913 Friluftsliv , fordypning

Innledning

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppen er studenter som har en to- eller treårig høgskole-/universitetsutdanning, og som har studert grunnleggende pedagogikk fra før. Studiet er godkjent som 4. år i allmennlærer-utdanningen og 3. året i en Bachelorgrad i idrettsfag ved en rekke utdannings-institusjoner i Danmark. Studiet er innpasset i en felles nordisk idrettsutdannelse på bachelornivå og inngår som en del av Nordplus-samarbeidet. Søkerne må søke direkte til HiT på eget skjema.

Studiet kan, sammen med annen utdanning, gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, frivillige organisasjoner, offentlig virksomhet, reiselivsnæring, helse-, rehabiliterings- og sosialarbeid, og andre virksomhetsområder.

Vi anbefaler studenter som har eksamen i grunnleggende pedagogikk fra før å følge 913 Påbyggingsstudium i friluftsliv fremfor Friluftsliv-, kultur- og naturveiledning 1.Det er et krav at samtlige studenter skal ha fullført Røde Kors sitt førstehjelpskurs, eller tilsvarende (minst 15 timer), før de reiser ut på første egenferd ved studiet. Studenter som kan dokumentere å ha har fullført denne typen kurs innen tre år tilbake vil få dette godkjent.

Mål for studieprogrammet

Studiet skal gi studentene grunnleggende praktisk ferdigheter i friluftsliv. Studentene skal få kunnskap om friluftsliv som fenomen, dets historie, utvikling og forvaltning. Studiet skal gi kompetanse for arbeid med formidling av friluftsliv.

Videre studiemuligheter

Studiet er et 1-årig påbyggingsstudium på 60 stp. Studiet tar utgangspunkt i at studentene har 2 år idrettsutdanning eller allmenlærerutdanning fra før. Studiet er en avsluttet enhet, men kan i kombinasjon med 2 års høgskoleutdanning gå inn som en del av en bachelorgrad. Studiet er i hovedsak satt sammen av praktiske emner fra Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 1, av pedagogikkemnet fra Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 2, og forskningsteori og metode fra Friluftsliv, kultur- og naturveiledning 3. Fullført Påbyggingsstudium i tillegg til 3 års utdanning ved lærerhøgskole gir kompetanse som adjunkt i skoleverket. Ulike kombinasjoner av studier i friluftsliv og andre studium kvalifiserer for opptak til Masterstudium i kroppsøving, idrett og friluftsliv.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Påbyggingsstudium i friluftsliv
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
1260 Friluftsliv og veilederlære I,
skog/fjell, kyst og vassdrag
15,00 O 15  
1272 Friluftsliv, pedagogikk og samfunn 15,00 O 15  
1262 Friluftsliv, vinter I 15,00 O   15
1271 Forskningsteori og metode med
bacheloroppgave
15,00 O   15
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet gir praktiske ferdigheter, kunnskaper, holdninger og erfaringer knyttet til friluftsliv, kultur og natur. Studiet skal gi studentene:

  • Grunnleggende basisferdigheter innenfor enkelt friluftsliv i ulike naturtyper
  • Fordypet innsikt i pedagogikk og didaktikk knyttet til friluftslivsformidling
  • Grunnleggende erfaring med friluftslivsformidling og veiledning
  • Innsikt i friluftslivets historie og utvikling
  • Evne til å vurdere sin egen kompetanse og bli i stand til å velge: tur etter evne
  • Et grunnlag for refleksjon rundt holdninger og erfaringer i tilknytning til friluftsliv, kultur, samfunn, natur og menneske

Innenfor emnet 1272 Friluftsliv, pedagogikk og samfunn er det lagt en obligatorisk ferd i slutten av vårsemesteret. Studentene må gjennomføre denne ferden for å få vitnemål. Studentene kan velge å fordype seg innenfor friluftsliv i naturtypene kyst eller vassdrag.

Det tas forbehold om endringer i studieplanen.

Arbeids- og læringsformer

Studentene skal følges opp under hele studieløpet med arbeids- og undervisningsformer som inkluderer uteundervisning i form av turer og egenferder, forelesninger, praksis, rapporter, gruppe- og seminararbeid.

Vurderingsformer

Studentenes kunnskaper blir vurdert gjennom studentmappe, muntlig og skriftlig eksamen. For å få vitnemål må studentene fullføre obligatorisk undervisning og få godkjent studentmappe og rapporter.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Carl-Magnus Nystad <Carl-Magnus.NystadSPAMFILTER@hit.no> - 10.04.2007