SL - Pedagogikk - skolebasert 30SLPD

Læringsmål

Innledning:

Å være lærer i dagens samfunn krever kompetanse på flere felter. For det første kreves en solid faglig kompetanse i de fagene en skal undervise. Læreryrket er særlig knyttet til didaktisk kompetanse som en forutsetning for å hjelpe barn og unge til å utvikle sin personlige danning og bidra til fellesskapet på en meningsfull måte. Læreryrket krever også høy grad av sosial kompetanse for å kunne møte de mange utfordringer som læreren møter i samarbeid med kolleger, foreldre og elever med ulik bakgrunn og erfaring. I vår tid trenger læreren endrings- og utviklingskompetanse når de skal være med å fornye skolens innhold og arbeidsformer. I et pluralistisk samfunn med ulike kulturer, oppfatninger, holdninger og ytringsformer må læreren også kunne være en aktiv medspiller med støtte i en klart formulert yrkesetisk kompetanse. Studiet i pedagogikk er derfor lagt opp slik at det kan fremme sammenheng i opplæringen og hjelpe studentene til å utvikle en helhetlig kompetanse med støtte i praksis, fagstudier og samhandling med andre studenter og fagpersoner.

Studiet i pedagogikk dreier seg om hvordan mennesker utvikler seg og lærer i interaksjon med sine omgivelser. Innsikt i pedagogikk er av grunnleggende betydning for lærere i sin yrkeshverdag. Denne innsikten skal studentene få gjennom teoretiske studier, handling og refleksjon over handling. Studentene skal kunne analysere og reflektere over hva som fremmer læring med utgangspunkt i kunnskap om sentrale pedagogiske problemstillinger.

Gjennom studiet i pedagogikk skal studentene tilegne seg kompetanse i å:

• planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring med forankring i både barnet og kulturen

• tolke opplæringssystemets verdigrunnlag og kunne reflektere konstruktivt og kritisk over de oppgaver skolen og læreren er pålagt

• utøve faglæreryrket gjennom kunnskap om og forståelse for de ideer og verdier som har formet de praktiske og estetiske fagene i fortid og nåtid

• mestre ulike elevforutsetninger, læringsmiljø og de rammevilkår som gjelder ulike skoleslag og den enkelte skole

• kommunisere med den enkelte elev og kunne reflektere over egen holdning til likestilling, likeverd og kulturelt mangfold

• reflektere over egen væremåte og eget arbeids- og reaksjonsmåter

• delta aktivt i pedagogisk utviklingsarbeid, både på skolen og i faget

I pedagogikk skal studentene jobbe med innhold knyttet til følgende overordnede temaer:

• Læreren, eleven og opplæringen – 11 stp

• Læreren og eleven i organisasjonen – 9 stp

• Læreren og eleven i samfunnet – 10 stp

Under hvert av temaene er det formulert kompetansemål knyttet til ulike undertemaer. Hensikten med kompetansemålene er å gi retning for studentenes læringsprosess, samt å gjøre eksplisitt de overordnede kriterier for vurdering.

Tema A: Læreren, eleven og opplæringen

I dette temaet skal studentene sette seg inn i ulike pedagogiske disipliner og emneområder som skal gi en grunnleggende forståelse av barns og unges utvikling og læring. Studentene skal gjøre seg kjent med læreplanverket, og tilegne seg forståelse for undervisningsplanlegning, ulike arbeidsmåter og de didaktiske refleksjonene som ligger bak.

Kompetansemål:

Studenten skal

• kunne anvende observasjonsverktøy i klasserommet og gjennom dette få innsikt i elevers situasjon

• kunne analysere det enkelte barns behov ved hjelp av observasjon, lytting, forståelse og respekt

• kunne analysere og vurdere elevers behov i forhold til ulike forutsetninger og hvordan konteksten har innvirking på gruppe og elev

• kunne analysere enkeltelevers og elevgruppers læringsstrategier i lys av ulike teoretiske perspektiver, og bruke denne kunnskapen til å legge til rette et inkluderende læringsmiljø for alle.

