Idrett 45IDRETT
Læringsmål
Studentene skal kunne:
- Reflektere over undervisning, læring og trening i forskjellige former for idrett og kunne drøfte hvilke verdier som bør være sentrale i skolens formidling av idrett i faget kroppsøving.
- Vise ferdigheter og veilede i et utvalg lagidretter og individuelle idretter inne og ute.
Innhold
16 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Arbeidet med idrettslige aktiviteter 1.studieår er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. I målområdet 1. studieår legges det vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretter:
- Lagidretter: ballbasis, fotball, volleyball og basket
- Individuelle idretter: orientering, turn, friidrett, svømming, skøyter og langrenn
Gjennom denne innføring vil målene bli søkt realisert ved at studentene skal:
- reflektere over likheter og særegenheter ved de forskjellige idrettslige aktiviteter, og over verdiaspektet ved formidling av idrett i skolefaget kroppsøving
- vise ferdigheter og veiledningsevne i de utvalgte idrettsaktiviteter
- legge til rette for læring av de samme ferdigheter
- utvikle spillvarianter og treningsformer basert på den innsikt arbeidet med de forskjellige idretter har gitt dem
- skape alternative idrettsaktiviteter gjennom eksperimentering og samhandling med andre
- gjennomføre sikkerhetsrutiner i aktuelle miljø, samt utføre livberging i vann og hjerte- lungeredning.
9 studiepoeng, 2. studieår
I arbeidet med målområdet 2. studieår blir det lagt vekt på 4 individuelle (og lag) idretter. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring med henblikk på arbeid i grunnskole og videregående skole.
De 4 aktivitetene er: klatring, snowboard, badminton og bordtennis.
20 studiepoeng, 3. studieår - idrett og tilpasset opplæring
I arbeidet med målområdet 3. studieår blir det lagt vekt på en individuell idrett, en lagidrett og idrett for funksjonshemmede. Det blir lagt vekt på grunnleggende opplæring med henblikk på arbeid i grunnskole og videregående skole. I tillegg kommer tilpasset opplæring som fagdidaktisk tema.
I arbeidet med tilpasset opplæring som den største delen av målområdet 3. studieår blir et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon vektlagt. Arbeidet knyttes til tre hovedområder:
- tilpasset opplæring innenfor rammene av nasjonalt lærerplanverk
- tilpasset opplæring for elever med behov for individuell opplæringsplan
- tilpasset opplæring for fysisk funksjonshemmede og psykisk funksjonshemmede
Organisering
16 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet er organisert ved 16 studiepoeng 1. studieår. Målområdet videreføres i 2. og 3. studieår.
Aktuelle arbeidsformer vil være:
- problembasert læring
- gruppearbeid
- individuelt arbeid
- veiledning
Aktivitetene vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen bli det satt av tid til egentrening og egenaktivitet. Dette til sammen krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærere og medstudenter.
9 studiepoeng, 2. studieår
Målområdet er organisert ved 9 studiepoeng 2. studieår. Målområdet videreføres i 3. studieår.
Aktuelle arbeidsformer 2. studieår vil være:
- problembasert læring
- gruppearbeid
- individuelt arbeid
- veiledning.
I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.
20 studiepoeng, 3. studieår - idrett og tilpasset opplæring
Målområdet er organisert ved 20 studiepoeng 3. studieår.
Aktuelle arbeidsformer 3. studieår vil være:
- problembasert læring
- forelesninger
- gruppearbeid
- individuelt arbeid
- arbeid med faglig-didaktiske studieoppgaver
- instruksjon
- veiledning
I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium og egentrening. Dette krever høy grad av engasjement og initiativ fra den enkelte student. Det forventes at studentene tar ansvar for egen læring og søker veiledning hos faglærer og medstudenter.
Vurderingsformer
16 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Karakteren settes på bakgrunn av vurdering underveis i utvalgte idretter. Vurderingsgrunnlaget er studentens egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene fra 1., 2. og 3. studieår. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.
Obligatoriske krav:
- bestått karakter i hver enkelt idrett
- minst 80% deltagelse
- bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art
Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark
9 studiepoeng, 2. studieår
Målområdet er en videreføring av arbeidet fra 1. studieår. Karakteren settes på bakgrunn av vurdering underveis i utvalgte idretter. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av karakterene fra 1., 2. og 3. studieår. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.
- bestått karakter i hver enkelt idrett
- bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art
Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av sluttkarakteren i 1. klasse, 2. klasse og 3. klasse. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
20 studiepoeng, 3. studieår - idrett og tilpasset opplæring
Målområdet er en videreføring av arbeidet fra 1.og 2. studieår. Vurderingen i idrett 3. studieår består av en karakter. Karakteren settes på bakgrunn av vurdering underveis i utvalgte idretter. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap i hver enkelt idrett. Alle karakterer fra idrettene teller likt og sluttkarakteren i idrett 3. studieår uttrykker gjennomsnittet. I arbeidet med tilpasset opplæring inngår studieoppgaver. Karakteren fastsettes under forutsetning av at obligatoriske krav er gjennomført og bestått.
- minst 80% deltagelse
- bestått karakter i hver enkelt idrett
- bestått oppgaver av teoretisk og/eller praktisk-metodisk art
Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F vor A er beste og E er laveste ståkarakter. Endelig karakter i målområdet idrett settes på bakgrunn av sluttkarakteren i 1. klasse, 2. klasse og 3. klasse.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 07.06.2007