Etiske og relasjonelle perspektiver på eldre menneskers livsvilkår 987MOD12

Læringsmål

MODUL 1
Aldring og eldre menneskers livsvilkår - 10 stp

Modul 1 gir en generell innføring i aldring og i ulike aspekter ved eldre menneskers livsvilkår. Undervisningen i modul 1 er lagt til de to første ukesamlingene i 1. semester.
Formål:
Formålet er at studentene tilegner seg innsikt i ulike aspekter knyttet til aldring og eldre. Slike aspekter omfatter eksempelvis betydningen av samfunnsutvikling og forskning, og betydningen av historie, kulturelle forestillinger, kjønn og livsløp. Videre skal studentene tilegne seg innsikt i de forskjellige kulturelle, biologiske og fysiologiske aldringsteorier om kroppen, innbefattet det genetiske grunnlaget for aldring og sykdom. Likeledes skal de tilegne seg teorier om aldringens kognitive, emosjonelle og sosiale dimensjoner og i den tradisjon for forståelse av mestring som er karakteristisk for nyere psykologisk viten om aldring. Studentene skal også tilegne seg kunnskaper om prognoser knyttet til demografiske og aldringsøkonomiske forhold, samt om aldring som et kulturelt og sosialt fenomen relatert til rolleendring, nettverk, familie og livssvilkår. Studentene skal på den måten styrke grunnlaget for å videreutvikle kompetansen til å håndtere og planlegge arbeide med eldre ut fra den kompleksitet som knytter seg til aldringens begrensinger og muligheter, og til å møte utfordringer som vedrører helse- og sosialvesenets organisering, prioritering og kvalitet. Denne kompetansen skal forankres i et humanistisk menneskesyn.

MODUL 2
Etikk og relasjonskompetanse - 5stp

Modul 2 setter fokus på hjelperelasjonen mellom den gamle og hjelperen. Den teoretiske undervisningen i modul 2 er lagt til siste ukesamling i 1. semester.

Formål:
Studentene skal tilegne seg innsikt i ulike betingelser som relasjonen mellom den gamle og hjelperen er underlagt. Studentene skal øke sin bevissthet på utfordringer de står overfor når de skal samhandle og ivareta retten til medbestemmelse hos syke og skrøpelige eldre mennesker. Studentene skal på den måten utvikle kunnskaper som bidrar til handlinger der den enkelte eldre blir møtt og ivaretatt som et unikt menneske med frihet, ansvar og verdighet.

Innhold

MODUL 1
Aldring og eldre menneskers livsvilkår

  • Velferdsstatens utvikling
  • Ulike fagperspektiver og humanisme i omsorgen for eldre
  • Forskning og fagutvikling i eldreomsorgen
  • Synet på aldring og eldre i et historisk og sosiokulturelt perspektiv
  • Synet på døden i et historisk og flerkulturelt perspektiv
  • Aldringsteorier
  • Aldring i et livsløpsperspektiv
  • Generasjonskunnskap
  • Kjønn og aldring
  • Aldringens psykologi og mestring
  • Samfunnsmessige aspekter ved aldring
  • Rolle, rolleendring og sosialt nettverk

MODUL 2
Etikk og relasjonskompetanse

  • Oppfatninger av sykdom, skrøpelighet og alderdom
  • Et humanistisk kontra et teknokratisk menneskesyn
  • Sentrale eksistensielle, relasjonelle og etiske begreper
  • Relasjonskompetanse
  • Avhengighet og autonomi
  • Makt
  • Tvang

Vurderingsformer

987MOD12
Modul 1- 2: Etiske og relasjonelle perskpektiver på eldre menneskers livsvilkår

I høstsemesteret 1. studieår skal studentene arbeide med en individuell semesteroppgave knyttet til innholdet i modul 1 og 2. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%. Oppgaven skal vurderes med graderte karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Sigrunn Ø. Gundersen <Sigrunn.O.GundersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 16.09.2007