fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag PPUKRØ15

Læringsmål

Mål og målområder

Studiet kvalifiserer til arbeid i med kroppsøving i grunnskole og videregående skole og idrettsfag i den videregående skole. Målet er å utdanne kompetante lærere som både behersker og reflekterer over praksisfeltet og relevante teoretiske perspektiver. Målområdene for PPU i kroppsøving ved HiT Notodden vil derfor bli nært knyttet til konkret arbeidet med de fire opplæringsnivåene:

  • Småskoletrinnet i grunnskolen
  • Mellomtrinnet i grunnskolen
  • Ungdomstrinnet i grunnskolen
  • Videregående opplæring i den videregående skole

Til hvert av disse opplæringsnivåene skal det knyttes kroppsøvingsfaglige perspektiver til fagets egenart, utvikling og legitimering, planarbeid på ulikt nivå, tilrettelegging og gjennomføring av opplæringen, vurdering og veiledning av elever og forsøks- og utviklingsarbeid på fagfeltet (jf. Rammeplanen fra UFD).

Innhold

Innledning

Mennesket er skapt for bevegelse. Det lille barnet utvikler seg hele tiden og vi stimulerer dem til å ta ut sitt potensial. Det lærer å krabbe i diagonale bevegelser, det reiser seg opp og det begynner etter hvert å ta sine første famlende skritt. Krype, hoppe klatre, løpe er grunnleggende menneskelige ferdigheter som har betydning for barnets helhetlige utvikling. Vi stimulerer barnet til bevegelse og vi synes det er flott med aktive og sterkt koordinerte barn. Så begynner barnet på skolen og får en systematisk opplæring i å sitte stille. Barn med stort behov for bevegelse eller med stor glede av å være i bevegelse må temmes og lære seg disiplin. Noen barn lærer ikke dette og blir et ”problem” i den disiplinorienterte skolen, andre lærer det altfor godt og blir fysisk inaktive, atter andre klarer å kombinere gleden ved å utfolde seg i bevegelse med kravene om inaktiv innordning. Når barna har lært å sitte stille er det vanlig å betrakte dem som slappe. Hvorfor er ungdom så inaktive, kan vi undres. Vi har lært dem opp til det. Vi har ikke lyttet til hva barnet selv er moden for, eller til hva slags bevegelsesutfoldelse ungdom søker.

Virkeligheten er mer nyansert enn dette, men paradoksene i en slik fremstilling er likevel høyst aktuelle. Kroppsøving som fag i skolen skal inngå i en helhetlig sammenheng i og utenfor skolen og kan bidra sterkt til å stimulere hver og en til utvikling av hele seg. Vi som jobber i fagfeltet kan bidra til å anerkjenne bevegelsen som personlig uttrykksform, leken, utfoldelsen i rommet og gleden ved å mestre utfordringer i fri lek og samspill.

PPU i kroppsøving ved HiT, Notodden tar sikte på å være mest mulig praksisnært. Til denne praksisnærheten hører også teoretiske perspektiver, drøfting og refleksjon, men hele tiden vil praksisfeltet være retningsgivende for arbeidet. Hvis vi i tillegg tar innover oss at læring er en aktiv handling vil det si at studentene på PPU i kroppsøving skal lære å bli gode kroppsøvingslærere gjennom aktiv handling nært knyttet til praksis.

Organisering

Studiet på Notodden samler trådene og blir organisert rundt følgende fire målområder

  • Lek
  • Tilpasset opplæring
  • Fag - faglighet - tverrfaglighet
  • Friluftsliv

Studiet vil bli lagt opp til å være mest mulig praksisnært. Opplæring vil bli knyttet til de fire målområdene som igjen knyttes til opplæringsnivåer i grunnskole og videregående skole. Det er tenkt at hvert tema danner utgangspunkt for:

  • faglig fordypning inkludert selvstudium
  • teoretisk og praktisk forberedelser av konkrete opplæringsoppgaver med en gitt elevgruppe
  • konkret gjennomføring av opplæringsoppgaver
  • muntlig og skriftlig evaluering av gjennomførte opplæringsoppgaver
  • muntlige og skriftlige faglige og didaktiske refleksjoner omkring tema.

Hver av de fire temaene gir hver student 6 stp. To av de fire temaene skal danne rammen om en studieoppgave formulert som en fagartikkel. Artikkelen skal utformes som individuelt arbeid. Hver studieoppgave gir hver student  3stp.

I denne utdannelsen vil det bli stilt store krav til aktiv studentdeltagelse. Hvis vi skal ta perspektivet om at læring krever aktiv handling på alvor inkluderer det aktiv deltagelse fra studentenes side. Studieoppgavene blir sentrale i dette studiet. Problembasert læring(PBL) som arbeidsmåte vil være gjennomgående. Vi vil også i noen sammenhenger nærme oss det som kan kalles ”utforskende læring”. Vi skal sammen reise noen spørsmål, vi skal gjøre oss noen erfaringer. Noen fasit kan vi ikke regne med å finne og spørsmålene er flere enn svarene. Siktemålet retter seg mer i retning av å stimulere til selvstendighet, samhandling og handlingskompetanse, til å styrke sin faglighet samtidig som man ser helhet og tverrfaglig potensial og der man aldri mister av syne behovet for tilpasset opplæring. Dette innebærer bl.a. at studentene selv vil være med å utforme oppgaver innenfor de rammene som er gitt, det blir mer dialog enn monolog, og det blir mer veiledning og seminarer enn rene forelesninger. Det innebærer også at noe litteratur er forhåndsbestemt og at noe skal legges fram som selvvalgt litteratur.

