Pedagogikk - samlings- og nettbasert 45PD130FFL

Læringsmål

Pedagogikkfaget skal bidra til å utvikle kyndige og dyktige førskolelærere som skal beherske

faglig, didaktisk, sosial, yrkesetisk, endrings- og utviklingskompetanse.

Egenarten i faget pedagogikk ved Høgskolen i Telemark:

  • studentene vil møte faget i alle studieårene
  • det legges vekt på barns læring og utvikling, spesielt barn fra 0-7 år
  • det settes fokus på studentens egen utvikling som student og fagperson
  • det settes fokus på å ledelse av barn og voksne
  • det brukes varierte arbeidsformer
  • det blir lagt stor vekt på sammenhengen mellom praksis og teori

Innhold

Mål

Faget skal bidra til å utdanne førskolelærere som:

  • forstår sammenhengen mellom praksis og teori
  • bevisst bruker teoretisk kunnskap i det daglige arbeidet i barnehagen
  • har evne til kritisk refleksjon
  • kan gi og ta imot veiledning
  • er bevisst sin yrkesrolle

Målområder

Semesterplanene skal styres av temaene på kompetanseområdene. Før hvert emne-/semesterstart legges planen fram for instituttleder for pedagogikk og studieutvalget. Emne-/semesterplan skal vise hvilke læringsaktiviteter som skal foregå, presisere mål og konkretisere evalueringsformer. En førskolelærer skal ha kompetanse på ulike områder. Pedagogikkfaget skal bidra til å utvikle faglig, didaktisk, sosial, endrings- og utviklings- og yrkesetisk kompetanse. Til sammen vil dette gi en helhetlig førskolelærerkompetanse. Studentene vil arbeide med kompetanseområdene ut fra ulike perspektiver gjennom studiet.

1. studieår: Barnet, førskolelæreren og barnehagen

Pedagogikk som fag

Prosjektkunnskap

Gruppepsykologi

  • studentperspektivet
  • medarbeiderperspektivet
  • barneperspektivet

Barnehagens verdigrunnlag

  • oppdragelsens historie
  • barnehagens historie
  • førskolelærerens historie

Grunnleggende innføring i systemteori

Didaktikk

Kartleggingsmetoder

  • observasjon
  • intervju

Veiledning

Grunnleggende introduksjon til utviklingspsykologiske og pedagogiske teorier

2. studieår: Lek, læring og sosialt samspill

Utviklingspsykologiske og pedagogiske teorier

  • utviklingspsykologiske teorier
  • utviklingsområder
  • utviklingsvariasjoner

Lek

  • ulike perspektiver på lek

Læring

  • ulike perspektiver på læring

3. studieår: Den pedagogiske lederen og ”den gode barnehage”

Lek og læring fortsetter

Pedagogiske grunnsyn

  • læreplanteori

Mer om barnehagens verdigrunnlag

  • anerkjennelse
  • barns rettigheter
  • basiskompetanse/sosial kompetanse

4. studieår: Den pedagogiske lederen og ”den gode barnehage”

Veiledning

  • veiledningsteorier
  • veiledningsmetoder

Barnehagen som organisasjon

  • ledelse
  • personalsamarbeid
  • tverrfaglighet
  • kvalitetsbegrepet

Yrkesetikk og profesjonskunnskap

  • makt og avmakt
  • definisjonsmakt
  • autoritet
  • likeverd

Barns oppvekstvilkår

  • "Den gode barndom”
  • foreldresamarbeid
  • nettverksteori
  • komparativ pedagogikk
  • urbefolkninger/minoriteter

Organisering

Arbeidsformene vil bli mer utdypet i forhold til innhold og vurderingsformer gjennom tema/semesterplaner. I den samlings- og nettbaserte førskolelærerutdanningen vil interaktive læringsformer være særlig vektlagt. De arbeidsoppgaver en førskolelærer skal beherske krever erfaring fra varierte arbeidsformer, og disse vil bli brukt:

  • selvstudium
  • forelesning
  • interaktive læringsformer (som IKT)
  • intervju
  • observasjon
  • veiledning
  • skriftlig og muntlig framstilling
  • gruppearbeid

Vurderingsformer

Studentene skal ha avsluttende vurdering av moduler, som er studiepoengberegnet, etter hvert studieår. Vurderingsformene skal avspeile innholdet i modulen og de arbeidsformer som er benyttet. De skriftlige prøvene vil kunne være gjenstand for ekstern vurdering.

1. sem (7,5 stp):

Muntlig gruppeprøve – bestått/ikke bestått

2. sem (7,5 stp):

Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått

Skriftlig individuell prøve (kortsvar), 3 t - Didaktikk – gradert karakter

4. sem (5 stp):

Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått

Dokumentasjon av læringsprosess i tverrfaglig prosjekt – bestått/ikke bestått

Skriftlig individuell prøve, 6 t - Utviklingspsykologi – gradert karakter

5. sem: (5 stp)

Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått

Skriftlig individuell prøve, 6 t - Lek og læring – gradert karakter

6. sem (5 stp):

Dokumentasjon av læringsprosess i tverrfaglig prosjekt – bestått/ikke bestått.

7.sem (7,5 stp)

Dokumentasjon av praksis – bestått/ikke bestått

Gjennom alle praksisperiodene skal ulike typer arbeid samles i en arbeidsmappe. Mappene skal dokumentere at ulike delmål er nådd, og at studenten har gjort oppgavene knyttet til praksis. Ved slutten av 7. semester skal et utvalg av arbeidene velges ut og presenteres i en presentasjonsmappe. Arbeidene velges ut etter kriterier gitt av praksisveileder. Presentasjonsmappen blir grunnlaget for en individuell, muntlig prøve – bestått/ikke bestått

8.sem (7,5 stp)

Skriftlig individuell sluttprøve 6 t - Barnehagen som organisasjon – gradert karakter

Før endelig karakter, må alle prøver og dokumentasjon av praksisperioder og prosjekt, være godkjent. Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kjetil Tømmer <Kjetil.TommerSPAMFILTER@hit.no> - 25.01.2007