Generell del - master i formgiving, kunst og håndverk 60MASTGD
Læringsmål
Delemne 1: Det estetiske og skapende område (30 studiepoeng)
Studentene skal:
- gjennom dokumentasjon av skapende virksomhet vise forståelse for estetisk visuelle, materielle og funksjonelle virkemidler
- ha innsikt i formgivingsprosesser ut fra ulike tilnærmingsmåter og arbeidsformer
- kunne i å dokumentere og presentere innvunnet kunnskap i praktisk, estetisk og skapende arbeid
- ha innsikt i egenarten ved det estetiske som erfaringsområde, og skapende prosesser som erkjennelse
- ha innsikt i kunstfaglig teori og se eget og andres formende arbeid i kunstfaglige og kulturelle perspektiv
- kunne se eget og andres formende arbeid i didaktiske og forskningsmessige perspektiv
Delemne 2: Det pedagogiske og didaktiske område (12 studiepoeng)
Studentene skal:
- ha innsikt i relevant filosofisk og didaktisk grunnlagstenkning, og i sentrale begrep i faget
- ha kunnskap om generell læreplanteori og læreplanutvikling og innsikt i relevante fagplaner
- ha innsikt i kulturforståelse, kulturoverføring og kulturbygging
- ha kunnskap om lærerens oppgave i forhold til skapende og utøvende arbeid
- kunne begrunne, planlegge og vurdere gitte undervisnings- og oppdragelsesoppgaver.
Delemne 3: Det vitenskapsteoretiske og metodologiske område (18 studiepoeng)
Studentene skal:
- ha innsikt i ulike vitenskapstradisjoner
- ha innsikt i relevante forskningsmetoder
- kunne bruke forskningsmetoder både i det teoretiske og utøvende materialet
- kunne anvende kritisk skjønn og kunne vurdere relevante forskningsrapporter
- kunne systematisere og dokumentere FoU-arbeid.
Innhold
Delemne 1: Det estetiske og skapende område (30 studiepoeng)
Delemne 1 består av to områder som gjensidig skal berike hverandre:
a Skapende og utøvende arbeid
- Skapende og utøvende arbeid med basis i én eller flere av uttrykksformene bilde, skulptur og installasjon, bruksform og design, arkitektur og fysisk miljø
- Skapende og utøvende arbeid sett i relasjon til idé, innhold, funksjon og kontekst
- Skapende og utøvende arbeid belyst gjennom studier av form, farge, rom og komposisjon, dessuten materialer og teknikker
- Strategi og metode for skapende og utøvende arbeid:
- Bevisstgjøring av eget ståsted
- Jeg´et som forskningsinstrument
- Intuitive og analytiske tilnærmingsmåter
- Problematisering, avgrensing og dokumentasjon av prosess og produkt.
b Kunstfaglig teori
- Ulike posisjoner i samtidens estetiske tenkning
- Kunstteori knyttet til uttrykksformer i samtiden og eventuelt valgte nedslag i historien
- Hovedretninger i samtidskunsten
- Egenarten ved det estetiske erfaringsområdet:
- Kunst som erkjennelsesform: Kunstforståelse og kunstopplevelse
- Sansning og tenkning
- Skjønnhetens betydning
- Estetisk kommunikasjon: Opplevelse, analyse og forståelse
- Egenarten ved billedkunst, estetiske objekt, bruksformer og arkitektur knyttet til kunnskap om:
- Form, farge, rom og komposisjon – uttrykksformer og bruk
- Materiale, teknikk og redskap – uttrykksformer og bruk
Delemne 2: Det pedagogiske og didaktiske område (12 studiepoeng)
Delemne 2 består av fire temaer:
a Didaktiske grunnlagsproblem
- Pedagogiske hovedretninger og didaktiske grunnlagsproblem
- Fordypning i sentrale begrep som:
- Erfaring og handling
- Grunnleggende ferdigheter i fagfeltet
- Danning, kunnskap, kulturoverføring
- Skapende virksomhet
- Estetisk oppdragelse
b Læreplanteori og fagforståelse
- Læreplankonstruksjon og implementering
- Analyse av planer og praksis
- Faghistorie fra senere tid
c Kulturforståelse, kulturoverføring og kulturbygging
- Kulturteori og kulturforståelse
- Kulturoverføring, kunstformidling
- Det flerkulturelle i relasjon til fagfeltet
- Kulturbyggende (skapende) virksomhet
- Den dobbelte didaktikk og identitetsdanning
d Læreren som tilrettelegger av møte mellom kulturstoff og skapende og utøvende arbeid
- Lærerens oppgave i kulturformidling; som planlegger og leder av elevenes skapende og utøvende arbeid
- Relevante perspektiv på læring
- Lærebøker/læremidler
- Veiledning og vurdering
Delemne 3: Det vitenskapsteoretiske og metodologiske område (18 studiepoeng)
Delemne 3 inneholder tre temaer der både vitenskapsteorien og metodeinnsikten er rettet mot det egenartede ved formgiving, kunst og håndverk som forskningsområde.
