630 Kunst og håndverk, årsstudium

Innledning

Fagplan årsenhet kunst og håndverk er en videreføring av kunst og håndverk (30 studiepoeng) i “Rammeplan for 4 - årig allmennlærerutdanning” godkjent av Utdannings-, og forskningsdepartementet 3. april 2003. Studiet har et omfang på 60 studiepoeng organisert som et heltidsstudium over to semester og skal kvalifisere studentene for undervisning i kunst og håndverk på alle trinn i grunnskolen etter faglig innhold, mål og arbeidsmåter som gjeldende planverk for grunnskolen viser til.

Målgruppe og opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Mål for studieprogrammet

Kompetansemål, faglig og fagdidaktisk kunnskap

Studentene skal:

  • beherske valg og bruk av virkemidler i skapende prosesser med to - og tredimensjonale materialer og uttrykk
  • kunne vurdere og reflektere over valg av materiale, teknikk, form og funksjon i problemløsende designprosesser
  • kunne redegjøre for hovedretninger og særtrekk i kunst- og formkulturen, både nasjonalt, internasjonalt og flerkulturelt
  • utvikle evne til å se kunst og formkultur som kilde til opplevelse, kunnskap og forståelse og kunne bruke kunst og formkultur i skapende prosesser i eget arbeid
  • kunne dokumentere og visualisere skapende prosesser gjennom ulike visuelle, digitale, skriftlige og muntlige presentasjonsformer
  • ha ferdigheter i organisering og vedlikehold av verktøy og verksteder for praktisk skapende virksomhet
  • kunne bruke IKT både som faglig verktøy og virkemiddel i arbeid med kunst og håndverk

Å være lærer i kunst og håndverk, kompetansemål

Studentene skal:

  • utvikle kunnskaper om og erfaringer med ulike faglige og pedagogiske virkemidler knyttet til å lede og veilede barn og unge i skapende prosesser i kunst og håndverk
  • kunne legge til rette for og lede tilpasset undervisning i kunst og håndverk
  • kunne gjøre rede for sammenhengen mellom den praktisk skapende delen av faget og pedagogiske teorier knyttet til barns og unges vekst, utvikling og læring i kunst og håndverk i grunnskolen ut fra gjeldende fagplaner
  • kunne bruke de grunnleggende ferdighetene; å kunne lese, skrive, regne, uttrykke seg muntlig og bruke IKT i arbeid med kunst og håndverk i skolen
  • ha kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til estetiske læreprosesser og praktisk skapende virksomhet og forståelse for betydningen av skapende arbeid som virkemiddel for å uttrykke, erkjenne og lære
  • kunne organisere funksjonelle verksteder for skapende virksomhet i faget, og tilrettelegge for estetiske kvaliteter i det fysiske miljøet
  • utvikle kunnskaper om og ferdigheter i formidling av kunst og formkultur
  • kunne ivareta det internasjonale, det nasjonale og det flerkulturelle perspektivet i faget i grunnskolen
  • utvikle bevisste holdninger til, kunnskaper om og erfaringer med egen lærerolle
  • ha innsikt i hovedlinjer i kunsthistorien, fra antikken til vår egen samtidskunst
  • skaffe seg innsikt i historisk foranderlig samspill og konfliktlinjer mellom håndverk, kunst, design og massemedia
  • ha kunnskap om kunst og formkultur som uttrykk for ideer i tiden og forandringer i kultur og samfunn
  • kunne bruke fagterminologi for analyse, tolking og vurdering
  • kunne bruke kunst og formkultur i skapende prosesser i eget arbeid og i pedagogisk arbeid med barn og unge

Kompetansemål, samhandling og refleksjon

Studentene skal:

  • kunne initiere faglig samhandling, refleksjon og utvikling, og forstå betydningen av den estetiske dimensjonen som læringsfaktor
  • kunne forvalte fagets plass som regi- og støttefag i tema eller prosjektarbeid i grupper med ulike personlige og kulturelle forutsetninger
  • kunne presentere og formidle ulike to- og tredimensjonale uttrykksformer med utgangspunkt i lokale forutsetninger
  • utvikle evne til å se kunst og formkultur som kilde til opplevelse, kunnskap og forståelse
  • kunne forstå og formidle verdien av samarbeid med ulike miljøer og personer knyttet til lokal kunst og formkultur
  • skaffe seg erfaringer med faglig utviklingsarbeid med vekt på praktisk skapende virksomhet

Videre studiemuligheter

Studiet kan være:

  • et årsstudium i Allmennlærerutdanning og i Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag
  • videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • faglig grunnlag for opptak til Masterstudiet i formgiving kunst og håndverk
  • inngå som en del av en flerfaglig bachelor
  • være et allsidig faglig grunnlag for videre kunstfagrelaterte studier

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
60KH Kunst og håndverk 60,00 O 30 30        
Sum: 3 3 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Fagstoffet fra målområdene er organisert i seks delemner. Fagstoff fra de ulike målområdene inngår i større eller mindre grad i alle delemnene. Studieenheten har følgende studiepoengsfordeling:

Delemne 1:

Grunnleggende fagdidaktiske og fagteoretiske emner – 5 stp

Delemne 2:

Bilde – 10 stp

Delemne 3:

Skulptur – 10 stp

Delemne 4:

Bruksform – 10 stp

Delemne 5:

Kunst og formkultur – 10 stp

Delemne 6:

Faglig individuelt fordypningsprosjekt – 15 stp

Arbeids- og læringsformer

Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon. I det praktisk skapende arbeidet skal ulike tilnærmingsmåter i spennet mellom intuitive og analytiske arbeidsformer vektlegges.

Å oppsøke ulike utstillinger, samlinger, museer og gallerier skal være en del av den faglige formidlingen og arbeid med ulike former for utstilling og andre visuelle dokumentasjons – og presentasjonsformer skal vektlegges og integreres i alle emner i studiet.

Faglige studieturer på inntil 8 dager i inn - eller utland, og kortere ekskursjoner på inntil 5 dager skal integreres som obligatorisk del av studiearbeidet.

Aktiv deltakelse i og medansvar for ulike felles formidlingsprosjekt, for eksempel ” Åpen dør”, inngår som en obligatorisk del av studiet.

Forholdet mellom teori/praksis

Fagpraksis i grunnskolen (2 - 4 uker, avhengig av hvilket studieprogram studenten følger) inngår som en obligatorisk del av studiet. Praksisgruppenes sammensetning kan variere i antall ut fra hensikt og behov.

Ved valg av arbeidsmåter skal Læreplanverket for grunnskolen, Kunnskapsløftet, være retningsgivende.

Vurderingsformer

Det skal være sammenheng mellom studiets mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Vurderingen skal være en del av selve læringen og et middel for den enkelte student til både å utvikle forståelse for målet med studiet, og til å få innsikt i egne forutsetninger for læreryrket.

Eksamen

Sluttvurderingen i faget er sammensatt av vurderingsresultatene fra:

 

Vekt

1 presentasjonsmappe fra 1. semester

25 %

1 presentasjonsmappe fra 2. semester

30 %

Skriftlig prøve i kunst og formkultur

15 %

Faglig fordypningsprosjekt

30 %

Det gis en samlet karakter på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Alle eksamendeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>,Kari Carlsen <Kari.CarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av  - 14.03.2007