Kunnskapsgrunnlag Hovedemne 1 060HOEM1
Læringsmål
Målet med Hovedemne I - kunnskapsgrunnlag - er at studentene skal introduseres for og reflektere omkring studentrollen og tilegne seg grunnleggende kunnskap om individ og samfunn.
Innhold
DELEMNE 1: INTRODUKSJON
5 studiepoeng
Hensikten med delemne 1 er at studentene skal gis anledning til å etablere en god forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning og Høgskolen i Telemark som læringsarena, oppnå tilstrekkelige ferdigheter i bruk av aktuell teknologi i studiearbeidet og tilegne seg en begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform. I tillegg skal studentene introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om vernepleiernes virkefelt, kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk.
Innholdet i delemnet dekker områdene etablering av den nye studentrollen i vid forstand, herunder et særlig fokus på begrepene undervisning og læring, og grunnlagskunnskap om vernepleiefagets utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er organisert slik at studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag. Studentene introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal sikre at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. I tillegg kommer tilbud om nødvendig dataopplæring, Classfronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek. Introduksjonen inneholder også forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, selvstudium, møte med vernepleiere fra praksisfeltet og individuelle skriftlige arbeider.
Vurderingsformer: Delemne 1 har to oppgaver i
dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 060HOEM1 DO1
Dokumentasjonsoppgave
Et refleksjonsnotat som skal medvirke til en bevisstgjøring av den enkelte students motivasjon for en vernepleierutdanning, kunnskapsforventninger, forventninger til seg selv og studiemiljøet og tanker om fremtidig yrkesarena. Individuell besvarelse. 700 ord.
Delemnekode: 060HOEM1 DO2
Dokumentasjonsoppgave
En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord.
DELEMNE 2: OVERLEVELSE, UTVIKLING, OG OPPVEKST
15 studiepoeng
Hensikten med delemne 2 er at studentene skal tilegne seg kunnskap om barn og unges normalutvikling, utvikle ferdigheter i bruk av observasjon som metode og få kjennskap til ulike funksjonshemninger. Studentene skal videre kunne redgjøre for utviklingspsykologiske og pedagogiske perspektiver og tilegne seg kunnskap om læring og sosialisering. De skal utvikle et bevisst forhold til det konfliktgrunnlaget som ligger i ulik oppdragelsesideologi og mulige konsekvenser av dette i bestrebelsene på å sikre alle barn og unge optimale sosialiseringsbetingelser i Norge.
Innholdet i delemnet dekker kunnskap om utviklingspsykologisk grunnlagsforståelse og utviklingspsykologiske og pedagogiske perspektiver i et flerkulturelt samfunn. Videre behandles observasjon som metode og kunnskap om ulike funksjonshemninger med vekt på særlig relevante diagnoser i et relasjonelt perspektiv.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er delvis organisert sammen med bachelor i barnevern og bachelor i flerkulturelt barnevern. Læringsformene omfatter selvstudium, forelesninger, ferdighetstrening i observasjon av barn, gruppearbeid, individuelle skriftlige arbeider og plenumsframlegg.
Vurderingsformer: Delemne 2 har to oppgaver i vurderingsmappen og en oppgave i dokumentasjonsmappen:
Delemnekode: 060HOEM1 DO3
Dokumentasjonsoppgave: Et gruppearbeid hvor det faglige innholdet skal belyse ulike funksjonshemninger. Arbeidet skal legges fram av gruppen i plenum. Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet.
Delemnekode: 060HOEM1 2-1
Vurderingsoppgave 2-1: Observasjonsrapport
Besvarelsen skal inneholde beskrivelse av en observasjon. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått.
Delemnekode: 060HOEM1 2-2
Vurderingsoppgave 2-2: Psykologisk utvikling
Besvarelsen skal vise studentens utviklingspsykologiske grunnlagsforståelse. Individuell besvarelse. 2000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren for Hovedemne I.
DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER
10 studiepoeng
Hensikten med delemne 3 er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt og kommunalt nivå, og få innsikt i juridisk metode, forvaltningsrett og aktuell særlovskunnskap. Videre siktes det mot at studentene tilegner seg interesse for aktuelle helse- og sosialpolitiske spørsmål i lys av den norske velferdsstatens utvikling og de globale rammevilkårene. Studentene skal kjenne til norsk velferdspolitikk i et komparativt perspektiv og kunne redegjøre for aktuelle flerkulturelle utfordringer i velferdsstaten. Studentene skal gjøre seg kjent med den nasjonale fattigdomsutviklingen og tilegne seg kunnskap om sosiale forskjeller. Delemnet skal bidra til at studentene ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om funksjonshemmede og andre utsatte gruppers levekår og livskvalitet.
Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner, sosiologi og helse- og sosialpolitikk. Det legges særlig vekt å etablere en forståelse av sammenhengene mellom de tre nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.
Arbeids- og læringsformer: Delemnet er i stor grad organisert sammen med Bachelor i barnevern. Ved siden av selvstudium, inngår felles undervisning, noe studievis undervisning, arbeid i grupper og framlegg i plenum. De studievise forelesningene skal dekke kunnskap om samfunnsmessige rammebetingelser med en særlig relevans for barnevernpedagogenes og vernepleiernes yrkesutøvelse.
Vurderingsformer: Delemne 3 har en oppgave i vurderingsmappen:
Delemnekode: 060HOEM1 3-1
Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen
Denne vurderingsmappen utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse- og sosialpolitikk. I vurderingen vil det bli lagt vekt på graden av presis kunnskap innenfor de nevnte fagområdene, og studentens fortrolighet med sentral grunnlagskunnskap om den offentlige forvaltningen.
Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra. kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 50 % av emnekarakteren i Hovedemne I.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Nils-Petter Karlsson <nils.p.karlssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Elin Nordbø - 12.09.2006