964 Leire/keramikk- bruksform og skulptur, fordypning
Innledning
I dette fordypningsstudiet har arbeid med bruksform og skulptur i leire og keramikk hovedfokus. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for utvikling og bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Utdanningen sikter mot undervisning i grunnskole, og studieprogram for formgiving og design og håndverk i videregående skole, og folkehøgskole og kulturskole. Studiet kan også være en av byggesteinene i en bachelorgrad innefor kunst og håndverk/design.
Planen bygger på fellesmålene for kunst og håndverk i rammeplan for Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.
Målgruppe og opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.
Mål for studieprogrammet
I studiet i Leire- formgiving skal studenten videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.
Kompetansemål for studenten:
- øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
- beherske og kunne anvende kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
- arbeide systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
- opparbeide evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
- kunne anvende teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- oppleve og tilegne seg kunnskap om kunst og formkultur innen spesialiseringsfaget og utvikle handlingskompetanse i forhold til vår kulturs tradisjon og fornyelse
- tilegne seg kunnskap og erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
- øke sine kunnskaper om barn og unges estetisk skapende arbeid med leire som materiale og utvikle kunnskap om å undervise elever med ulike interesser og forutsetninger
Videre studiemuligheter
Studiet kan være:
- videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
- faglig grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
- del av en flerfaglig bachelor
- faglig grunnlag for videre kunstfagrelaterte studier
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
Studiet er delt inn i 2 delemner i tillegg til praksisperiode. Delemnene bygger på hverandre teknisk såvel som faglig. De regnes som passeringspunkter som skal evalueres og godkjennes til bestått før studenten får adgang til å avlegge karaktergivende skriftlig prøve og et avsluttende prosjekt med forskningstilsnitt.
Delemne 1: Bruksform, funksjon, form og ornamentikk 20 studiepoeng |
|
Delemne 2: Skulptur og tredimensjonal estetisk arbeid 20 studiepoeng |
Studieåret er delt inn i 4 perioder med ulikt omfang i tillegg til skriftlig hjemmeoppgave.
- Delemne 1 (20 stp)
- Delemne 2 (20 stp)
- Avsluttende prosjekt (20stp)
- Praksisopplæring
Se nærmere emnebeskrivelse: Leire/keramikk bruksform
Se også studiets hjemmeside
Arbeids- og læringsformer
Studentene arbeider hovedsakelig selvstendig og under veiledning av lærer i verkstedene. Gjennom veiledning i verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentens eget skapende arbeid. Forelesninger, seminar og ulike typer utadrettet presentasjon er del av arbeidsformene. Dette omfatter utstillinger såvel som digitale presentasjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
3 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole eIler andre pedagogiske miljø.
Alle studenter som ikke er i et treårig faglærerløp skal normalt ha bedriftspraksis eller alternativ praksis. Disse studentene kan søke om skolepraksis dersom det er ønskelig.
Vurderingsformer
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at studenten skal få gå opp til eksamen. Praksis skal være vurdert til bestått for at studenten kan få avsluttende vurdering.
Delemnene blir vurdert og her brukes karakterene bestått/ ikke bestått.
Eksamen
Individuell skriftlig prøve, 5 dagers hjemmeoppgave:
Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeid med et gitt tema. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema. Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Se "Retningslinjer for skriftlige arbeider ved høgskolen i Telemark.
Avsluttende prosjekt, 20 stp:
Det blir avsatt inntil 12 uker til en faglig fordypningsoppgave, avsluttende prosjekt. Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Besvarelsen skal bestå av praktisk estetisk arbeid, allsidig dokumentasjon, relevant teoristoff, en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.
Valg av tema/problemområde er studentens eget i samråd med faglærer.
Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.
Vekting: |
|
Individuell skriftlig prøve, 5-dagers hjemmeoppgave |
20 % |
Avsluttende prosjekt, inntil 12 uker |
80 % |
På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Carlsen <Kari.CarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av - 30.03.2007