• kjenne Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK-06) og hvordan denne anvendes i skolen

• kunne bruke LK-06 og vanlige didaktiske modeller for planlegging av undervisning

Tema B: Læreren og eleven i organisasjonen

Det overordnede målet er at studenten skal lære å tilrettelegge for et godt læringsmiljø gjennom aktiv relasjonsbygging, omsorg for den enkelte elev og en bevisst undervisningspraksis .

Kompetansemål:

Læreren som relasjonsbygger og omsorgsperson

Studentene skal:

• ha kunnskap om og innsikt i de forutsetningene som er nødvendige for å utvikle gode mellommenneskelige relasjoner og kunne bruke denne innsikten i arbeidet med å opprettholde/skape et inkluderende læringsmiljø

• kunne kommunisere med elever, foreldre/foresatte, kolleger, ledelse og andre som har ansvar for skolens læringsmiljø

• kunne gi omsorg og hjelp/formidle hjelp til barn i krise og kritisk vurdere og gjennomføre tiltak i forbindelse med atferdsproblemer, for eksempel mobbing

Læreren som utvikler:

Studentene skal:

• kunne analysere og vurdere skolens rolle sett fra ulike perspektiver

• ha kunnskap om verdien av stadig utvikling i skolen, og evne å gå inn i et samarbeid for å fremme utviklingen

• kunne analysere og nyttiggjøre seg resultater fra ulike prøve- og vurderingsformer som brukes i evaluering av skolen, lærerne eller eleven

• forholde seg reflektert i forhold til sitt eget og kollegenes fag-, kunnskaps- og læringssyn, og forstå forholdet mellom pedagogisk grunnsyn, opplæringens mål og skolens eller virksomhetens praksis

• kunne utnytte og bidra til utvikling av undervisningsverktøy, for eksempel IKT

Tema C: Læreren og eleven i samfunnet

Temaet omfatter grunnleggende innsikt i og forståelse av skole og læring, med vekt på et historisk, filosofisk og samfunnsmessig perspektiv.

Kompetansemål:

Skolen i samfunnet

Studenten skal:

• ha oppdaterte kunnskaper om utviklingen av norsk grunnskole.

• kunne reflektere over forholdet mellom skole og samfunn i et historisk, filosofisk og samfunnsmessig perspektiv.

• kunne analysere og reflektere over hvordan lærer- og elevrollen har endret seg og endrer seg i takt med endringene i samfunnet.

Eleven i samfunnet

Studentene skal:

• kunne reflektere over yrkesetiske dilemmaer knyttet til elevenes læringsstrategi og behov for egen opplæring

• kjenne til og reflektere over egne forpliktelser og muligheter i forhold til skolens lover og læreplaner

• ha innsikt i og forståelse for bruk av digitale medier til læringsformål

• ha kjennskap til hele utdanningsforløpet fra barnehage til videregående skole, og kunne samarbeide for å legge til rette for gode overganger mellom de ulike nivåene.

Læreren i samfunnet

Studenten skal:

• kunne analysere og drøfte ulike yrkesetiske dilemmaer knyttet til verdivalg og lærerprofesjonalitet

• kunne reflektere over og bearbeide dilemmaer knyttet til møtet mellom teori og praksis

• vise innsikt i ulike sosialiseringsfaktorer og hvordan disse påvirker elevenes utvikling og lærerens egne didaktiske valg

• kunne gjøre bruk av IKT som en naturlig del av læringsarbeidet, og ha innsikt i hvordan IKT påvirker læringens kvalitet, elevenes motivasjon for læring og et styrket læringsutbytte.

Innhold

Se " Læringsmål"

Organisering

Studiet skal reflektere arbeidet i grunnskolen, med tanke på grunnleggende ferdigheter og de arbeidsformer som i stor grad preger den alminnelige drift i skolen. Studiet skal også tilpasses arbeidsformer som er tilpasset voksne studenter og samtidig ta hensyn til pilotstudiets utviklingspreg.