a Kunnskap om sentrale retninger i vitenskapsteorien
Dette bærer i seg oversikt over ulike vitenskapsområder:
- Naturvitenskapelig forskning
- Humanistisk forskning
- Samfunnsvitenskapelig forskning
En utdyping av tilnærmingsmåter:
- Positivisme
- Hermeneutikk
- Fenomenologi
b Kunnskap om sentrale forskningsmetoder for fagfeltet
- Forskningsmetoder fra relevante fagområder
- Formgiving, kunst og håndverk som forskningsområde, strategi og metodebruk
- Design i forskningsprosessen: valg av problemstilling, teorigrunnlag, metoder, analysemåter og dokumentasjonsformer
- Enkel statistikk
c Fordypning i og erfaring med utvalgte metoder i FoU-prosjek
- Innsamling av materiale til eget FoU-prosjekt
- Fordyping i avgrensede metoder til FoU-prosjektet
- Kunnskap om utskriving og dokumentasjon av eget FoU-prosjekt
- Kritisk analyse av en foreliggende forskningsrapport
Organisering
Organisering, arbeids- og undervisningsformer
Generell del av studiet er lagt til første studieår. De tre delemnene, som generell del består av, har ulik karakter og omfang. Av den grunn varierer organiseringen og arbeidsformene. Delemnene skal utfylle hverandre, skal ses i sammenheng med hverandre og/eller integreres. Undervisningen i delemnene er dels prosjektorganisert og dels organisert etter fagtemaer. Arbeidsformene er forelesninger, fellesdrøftinger, seminar, gruppeprosjekt med veiledning, gruppedrøftinger og ulike former for individuelt arbeid med veiledning. Det foregår en vekslevirkning mellom praktisk, estetisk og skapende arbeid og mer teoretiske studier.
Delemne 1: Det estetisk og skapende område (30 studiepoeng)
Tre prosjektoppgaver med basis i Skapende og utøvende arbeid utgjør hovedtyngden.
Prosjekoppgave 1 og 2 ligger i første semester. Prosjektoppgave 4 ligger i siste halvdel av andre semester og er et pilotprosjekt for masteroppgaven. Kunstfaglig teori integreres i prosjektoppgavene og studeres dels separat. Faglige perspektiv fra Det pedagogiske og didaktiske område og Det vitenskapsteoretiske og metodologiske område trekkes inn i prosjektoppgavene.
Arbeids- og undervsiningsformene omfatter erfaringer med estetisk skapende arbeid i varierte materialer og uttrykksformer ut fra ulike problemstillinger. Det typiske for fagområdet er kreative og utøvende handlinger, materialisering av tanker og følelser, refleksjon og vurdering knyttet til estetisk praksis. I denne prosessen inngår såvel intuitivt som logisk analyserende og systematisk arbeid. Innvunnet innsikt dokumenteres på systematiske måter gjennom formgivingsprosesser, produkt og rapporter. Vekslingen og vekslevirkningen mellom utøvende arbeid og teoretiske tilnærminger knyttet til kunstfaglig teori har som mål å skape en fruktbar syntese. Arbeidet foregår i verksteder, dels under veiledning og fellesdrøftinger. Teoretiske emner formidles gjennom forelesninger, seminar og drøftinger.
