Felles nordisk friluftslivsperspektiv 1230
Læringsmål
Hovedmålet er at studentene skal utvikle analyseredskap som kan anvendes når en studerer friluftsliv i de ulike nordiske land, dette gjøres gjennom å jobbe med tradisjon og trend i norsk friluftsliv knyttet til Jotunheimen.
Vandring gjennom tid / aktivitet / mentalitet skal tydeliggjøre ulike tiders syn på og bruk av naturen, ulike kulturers syn på og bruk av naturen (by / bygd), kjønns- og klasseperspektivene er sentrale. Samtidig er det hensikten at studentene skal utvikle grunnleggende kompetanse for å kunne ferdes i fjellet sommerstid.
Innhold
Teoretiske perspektiv og eksemplifisering
- Kulturanalyse – hva og hvordan
- Veiledning i friluftsliv - pedagogiseringen av friluftsliv
- Bygdefolkenes bruk av fjellet; høsting, jakt og fangst
- De første turistene, malerne, naturvitenskapsmennene
- Friluftsliv etableres – klatrerne, fjellvandrerne, turisthyttene
- Dagens friluftsliv; vandreturen, tinderangling, sommerski, brevandring, klatring etc.
- Friluftslivstrender; juvvandring, elvepadling, rafting, mountainbike, kite etc.
Praktisk perspektiv
- turplanlegging, orientering og veivalg, ly og leir, sikkerhet
Organisering
Modulen består av 2 deler; først en introduksjon til studiet som helhet både med hensyn til teoretiske perspektiver, arbeidsmåter og sammenheng, dernest en del som gir studentene et praktisk perspektiv på hvordan de kan jobbe kulturanalytisk både når det gjelder friluftsliv som sosialt, kulturelt og pedagogisk fenomen.
Vurderingsformer
Skriftlig gruppeoppgave i kulturanalyse. Godkjent / ikke godkjent.
Det forutsettes 100 % frammøte for å få godkjent modulen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 31.10.2006