Psykisk helsearbeid i et tverrfaglig psykososialt perspektiv 982HEMN2

Innhold

Delemne 4: Vekst og utøvelse av faglig og personlig kompetanse

Varighet: 3. og 4. semester

Læringsmål:
Etter delemnet skal studenten:

  • erkjenne relasjonens betydning for god fagutøvelse
  • være bevisst eget fagområdes betydning for utvikling og utøvelse av godt psykososialt arbeid
  • ha utviklet tverrfaglig kompetanse innenfor psykososialt arbeid
  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere tilbud til brukere av psykiske helsetjenester
  • kunne vurdere egen yrkespraksis ut fra etiske og faglige prinsipp
  • kunne skriftlig formidle faglig innsikt og erfaring

Lærings- og arbeidsformer:
Kliniske studier, forelesninger, rollespill, seminarer, selvstudium

• Individuell skriftlig fagartikkel
• Spesifiserte arbeidsoppgaver i forbindelse med 10 uker kliniske studier

Innhold:
Delemnet bygger videre på den kunnskap og erfaring som ble presentert i hovvedemne I og rammesetter denne kunnskapen innenfor et psykososialt perspektiv. Delemnet innebærer klinisk arbeid hvor opparbeidet teoretisk kunnskap og faglige refleksjoner skal komme til konkret anvendelse. Fokus ligger på handlingskompetanse, relasjonskompetanse og samarbeidskompetanse i møtet med brukere, pårørende og faglige samarbeidspartnere. Delemnet legger også vekt på skriftlig formidling av erfaringsbasert kunnskap som kan bidra til utvikling av fagfeltet.

  1. Lokalbasert psykisk helsearbeid
  2. Institusjonsbasert psykisk helsearbeid
  3. Psykisk helsearbeid i spennet mellom faglige, organisatoriske, personlige og etiske dilemma
  4. Ulike terpeutiske tilnærminger og behandlingsmåter

Vurderingsformer:

Studiekrav 5:
Emnekode: 982HEMN2 ST5
Skriftlig bidrag til fagutvikling
Kritisk analyse av fag- og forskningsartikler og skrive egen fagartikkel.
Omfang 2500 ord. Besvarelsen bedømmes etter gjeldene karakterskala, og
teller 40 % av den samlede karakter på hovedemne 2.
12 Studiepoeng

Studiekrav 6 A, B og C:
Emnekode: 982HEMN2 ST6
Kliniske studier
Klargjøring av egne læringsmål
Midtveisrapport/refleksjonsnotat
Presentasjon, rollespill og bearbeiding av en klinisk erfaring

Delemne 5: Teoretisk fundament og faglig utvikling i psykososialt arbeid

Varighet: 3. og 4. semester

Læringsmål:
Etter delemnet skal studenten:

  • kunne systematisere, dokumentere og analysere ulike kunnskapskilder
  • ha kunnskap om vitenskapsteori, metodikk og forskningsdesign
  • kunne anvende vitenskaplig metode i fagutviklingsarbeid
  • være bevisst forskningsetiske utfordringer i fagutviklingsarbeid

Lærings- og arbeidsformer:
Prosjektarbeid, seminarer, forelesninger, fremlegg

- Prosjektarbeid - fra problemstilling til rapport omkring selvvalgt tema
- Fremlegg av prosjektskisse og prosjektrapport i plenum

Innhold:
Delemnet tar utgangspunkt i det psykososiale arbeidets fremvekst og utvikling. Det presenterer en oversikt over psykososial tenkning og arbeidsmetodikk. Fag- og kunnskapsutvikling står sentralt. Delemnet presenterer vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap tilstrekkelig til gjennomføring av faglig utviklingsarbeid, under veiledning.

  1. Det psykososiale arbeidets røtter og utvikling
  2. Prosjektarbeid og vitenskaplig metode
  3. Selvstendig fagutvikling innen psykisk helsearbeid

Vurderingformer:
Studiekrav 7
Emnkode: 982HEMN2 ST7
Prosjektskisse
Klargjøre emneområde, problemstilling, metode og forskningsfelt for
avsluttende prosjekteksamen

Studiekrav 8
Emnekode: 982HEMN2 ST8
Prosjekteksamen
Prosjektet er avsluttende eksamen og skal favne kunnskap som er ervervet
gjennom hele studiet. Omfang 10 500 ord. Besvarelse bedømmes etter
gjeldene karakterskala, og teller 60 % av den samlede karakter på hovedemne 2.
18 studiepoeng.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Sigrunn Ø. Gundersen <Sigrunn.O.GundersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Liang Xiaoli - 16.09.2007