemne 1 – Veiledningsteori og strategi/metode

(15 studiepoeng)

Hovedemne 2 – Vitenskapsteoretisk utgangspunkt for veiledning

(9 studiepoeng)

Hovedemne 3 – Tverrfaglig forståelse for veiledning

(6 studiepoeng)

Vurderingsformer

Arbeidskrav:

  • Deltaking i nettverksgruppene (60t)og på samlingene 
  • Godkjent veiledning individuelt eller i gruppe
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppa

Vurderingskriterier

Veiledningsarbeidet vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:

  • evne til å kommunisere
  • evne til å følge opp og utfordre veisøker
  • evne til perspektivtaking
  • evne til framdrift i et veiledningsforløp

Rapporten fra eget veiledningsarbeid vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:

  • evne til å analysere egen veilederrolle
  • evne til å vurdere eget veiledningsarbeid
  • evne til å dokumentere prosesser i utvikling av egen veiledningsrolle
  • evne til å drøfte eget veiledningsarbeid/veilederrolle i forhold til teoretiske perspektiver

Vilkår for avsluttende vurdering:

For å framstille seg til avsluttende vurdering, dvs. 30 studiepoeng, må arbeidskravene være godkjent.

Avsluttende vurdering:

Eksamensvurdering bygger på:

Individuell rapport fra eget veiledningsarbeid gis gradert karakter, som teller 60% av endelig karakter. Rapporten tilsvarer 15 stp.

Skriftlig individuell sluttprøve 4 timer, som teller 40% av endelig karakter

Eksamen omfatter pensum fra trinn 1, hovedemne 1, 2 og 3.  Det gis gradert vurdering etter gjeldende eksamensforskrifter

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Litteraturliste:
Tittel Forfatter Forlag Utgave Utgitt år ISBN Kapittel / Sider Kommentar Type Obligatorisk
Pensum             

Se Litteraturliste

 
Bok  Ja 

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no> - 09.11.2005