Fagdidaktikk i naturfag PPUNAT15

Læringsmål

Studiet skal bidra til å gi studenten høy bevissthet i forhold til undervisningssituasjonen, og skal omfatte kunnskap om og refleksjon over mål, innhold, arbeids- og vurderingsformer i naturfagene.

Læreren og undervisningsrammen

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Anvende gjeldende læreplaner i planlegging, gjennomføring og vurdering av naturfagundervisning.
  • Vurdere og anvende ulike arbeidsmåter i naturfagene. Bl.a. presskriving, rollespill, forsøk, tankekart, ekskursjon m.m.
  • Vurdere og utforme oppgaver og praktisk arbeid som har relevans til læreplanen, samfunnet og eleven.
  • Vurdere og anvende ulike læremidler og hjelpemidler, bl.a. IKT og modeller.
  • Vurdere risiko ved felt- og laboratoriearbeid og legge til rette for læringsaktiviteter med bakgrunn i dette.
  • Gjøre rede for noen resultater av naturfagdidaktisk forskning
  • Samarbeide med andre lærere om tverrfaglig organisert opplæring.

Læreren og eleven

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Kjenne til elevenes erfarings- og kunnskapsverden (forkunnskaper, hverdagsforestillinger og misoppfatninger), og bruke kunnskapen for å skape rom for tilpasset opplæring.
  • Gjøre rede for forskningsresultater innen likestillingsspørsmål, samt drøfte ulike elevholdninger knyttet til naturfagene.
  • Bidra til at elever får et positivt forhold til naturfagene både med tanke på videre rekruttering og kunne delta i samfunnsdebatten.

Læreren og vurdering/veiledning

Etter endt studium skal studenten kunne:

  • Vurdere og anvende ulike former for elevvurdering og veiledning av elever i naturfag
  • Drøfte kriterier for karaktersetting i naturfag med utgangspunkt i læreplanverket.

Innhold

Studieenheten er både et praktisk og teoretisk studium i naturfagdidaktikk. Den bygger på nasjonal rammeplan for naturfagdidaktikk fastsatt 01.07.99 av Kirke-, utdannings og forskningsdepartementet.

Studiet går over et semester og vil være en del av praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) som gir undervisningskompetanse i naturfag/fagene biologi, kjemi og fysikk i grunnskolen, videregående skole og voksenopplæring på tilsvarende nivå. Studiet skal gjenspeile at naturfagene både er vitenskapsfag og skolefag. Se ellers læringsmål.

Organisering

Det er obligatorisk frammøte til minimum 80 % av undervisningstimene. Det kreves 100 % frammøte til alle praktiske aktiviteter. Dette er arbeidsmåter som må erfares, og som studentene vanskelig kan lese seg til. Tidspunkt for de praktiske aktivitetene vil framgå av semesterplanen. Hvis man ikke kan delta på en av de obligatoriske samlingene, må man sende skriftlig forespørsel og få godkjent fraværet i forkant av samlingen.

Studenten skal få mulighet til å utøve det han/hun har lært i naturfagdidaktikk i praksisperioden. Det vil bli gitt en individuell oppfølging på den enkelte skole i denne perioden, i tillegg til skriftlig kommunikasjon på CF. For heltidsstudentene er det 5 ukers praksisperiode. Deltidsstudenter med arbeid i skolen har en praksisperiode på 3 uker innenfor samme tidsperiode som heltidsstudentene.

Det legges vekt på varierte arbeidsmåter i tråd med målene i læreplanene for grunnskole og videregående opplæring. I tillegg til forelesninger og ulike arbeidsmåter i naturfagene, vil det bli lagt vekt på studentenes egen aktivitet, individuelle oppgaver, bruk av IKT, samtaler/diskusjoner og gruppearbeid.

Vurderingsformer

De obligatoriske elementene i studiet må være gjennomført før studentene kan gå opp til avsluttende prøve. Dette gjelder kravene til oppmøte, mappeinnleveringer, og bestått obligatorisk praksis i gjeldende semester. Innleveringene skal være levert innen fastsatte frister annonsert i semesterplanen.

I naturfagdidaktikk utgjør arbeidskravene i studiet minimum 4 arbeider, hvorav 3 inngår i mappen som legges fram til endelig vurdering. Studenten velger selv ut de arbeidene som skal inngå i denne mappen sammen med et refleksjonsdokument som begrunner valgene av de tre framlagte oppgavene. Refleksjonsdokumentet må leveres inn sammen med mappen til forhåndsvurdering før avsluttende prøve. Totalomfang av arbeidskravene utgjør 30 maskinskrevne sider eller tilsvarende arbeidsmengde.

Innholdet i de ulike mappeoppgavene vil framgå av semesterplanen.

Eksamen

Eksamen (15 stp) består av følgende komponenter:

Naturfagdidaktikk, mappearbeider (intern sensor) vektes 60%

Naturfagdidaktikk, muntlig eksamen (intern sensor) vektes 40%

Studiet regnes som bestått når begge komponenter er bestått. Innlevert mappearbeid må være vurdert til bestått før studenten får lov å gå opp til avsluttende muntlig prøve. Det blir gitt en samlet karakter for begge komponentene.

Bestått karakter har valør fra A til E, med A som beste karakter. F regnes som stryk. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark, og punkt 2.4 i rammeplan for praktisk pedagogisk utdanning.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jorunn Simones <Jorunn.SimonesSPAMFILTER@hit.no> - 15.03.2007