Studentarbeider

Hver av de fire målområdene inkluderer studentarbeider 1) studieoppgave til skriftlig innlevering og 2) faglig-didaktisk opplæringsoppgave som man skal planlegge, gjennomføre og evaluere individuelt eller i gruppe med medstudenter på PPU-kroppsøving.

Studenter som har 30 stp. kroppsøving skal skrive en fagartikkel til to av de fire målområdene, hver i et omfang på 3 stp. Til de to andre målområdene skal man levere inn en skriftlig rapport uten de samme krav til vitensaklighet som artiklene.

Studenter som har 15 stp.  kroppsøving skal besvare to studieoppgaver hvorav en skal være en fagartikkel omfang 3 stp.

Konkretisering av studentarbeidene.

Til hver opplæringsoppgave, faglig-didaktisk opplæringsoppgave, skal det leveres en skriftlig plan i forkant av gjennomføringen og en evaluering i etterkant av gjennomføringen.

Hver av de fire temaene til skriftlig innlevering, studieoppgavene,  har direkte koblinger til de praktisk-metodiske oppgavene.

Tema 1: Lek

Primær målgruppe: Småskoletrinnet i grunnskolen.

Opplæringsoppgave: Lek med barn.

Planlegg, gjennomfør og evaluer en økt med lek på  skøyter for småskoletrinnet.

Studieoppgave: Lek, barn, motorisk utvikling og læring

Alternativ 1:  Formuler selv en problemstilling og besvar denne.

Alternativ 2:   Kroppsøving for småskoletrinnet er i L-97 delt inn i de fire emnene; Sansemotorikk, Eg og dei andre, Leikkultur og Nærmiljø/ Natur. Ta for deg de fire emnene kritisk og drøft målene samt realiserbarheten av målene i planen. 

Tema 2: Tilpasset opplæring

Primær målgruppe: Mellomtrinnet i grunnskolen

Opplæringsoppgave: Klatring med barn.

Planlegg, gjennomfør og evaluer en økt med klatring for en klasse på mellomtrinnet.

Studieoppgave : Tilpasset opplæring.

Alternativ 1: Gi en beskrivelse av sporten klatring og hvordan den kan arte seg som  friluftsliv og idrett i Norge i dag.

Alternativ 2: I L-97 er kroppsøving for mellomtrinnet delt inn i de fire emnene; Kroppsbevissthet og bevegelsesglede, Samarbeid og sosialt samvær, Idrett og dans, Ut i naturen. Drøft hvilke tilpasninger man bør gjøre av en sport/ en idrettsgren/ ulike grener av friluftsliv for at den skal være tilpasset barn med ulike behov og ulikt modenhetsnivå og for at opplæringen skal bidra til å nå målene i L-97. Bruk klatring eller en annen sport som eksempel.

Alternativ3: Formuler selv en problemstilling og besvar denne.

Tema 3: Fag – faglighet - tverrfaglighet

Primær målgruppe: Ungdomstrinnet i grunnskolen/ videregående skole.

Opplæringsoppgave: Vinteraktivitet med ungdom

Planlegg, gjennomfør og evaluer en økt med vinteraktivitet, aking, ski- og brettleik for ungdomstrinnet eller videregående skole.

Studieoppgave: Fag - tverrfaglighet, trendsport og ungdomskultur

Alternativ 1: Formuler selv en problemstilling knyttet til tema og besvar denne.

Alternativ 2: Drøft hvilken plass  faget har i læreplanverket og hvilke muligheter læreplanverket gir for tverrfaglig samarbeid der kroppsøving/ idrett er inkludert.  

Tema 4: Friluftsliv

Primær målgruppe: Ungdomstrinnet i grunnskolen/ videregående skole.

Opplæringsoppgave: Friluftsliv med ungdom

Planlegg, gjennomfør og evaluer en overnattingstur i naturmiljø med en klasse fra ungdomstrinnet eller en klasse fra videregående skole.

Studieoppgave: Friluftsliv

Alternativ 1: Drøft forholdet mellom idrett og friluftsliv i et historisk perspektiv.

Alternativ 2: Ta for deg friluftsliv som tema i læreplanverket. Drøft det pedagogiske potensial som er knyttet til friluftsliv.

Alternativ 3: Formuler selv en problemstilling innenfor feltet friluftsliv og besvar denne.

Fagseminar

Et av de fire målområdene blir plukket ut til å være tema for et fagseminar. Til seminaret skal studentene forberede innlegg knyttet til tema. Det skal leveres manus til innlegget.

Vurderingsformer

Studentarbeidene samles i en mappe som følger hver student. Både opplæringsoppgavene og de skriftlige studieoppgavene, utenom fagartiklene, vurderes til bestått / ikke bestått i en underveis vurdering. Fagartiklene blir vurdert med graderte karakterer. Manuset til fagseminaret kan benyttes som den skriftlige innlevering til det målområdet som seminaret dekker. Alle studentarbeidene må være innlevert og vurdert til bestått for at studenten kan gå opp til eksamen.

Studenter som har 15 stp kroppsøving skal ha en individuell 4-timers skriftlig sluttprøve som vurderes med gradert karakter. Studenter som har 30 stp kroppsøving skal ha en individuell 6-timers skriftlig sluttprøve som vurderes med gradert karakter.”

Det gis en samlet individuell gradert karakter, der underveisvurderingen teller 40 % og sluttprøven 60 %.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er

laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 07.03.2007