Delemne 2: Det pedagogiske og didaktiske område (12 studiepoeng)
Undervisningen i dette delemnet strekker seg over første semester. Delemnet bærer i seg formgivings-, kunst- og håndverksfeltets legitimering, premisser og muligheter i oppdragelse og opplæring. Dette forutsetter teoretiske studier, men også refleksjon over fagets praksis og muligheter i et samfunn i stadig endring. Formidlingen skjer dels gjennom forelesninger og drøftinger, dels gjennom individuelle studier. Deler av fagstoffet ses i relasjon til prosjektoppgavene beskrevet under Delemne 1.
Delemne 3: Det vitenskapsteoretiske og metodologiske område (18 studiepoeng)
Forelesninger og drøftinger foregår vesentlig i første semester. Både vitenskapsteoretiske og metodologiske aspekt er knyttet til skapende og utøvende prosjekter. Deler av fagstoffet ses i relasjon til Prosjektoppgave 1 og 2 beskrevet under Delemne 1. I første halvdel av andre semester får kandidatene direkte erfaring med utvalgte metoder i et FoU-prosjekt gjennom Prosjektoppgave 3. Denne er knyttet til skole og/eller annen formidling. Videre følger et seminar knyttet til kritisk analyse av en forskningsrapport. Viten fra dette delemnet integreres i Prosjektoppgave 4; pilotprosjekt for masteroppgave beskrevet under Delemne 1.
Obligatoriske studier
- Innføring i og faglig tilbakemelding/oppsummering av delemner/prosjekter og utvalgte fagemner. Dette vil framgå av periodeplaner.
- Gruppearbeid
- Seminarer
- Studieturer
For obligatoriske studier forutsettes minimum 80% deltakelse.
Omfang
Forelesninger, drøftinger/seminarer og veiledning har slik fordeling for de tre delemnene:
- Delemne 1: Det estetiske og skapende område 300 timer
- Delemne 2: Det pedagogiske og didaktisk område 95 timer
- Delemne 3: Det vitenskapsteoretiske og metodologiske område 115 timer
Vurderingsformer
Delvurdering underveis
Delemne: Estetisk og skapende område:
- Prosjektoppgave 1. Første semester. Delvurdering: Bestått/Ikke bestått.
Delemne: Pedagogisk og didaktisk område
- Skriftlig oppgave, 4 dager, første semester. Delvurdering: Bestått/Ikke bestått
Delemne: Vitenskapsteoretisk og metodologiske område:
- Prosjektoppgave 3, FoU-prosjekt utført i grupper: Skriftlig rapport, visuell og muntlig formidling. Andre semester. Delvurdering: Bestått/Ikke bestått
- Seminar knyttet til kritisk analyse av forskningsrapport. Andre semester. Delvurdering. Bestått/Ikke bestått.
Det gis faglige tilbakemeldinger på oppgavene underveis. Delvurderingene skal være vurdert til Bestått av faglærer(e) før kandidaten kan gå opp til sluttprøver.
Sluttvurdering
Sluttprøver og oppgaver gir grunnlag for sluttkarakterer som er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det er utarbeidet vurderingskriterier og beskrivelse for bruk av karakterskalaen.
Delemne: Estetisk og skapende område:
- Skapende og utøvende arbeid: Prosjektoppgave 2. Første semester. 10%
- Skapende og utøvende arbeid: Prosjektoppgave 4 (pilotprosjekt for masteroppgave), med muntlig prøve. Andre semester. 40%
- Kunstfaglig teori: Individuell skriftlig oppgave, 3 dager. Andre semester. 10%
Delemne: Pedagogisk og didaktisk område og Vitenskapsteoretisk og metodologiske område:
- Individuell skriftlig oppgave. 4 dager. I løpet av andre semester. 40%
Det gis en samlet karakter for gjennomført generell del der hvert delemne må være bestått. Til sammen utløser sluttvurderingen 60 studiepoeng. Disse forutsettes gjennomført før oppstart av arbeidet med masteroppgaven.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ella Melbye <nospamSPAMFILTER@ez.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 27.02.2007