959 Digital bildeskapning og visuell kommunikasjon, fordypning

Innledning

Digital bildebehandling omfatter et vidt spekter av ulike kunnskaps- og erfaringsområder. Nåtidens visuelle kommunikasjon er i økende grad av digital karakter i en eller annen form eller delprosess, fra avsender til mottaker. Kunnskap om visuell kommunikasjon og bruken av denne, er i dag en selvfølge innenfor mange ulike fagområder, og grunnleggende kompetanse innenfor emnet er blitt nødvendig innenfor kommunikative- og visuelt skapende fag.

Fagplanen bygger på fellesmålene for kunst og håndverk i rammeplan for Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003. Fordypningsstudiet profilerer faglærerstudentenes utdanning.

Målgruppe og opptakskrav

Studieenheten er i første rekke tenkt som en faglig fordypning i den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk, eller som et 4. studieår i den samme utdanningen. Det kan også tas som et frittstående påbyggingstudium. Studiet inngår også som 3. år i Visuelle kunstfag og design, bachelor, men da uten fagdidaktikk.

Opptakskrav er minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.

Det forutsettes at studenten har grunnleggende IKT-kompetanse. Dette innebærer minimum tilsvarende IKT-faglig innhold som er integrert i grunnutdanningen (15 studiepoeng), alternativt tilsvarende minimum modul 2 i Datakortet.

Mål for studieprogrammet

Gjennom utdanningen skal studentene utvikle en generell forståelse for fagområdet, se sammenhenger og muligheter i forhold til kreativ skapende aktivitet, og formidling.

Studenten skal:

  • utvikle kyndighet i bruk av informasjonsteknologi innenfor fagområdet
  • utvikle estetiske og visuelt kommunikative evner og bli bevisst eget ståsted
  • tilegne seg grundig innsikt i aktuell maskin- og programvare både med tanke på oppgaver innenfor kunstfaglig aktivitet, formidling, samt utvikle en kritisk og vurderende holdning til IKT
  • utvikle evne til å reflektere over de konsekvenser bruk av IKT kan ha for arbeid innenfor de visuelt skapende fagområdene lokalt og globalt
  • tilegne seg grunnleggende forståelse og kunnskap om utviklingen og bruken av teknologi innenfor visuelt skapende virksomhet

Videre studiemuligheter

Studiet kan være:

  • videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • faglig grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
  • del av en flerfaglig bachelor
  • faglig grunnlag for videre kunst-, og designrelaterte studier

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
IKTBILDE Digital bildebehandling og visuell
kommunikasjon
60,00 O 30 30        
Sum: 30 30 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er delt inn i 5 delemner i tillegg til praksisperiode. Delemnene bygger på hverandre teknisk såvel som faglig. De regnes som passeringspunkter som skal evalueres og godkjennes til bestått før studenten får adgang til å avlegge karaktergivende skriftlig prøve og et avsluttende prosjekt med forskningstilsnitt.

1. Idé, prosjekt, teknikk

5 studiepoeng

2. Det illustrerende bilde

15 studiepoeng

3. Det levende bilde

5 studiepoeng

4. Det tredimensjonale bilde

10 studiepoeng

5. Det interaktive bilde

5 studiepoeng

De ulike delemnene har egne målområder og spesifikt innhold og fagstoff knyttet opp til disse.

Studieåret er delt inn i 7 perioder med ulikt omfang i tillegg til skriftlig hjemmeoppgave.

  • Fem delemneperioder (40 stp)
  • Avsluttende prosjekt (20stp)
  • Praksisopplæring

Arbeids- og læringsformer

I de første periodene skal studenten løse flere praktiske oppgaver knyttet til det aktuelle fagstoffet som blir presentert i perioden. Oppgavene og delemnene i denne perioden bygger på hverandre med en klar progresjon delemnene i mellom. Erfaringer og kunnskap i et delemne er nødvendig for progresjon i neste delemne. Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter så vel som teori knyttet til fagområdet. Samspillet mellom estetisk formidlende og skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig og naturlig arbeidsmåte.

Forholdet mellom teori/praksis

3 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole eller andre pedagogiske miljø. Alle studenter som ikke er i et treårig faglærerløp skal normalt ha bedriftspraksis eller alternativ praksis. Studenter kan søke om skolepraksis dersom det er ønskelig.

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at studenten skal få gå opp til eksamen. Oppgaver levert senere enn avtalt skal avvises. Praksis skal være vurdert til bestått for at studenten kan få avsluttende vurdering.

Delemnene blir vurdert og her brukes karakterene bestått/ ikke bestått.

Eksamen

Individuell skriftlig prøve, 5 dagers hjemmeoppgave:

Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeid med et gitt tema. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema. Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Se "Retningslinjer for skriftlige arbeider ved høgskolen i Telemark.

Avsluttende prosjekt, 20 stp:

Det blir avsatt inntil 12 uker til en faglig fordypningsoppgave, avsluttende prosjekt. Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Besvarelsen skal bestå av praktisk estetisk arbeid, allsidig dokumentasjon, relevant teoristoff, en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.

Valg av tema/problemområde er studentens eget i samråd med faglærer.

Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.

Vekting:

 

Individuell skriftlig prøve, 5-dagers hjemmeoppgave

20 %

Avsluttende prosjekt, inntil 12 uker

80 %

På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Carlsen <Kari.CarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Espen Johansen - 27.12.2007