Spesialpedagogikk 30SP
Læringsmål
Innledning
Det spesialpedagogiske arbeidsområdet er og vil bli et sentralt arbeidsfelt i den inkluderende barnehage og skole, og andre lærings- og omsorgstilbud. Dette studiet vil først og fremst rette seg mot arbeid med barn og ungdom.
Spesialpedagogikk som fagfelt har utviklet seg til å bli et fag som har fokus på individets læring og utvikling gjennom aktiviteter i sosiale kontekster. Kjennskap og kunnskap om barn og unges ulike forutsetninger og læringsmiljøets betydning er vesentlig for all pedagogisk virksomhet. Studiet forankres i et sosiokulturelt perspektiv på læring. I dette faget vil vi særlig se på pedagogens rolle i arbeidet med barn med ulike funksjonsvansker.
Målet for studiet er å øke studentenes kunnskap og evne til refleksjon sett i forhold til nevrologisk betingede lærevansker i et interaksjonsperspektiv og psykososiale lærevansker sett i et interaksjonsperspektiv. Målsettingen er at studenten skal utvikle sin fagkompetanse, didaktisk kompetanse, sosiale kompetanse og endrings- og utviklingskompetanse, samt yrkesetisk kompetanse. Dette innebærer at studenten skal tilegne seg nye kunnskaper, nye ferdigheter og utvikle holdninger i faget.
Studenten skal:
- videreutvikle sine kunnskaper om ulike nevrologiske og psykososiale lærevansker og hvilke betydning læringsmiljøet har for barn og unge med disse vanskene.
- videreutvikle sine kunnskaper om det sosiokulturelle læringsperspektivet.
- videreutvikle sine kunnskaper om ulike typer kartleggings- og observasjonsmetoder og kunne reflektere over hvordan disse kan brukes i et systemperspektiv.
- videreutvikle sine kunnskaper om de utfordringer er flerkulturelt og flerspråklig samfunn gir.
- videreutvikle sine kunnskaper om relasjoners betydning og kjenne de faktorene som fremmer godt samarbeid med barnet/den unge, foresatte og profesjonelle instanser.
- skal kunne legge til rette for inkludering, tilpasset opplæring(TPO) og særskilte tiltak (spesialpedagogiske tiltak) i et sosiokulturelt perspektiv.
- kunne arbeide med individuelle opplæringsplaner (IOP) og individuell plan (IP)
- tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om IKT for å fremme egen og andres læring
- tilegne seg kunnskaper og ferdigheter som kreves for kritisk å kunne vurdere bruk av ulike type læremidler, valg av læringsformer og metoder i spesialpedagogisk arbeid.
- tilegne seg kunnskaper om lovgrunnlaget, regelverket, saksbehandlingsprosedyrer for spesialpedagogisk virksomhet.
Innhold
Sentrale innholdskomponenter vil være:
- Ulike funksjonsvansker, sosiokulturelt perspektiv på læring og utvikling.
- Kartleggingsmetoder, observasjon, intervju/samtale, sakkyndiges uttalelser.
- Didaktiske verktøy som brukes i spesialpedagogiske virksomheter.
- Ulike læremidler,deriblant bruk av IKT.
- Lover, forskrifter og retningslinjer og andre offentlige dokumenter med relevans for spesialpedagogisk virksomhet.
Organisering
Studiet er bygget opp slik at studenten skal møte et innhold som bidrar til måloppnåelse i faget. Innholdet vil bli presentert slik at studentene vil møte flere innholdskomponenter samtidig. Det faglige innholdet vil du møte i obligatorisk pensumliste, i valgfri litteratur, gjennom forelesning og seminar av fagpersoner, hos medstudenter og ikke minst i deg selv.
Arbeids- og læringsformene i studiet bygger på et sosiokulturelt læringsperspektiv og vil veksle mellom selvstudium, samlinger med forelesninger og seminar, nettbaserte diskusjoner og refleksjoner, gruppearbeid. Veiledning fra medstudenter og faglærere vil også være en sentral læringsform for dette studiet.
Læreprosesser i gruppe og deltakelse i veiledningsprosesser er obligatorisk. Semesterplan vil angi hvilker nettdiskusjoner, gruppearbeid, og veiledningsprosesser som er obligatoriske.
Studentens arbeid med egen tekstproduksjon individuelt og i gruppe vil være en læringsform som brukes aktivt i studiet. Studiet har 3 slike obligatoriske arbeider som blir beskrevet under punkt om vurderingsformer.
Forholdet mellom teori/praksis:
Spesialpedagogikk er et praksisorientert fag. Det betyr at all undervisning er knyttet til og er belyst i forhold til utfordringer og problemstillinger i praksis.
Praksisorienteringen i denne studieenheten knyttes til
a) studentenes eget arbeid i barnehage, skole, andre opplæringsinstitusjoner.
b) deltakelse i studiet og gjennomføring av oppgaver som gjør det mulig
å observere og reflektere i forhold til løsninger på interaksjonsrelaterte og spesialpedagogiske problemstillinger.
å få erfaring i henvisninger til andre tjenester, som den pedagogisk psykologiske tjenesten (PPT), Barne- og ungdomspsykiatrien og spesialpedagogiske kompetansesentra.
Studenter som tar spesialpedagogikk som tredje eller fjerde studieår i allmennlærerutdanningen skal gjennomføre praksisopplæring i henhold til høgskolens praksisplan.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
Arbeidskrav 1 og 2 : Faglige, didaktiske casedrøftinger i basisgruppe
Studentene vil bli delt inn i basisgrupper på 3-5 studenter. Basisgruppene skal bl.a. ta utgangspunkt i enkeltcase å drøfte aktuelle problemstillinger knyttet til tilrettelegging i barnehage/skole. Gruppa skal leveres 2 casebesvarelser hvor det vises tilgruppas refleksjoner over praksis og sentral teori. Det skal framgå hvilke utfordringer gruppa hadde, samt en faglig begrunnelse for de tiltak som er skissert.
Veiledning vil bli gitt i det omfang som framkommer av semesterplaner.
Vurdering bestått/ikke bestått
Det er et krav at disse casebesvarelsene er levert inn og vurdert til bestått før studentene kan besvare individuell case.
Arbeidskrav 3: Fagartikkel
Hver student skal skrive en artikkel om et selvvalgt aktuelt tema. Artikkelen skal ta utgangspunkt i studentens egne innsamlede data fra praksisfeltet. Basisgruppa fungerer som veiledningsforum. I tillegg vil det bli gitt veiledning fra faglig ansatt i det omfang som framkommer av semesterplaner.
Vurdering bestått/ikke bestått
Det er et krav at artikkel er levert inn og vurdert til bestått før studenten kan gå opp til individuell eksamen.
Evaluering 1. semester
Individuell hjemmebesvarelse på oppgitt case. Casebesvarelsen skal være på 8 - 10 sider Det gis gradert karakter. (A-F)
Evaluering 2.semester:
Modul 2 avsluttes med en individuell 6 timers skriftlig eksamen (som innbefatter alle temaer og hele pensum)
Det gis gradert karakter. (A - F)
Sluttevaluering.
Arbeidskrav 1, 2 og 3 må være vurdert til bestått.
Evaluering 1. semester gradert karakter 40%
Evaluering 2. semester gradert karakter 60%
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Inger Anne Lindstad - 14.03.2007