Friluftsliv i Norge - trend og tradisjon 1233

Læringsmål

Målet med modulen er for det første å gi praktiske eksempel på friluftsliv i Norge, hvor en tar utgangspunkt i konkrete praksiser som uttrykk for det typiske / det nasjonale / det kulturelle. Studentene skal opparbeide en innsikt i både det tradisjonelle norske vinterfriluftslivet og et perspektiv på trender innen vinterfriluftsliv. For det andre er målet at studentene skal opparbeide grunnleggende kompetanse til å ferdes i vinterfjellet på kortere turer samt utvikle perspektiver på hvordan vinterfjellet kan brukes i en pedagogisk sammenheng (utedager, leirskole mv.).

Norsk vinterfriluftsliv belyses gjennom en bevegelse gjennom ulike måter å ferdes i naturen og ulike måter å nærme seg naturen fra ”søndagsturen” til fjellturen med sekk.

Innhold

Praktisk-pedagogiske perspektiv:

- Søndagsturen på ski, med bål og pølser, skileik etc.

- Vinterfriluftsliv i skogen; overnattingsformer, aktiviteter i skibakkene

- Jakt og fiske vinterstid

- Vinterfriluftsliv på høgfjellet;

o eksemplifisering av tradisjonen

o pedagogisk bruk av vinterfjellet – hvorfor og hvordan

o praktiske ferdigheter – orientering, veivalg, ly og leir

- Naturopplevelse

Teori seminar

- vinterfriluftsliv i Norge; det tradisjonelle, det typiske, trender

- deltakelse og endring innen norsk friluftsliv: omfang, mønster og sosiale skillelinjer, konsekvenser av sosiale prosesser

- konstruksjon av mening: identitet, kjønn og kultur

- bruken av friluftsliv pedagogisk, politisk

- veiledning i friluftsliv

- friluftslivsforvaltning og forvaltningen av naturen (tilrettelegging, ferdselsrett, Stortingsmeldinger mv, offentlige perspektiver, hensikt med friluftsliv og så videre)

Organisering

Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, uteundervisning i form av felles opplegg og turer i mindre grupper med veileder.

Vurderingsformer

Individuell skriftlig 5 dagers hjemmeoppgave

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 01.12.2006