Leik 5LEIK
Læringsmål
Studentene skal kunne lage og tilpasse forskjellige bevegelsesleiker til de behov barn, unge og voksne gjennom eksperimentering og samarbeid og med utgangspunkt i grunnleggende bevegelse, idrett, dans og friluftsliv.
Innhold
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Arbeidet med målområdet leik vil legge vekt på forståelse av leik, og dens betydning for barnets utvikling. I arbeidet med målområdet vil det i vesentlig grad legges vekt på bevegelsesleik i praksis. Følgende emner vil bli vektlagt:
- Barn og leik
- Leik i KL-06
- Tradisjonsleiker
- Leik i naturmiljø
- Bevegelsesleik i gymsal
2 studiepoeng, 2. studieår
Leik i 2. studieår vil være en videreføring av praktiske leik aktiviteter fra 1. studieår. Arbeidet med temaet leik vil legge vekt på en teoretisk forståelse av leik, leikens betydning for barnets utvikling og tilrettelegging av leik aktiviteter og leikemiljø. Følgende emner vil vektlegges:
- Barn og leik, teori
- Leik i KL-06
- Tilrettelegging for leik: prosjektoppgave
Organisering
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Målområdet vil bli organisert både gjennom teori og praksis. Det vil bli benyttet arbeidsformer som:
- problembasert og oppdagende læring
- gruppearbeid
- forelesning
- veiledning
Studentene er ansvarlig for egen læring gjennom eget initiativ søke kunnskap gjennom litteratur og artikler, meddstudenter og veiledning.
2 studiepoeng, 2. studieår
Forelesninger i teoretiske emner og studentstyrte praktiske aktiviteter med barn i et naturområde.
Vurderingsformer
3 studiepoeng, 1. studieår / årsstudium
Obligatoriske krav:
- Minst 80% deltagelse
- Gjennomførte oppgaver, karakterskala bestått/ikke bestått
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
2 studiepoeng, 2. studieår
Studentledet prosjektoppgave med tilrettelegging for leik med barnet i et naturområde. Rapport: Bestått/ikke bestått.
Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no> - 14.03.2007