Aktivitet 1 15AKTIV1
Læringsmål
Leik: Studentene skal kunne lage og tilpasse forskjelige bevegelsesleiker til de behov barn, unge og voksne gjennom eksperimentering og samarbeid og med utgangspunkt i grunnleggende bevegelse, idrett, dans og friluftsliv.
Dans: Studentene skal kunne: Skape og fremføre enkle danser basert på kunnskaper om koreografi og kreativitet samt ferdigheter i improvisasjon, både individuelt og i samarbeid med andre.
Planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i dans for barn og ungdom, jenter og gutter med ulike forutsetninger og kulturell bakgrunn.
Friluftsliv: I arbeidet med friluftslivslære, friluftslivspedagogikk og friluftslivsforvaltning skal studentene utvikle egenferdigheter, innsikt i samspillet mellom menneske og natur og økologisk bevissthet gjennom ferdsel og opphold i naturen.
Idrett: Studentene skal kunne: Reflektere over undervisning, læring og trening i forskjellige former for idrett og kunne drøfte hvilke verdier som bør være sentrale i skolens formidling av idrett i faget kroppsøving. Vise ferdigheter og veilede i et utvalg lgidretter og individuelle idretter inne og ute.
Fagdidaktikk: Arbeid med ulike aktiviteter med teoristoff innen didaktikk og pedagogikk skal danne en helhet. Studentene skal utvikle evne til å analysere læreplanens intensjoner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av tilrettelagt opplæring i kroppsøving ut fra elevenes forutsetninger og fagområdets egenart.
Innhold
Leik: Arbeidet med målområdet leik vil legge vekt på forståelse av leik, og dens betydning for barnets utvikling. I arbeidet med målområdet vil det i vesentlig grad legges vekt på bevegelsesleik i praksis. Følgende emner vil bli vektlagt: Barn og leik. Leik i KL - 06, Tradisjonsleiker, Leik i nærmiljørt og bevegelsesleik i gymsal. (SVØMMING ?)
Dans: Målområdet er bygd opp rundt 3 dimensjoner: skape, utøve og forstå.
Skape dans: Leik og improvisasjon, Kreativitet og Bevegelsesfaktorer / dynamikk: kraft, rom, tid og flyt.
Utøve dans: Kreativ dans, Rytmearbeid og Vise grunnleggende ferdighet i kreativ dans, norsk og utenlandsk folkedans og rytmeleik.
Forstå dans: Norske og utenlandske dansetradisjoner, Dansens elementer, Kunne gjøre rede for dansens rolle i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring og Planlegge, gjennomføre og vurdere dans for barn i grunnskolen.
Friluftsliv: Arbeidet med friluftsliv vil gi en grunnleggende innføring i friluftsliv. Kurset vektlegger basisferdigheter knyttet opp mot ulike naturtyper og årstider. Friluftsliv i kropp 1 er i hovedsak rettet mot arbeidet i grunnskolen. Målområdet omfatter følgende emner: utviklingen av friluftslivet i grunnskolen og fagets plass i Lærerplanverket for den ti-årige grunnskolen, Friluftslivsloven, Turplanlegging og etterarbeid, Gruppeprosesser, Orientering og veivalg, Ly og leir, Planter og dyreliv og Bekledning og utstyr.
Idrett: Arbeidet med idrettslige aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg av idretter.
Lagidretter: Ballbasis og Basketball
Individuelle idretter: Orientering, skøyter, svømming,
Gjennom denne innføringen vil målene bli søkt realisert ved at studentene skal: reflektere over likheter og særegenheter ved de forskjellige idrettslige aktiviteter, og over verdiaspektet ved formidling av idrett i skolefaget kroppsøving. Vise ferdigheter og veiledningsevne i de utvalgte idrettsaktivitetene. gjennomføre sikkerhetsrutiner i aktuelle miljø, samt utføre livberging i vann og hjerte- lungeredning.
Fagdidaktikk: I arbeidet med å nå målene vil studiet være bl.a knyttet til følgende emner: Fagdidaktiske koplinger til ulike aktivitetsdisipliner, fagdidaktiske teorimodeller, undervisningsmetoder, kroppsøvingsfagets egenart / ulike fagsyn, læreplanvurdring, lærerrollen i kroppsøvingsfaget og elevvurdering. det praktiske erfaringsgrunnlag søkes utdypet gjennom teoretiske helhetsmodeller som skal gi grunnlag for refleksjon og begrunnelser. Begrunnelsene må bygge på relevant erfaringsgrunnlag, teoretiske basisstoff og formelt grunnlag.
Organisering
Leik: Målområdet vil bli organisert både gjennom teori og praksis. det vil bli benyttet arbeidsformer som:Problembasert og oppdagende læring. Gruppearbeid. Forelesning og veiledning. Studentene er ansvarlig for egen læring gjennom eget initiativ søke kunnskap gjennom litteratur og artikler, medstudenter og veiledning.
Dans: Målområdet dans vil bli organisert gjennom praktisk arbeid. Arbeidet vil foregå individuelt eller i gruppe. Studentene skal få erfaring med praktisk metodisk opplegg i dans som skal dokumenteres skriftlig.
Friluftsliv: Erfaring og læring vil i størst mulig grad finne sted utendørs og friluftsliv vil bli organisert rundt turer. Høstturen er 2 dager i nærmiljøet og vinterturen er på 4(3) dager skikurs. arbeidet vil være basert på veiledning som redskap for studentenes opplevelser og læring. Veiledning er den pedagosike arbeidsformen i friluftsliv, og studentene skal bevistgjøres omkring hva veilederrollen innebærer. Dette krever engasjement, initiativ og modning hos hver enkelt student.
Idrett: Målområdet er organisert ved 16 studiepoeng. Aktuelle arbeidsformer vil være: problembasert læring, gruppearbeid, individuelt arbeid og veiledning. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.
Fagdidaktikk: Den praktiske tilnærmingen til fagdidaktikken blir synliggjort gjennom en samordning med aktivitetslæren gjennom hele studiet. Følgende arbeidsformer vil benyttes: Praktisk arbeid som erfaringsgrunnlag for fagdidaktiske problemstillinger, problembasert tilnærming til ulike tema, tilrettelegging av bevegelsesmiljøer for mangfold i utfordringer, observasjon som grunnlag for kvalitetssikring av undervisningen og forelesninger.
Vurderingsformer
Leik: Obligatoriske krav: Minst 80% deltagelse, Gjennomførte oppgaver, karakterskala bestått / ikke bestått. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Dans: Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått. Minst 80% deltagelse. Praktisk - metodisk arbeid i dans med skriftlig rapport, karakterskala bestått / ikke bestått.
Friluftsliv: All undervisning i friluftsliv er obligatorisk. Dette innebærer også forarbeid og etterarbeid i forbindelse med turene og andre undervisningsopplegg.
Idrett: Obligatorisk arbeid må være vurdert til bestått. Minst 80% deltagelse.
Fagdidaktikk: Studentene skal planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg. Disse oppgavene kan knyttes til målområdene i emnet aktivitetslære. Gjennomføringen blir vurdert til bestått/ikke bestått. I tillegg kan det bli gitt andre studieoppgaver som også vurderes til bestått/ikke bestått. Minst 80% deltagelse.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,John-Espen Jakobsen <john.e.jakobsenSPAMFILTER@hit.no> - 14.03.2007