DAK BY1006

Læringsmål

Studentene skal:

  • kunne gjøre rede for aktuelle krav og normer i Norsk Standard for byggetegninger
  • kunne skjelne mellom de grunnleggende objekter i AutoCAD og gjøre rede for deres egenskaper
  • kunne planlegge og gjennomføre et tegneoppdrag
  • kunne kombinere metoder i tegnearbeidet
  • kunne gjøre tilpasninger i AutoCAD for framstilling av tegninger i henhold til Norsk Standard
  • kunne identifisere og velge mellom trådmodeller, overflatemodeller og massive 3D-modeller
  • kunne definere et prosjekt og bruke de grunnleggende funksjonene i designverktøyene Novapoint og ADT
  • anerkjenne forskjellige bransjestandarder og etterkomme de krav og normer som stilles i disse
  • vise respekt for andres kompetanse i faget og kunne samarbeide om arbeidsoppgaver

Innhold

Den første delen av emnet skal gi studentene grundige kunnskaper og ferdigheter i teknisk byggtegning med AutoCAD. Tekniske byggtegninger skal utføres i henhold til krav i Norsk Standard. Aktuelle temaer i denne delen av emnet er AutoCADs koordinatsystem, grunnleggende tegneteknikk, presisjon i tegnearbeidet, redigering, lag, farger, linjetyper, utskrift, layouter, tekst, målsetting, skravering og blokker.

Andre del av emnet skal gi en grunnleggende innføring i generell 3D-design, samt Novapoints og ADTs oppbygning og virkemåte. Aktuelle temaer her er trådmodeller, overflatemodeller og massive objekter, samt definering av prosjekter og grunnleggende elementer i Novapoint og ADT.

Organisering

Forelesninger og datamaskinøvinger. Emnet deles i 2 moduler:

1. Grunnleggende DAK, 5 studiepoeng

2. Generell 3D og grunnleggende funksjoner i designverktøyene Novapoint og ADT (Architectural DeskTop), 5 studiepoeng.

Studentene jobber med en sammensatt øvingsoppgave som leveres mot slutten av modulen. Modulene er om lag like store i omfang og begge avsluttes med en prøve.
IKT brukes i stor grad og det legges opp til utstrakt bruk av programvare på studentenes bærbare PC-er eller skolen stasjonære PC-er. Bruk av PC er tillatt på begge prøvene.

Vurderingsformer

Hver av de to modulene avsluttes med en praktisk prøve som hver teller 50 % og som begge må bestås.

Studentene skal utarbeide en individuell øvingsoppgave i begge modulene. Begge disse øvingsoppgavene må godkjennes.

Den endelige karakteren settes sammen av de to delkarakterene studenten har oppnådd på de to prøvene.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 30.11.2006