Digital bildebehandling 15DIGBIL
Læringsmål
Generelle mål
Studenten skal
- utvikle ferdighet i bruk av informasjonsteknologi innenfor fagområdet
- utvikle estetiske og visuelt kommunikative evner
- tilegne seg innsikt i aktuell maskin- og programvare med tanke på oppgaver innenfor kunstfaglig aktivitet
- utvikle en kritisk og vurderende holdning til IKT
- tilegne seg grunnleggende forståelse for, ferdigheter i og kunnskap om bruken av teknologi innenfor visuelt skapende virksomhet
Digital bildebehandling (15stp)
I denne enheten forutsettes det at studentene kan skrive i Word og kan enkelt bruke Internett og e-post.
Mål
Studentene skal
- utvikle ferdighet i bruk av digital bildebehandling innenfor fagområdet
- tilegne seg innsikt i og kunne vurdere aktuell maskin- og programvare med tanke på oppgaver i digital bildebehandling
- tilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om bruken av digital bildebehandling i visuelt skapende virksomhet
- utvikle kyndighet i bruk av informasjonsteknologi innenfor fagområdet
- utvikle evne til å reflektere over de konsekvenser bruk av IKT kan ha for arbeid innenfor visuelle kunstfag
Innhold
1. Maskin- og programvare: skanner, digitalt kamera, skriver, elektronisk tegnebrett med mer
2. Digital tegning og foto: bruken av tegneverktøy i bildebehandlingsprogram, farge og fargeoppløsning, bildeoppløsning, digital fotografering, forbedring av digital foto m.m.
3. Bildebehandling og bildemanipulering: videre bearbeiding av digitale foto, bruken av effekter og filtre, bruk av markeringsverktøy, klipp og lim m.m.
4. Komposisjon og layout: typografi, tekstformatering, lagverktøy, håndtering av flere lag i digitalt bilde.
5. Bildeanalyse: vurdere og analysere digitale bilder
Programvare:
Et bildebehandlingsprogram som Adobe Photoshop eller lignende.
Studiet kan være:
· Kompetansegivende videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
· del av en flerfaglig bachelor
· del av kompetansegivende grunnlag for opptak til faglærerutdanning i formgiving, kunst og håndverk
· del av kompetansegivende grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
· faglig grunnlag for kunstfagrelaterte studier
Organisering
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 380 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via e-post og diskusjonsrom. Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, e-post og Internett og spesifikke programmer.
Innholdet i studiene er delt i 5 emner. Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater for hver av de emnene. Det blir satt arbeidskrav for deltakelse og innleveringsoppgaver for hver av emnene. Tre oppgaver er individuelle og to oppgaver er gruppebaserte. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til oppsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen, og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
Alle delemner som inngår i studiet må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kjetil Tømmer <Kjetil.TommerSPAMFILTER@hit.no> - 27.12.2007