Arbeidet i faget vil foregå på to læringsarenaer; høgskolen og praksisskolen. Noen emner blir behandlet begge steder, mens andre blir tatt opp enten i høgskolen eller praksisskolen.

Undervisning

Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger over gitte tema; teoretisk eller case-basert. Pedagogikk har sin undervisningstyngde i 2. studieår, som fordeles på høgskole og praksisskole. Undervisningen i 1. studieår vil i hovedsak foregå på høgskolen. Undervisningen i 1. studieår vil i hovedsak være tilknyttet tema A.. Tema B og C vil ha sin tyngde i studieår, men studiet vil tilstrebe å se helhetlig på skolehverdagen og læringsarbeidet.

Veiledning

Studiet innebærer et nært forhold mellom student, høgskolens lærere og den aktuelle grunnskole. Studentene vil gjennom dette få omfattende veiledning, og vil også selv være en del av selve veiledningen gjennom å gi respons muntlig og skriftlig til medstudenter i det daglige arbeidet og i forbindelse med gruppearbeid og oppgavebesvarelser både konkret og IKT-basert.

Veiledningen vil i stor grad ta utgangspunkt i case eller problemstillinger som studenter og lærere forbereder.

Studentene skal gjennomgå et grunnkurs i veiledning i 1. studieår.

Læringssamtaler

Læringssamtaler vil foregå med jevne mellomrom og har som hensikt å følge opp studentens eget studieprogram relatert til studiekontrakt, studentens egne planer og gjennomføring av lærerutdanningen relatert til kompetansemålene og generelle føringer. Læringssamtaler vil foregå enten individuelt eller i grupper etter avtale.

Vurderingsformer

Studiet i den skolebaserte lærerutdanningen bygger på en forståelse av læring som innebærer at kilden til individuell læring ligger i deltakelse i sosial praksis. Den enkeltes læring stimuleres og drives fram gjennom deltakelse i et kommunikativt fellesskap med andre personer - faglærere, yrkesutøvere, medstudenter o.a.. - Gjennom dette fellesskapet skal studentene lære å reflektere over egen og andres læring, utfordre hverandre faglig og sosialt og selv tørre å bli utfordret og vurdert. Målet er å skape en ny lærings- og vurderingskultur, med tettere oppfølging av studenten og en tydeligere sammenheng mellom læring, undervisning og vurdering.

Oppgavebeskrivelse og vurderingsgrunnlag:

1. semester Observasjonsoppgave i gruppe tilknyttet de to første praksisukene – felles for alle fag Godkjent/ikke godkjent

Må være godkjent av alle fag

Individuell oppgave utviklingspsykologi/ gruppepsykologi (maks. 3 sider) med påfølgende muntlig individuell redegjørelse

Godkjent/ikke godkjent

2. semester Gruppeoppgave i didaktikk (maks. 5 sider) tilknyttet fleksibel praksis og studieårets teoretiske emner. Gruppeframlegging i plenum

Individuell dokumentasjon tilknyttet gruppeoppgaven Gradert karakter der gruppekarakter og individuell karakter likestilles og utgjør til sammen 30% av samlet karakter i faget

3. semester 3-dagers gruppeoppgave (maks. 5 sider) som ender i en muntlig individuell dokumentasjon Gradert karakter der gruppekarakter og individuell karakter likestilles og utgjør til sammen 30% av samlet karakter i faget

4. semester Fordypningsoppgave i gruppe (maks. 10 sider)

Muntlig individuell dokumentasjon med utgangspunkt i fordypningoppgaven

Gjennomføres som fellesoppgave med norsk Gradert karakter der gruppekarakter og individuell karakter likestilles og utgjør til sammen 40% av samlet karakter i faget

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Aasland <Bjorn.AaslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 13.08.2007