925 Metall - formgiving, fordypning

Innledning

I dette fordypningsstudiet har arbeid med skulptur og design i metall hovedfokus. Gjennom en vekselvirkning mellom teori og praksis skal studentene utvikle handlingskompetanse og evne til å begrunne sin faglige praksis. Med dette som utgangspunkt skal studiet gi grunnlag for utvikling og bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Utdanningen sikter mot undervisning i grunnskole, og studieprogram for formgiving og design og håndverk i videregående skole, og folkehøgskole og kulturskole. Kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske kvaliteter er sentralt i studiet.

Fagplanen bygger på fellesmålene for kunst og håndverk i rammeplan for Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.

Målgruppe og opptakskrav

Studieenheten er i første rekke faglig fordypning i den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk, eller et 4. studieår i den samme utdanningen. Det kan også tas som et frittstående påbyggingstudium. Studiet er også 3. år i Visuelle kunstfag og design, bachelror, men da uten fagdidaktikk.

Opptakskrav er minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.

Mål for studieprogrammet

I fordypningsstudiet Metall skal studenten videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til spesialiseringsfagets muligheter og verdier hvor menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.

Studenten skal:

  • øke sin kunnskap og erkjennelse, formforståelse og uttrykksevne gjennom skapende arbeid med metall som hovedmaterial
  • ha kunnskap om og ferdigheter i å behandle visuelle, materielle, funksjonelle og kommunikative kvaliteter
  • ha erfaring med materialer, redskaper, teknikker og arbeidsmåter som er tjenlige innenfor fagområdet
  • ha kunnskap om kunst og formkultur og utvikle evnen til å handle i forhold til tradisjon og nyskaping innenfor spesialiseringsområdet
  • beherske metoder for idé-, design- og produktutvikling
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning tilpasset elevforutsetningene på ulike nivå
  • ha kunnskap om og erfaring med faglig utviklingsarbeid

Videre studiemuligheter

Studiet kan være:

  • videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • faglig grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
  • del av en flerfaglig bachelor
  • faglig grunnlag for videre kunst- og designrelaterte studier

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
60METALL Metall - formgiving 60,00 O 30 30
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er delt inn i 3 delemner i tillegg til praksisperiode. Delemnene er selvstendige enheter som dekker spesifikke områder av arbeid med metall. Delemnene bygger på hverandre teknisk såvel som faglig. De regnes som passeringspunkter som skal evalueres og godkjennes til bestått før studenten får adgang til å avlegge karaktergivende skriftlig prøve og et avsluttende prosjekt med forskningstilsnitt.

1. Material, redskap teknikk

10 studiepoeng

2. Bruksformdesign, produktutvikling

15 studiepoeng

3. Skulptur, installasjon

15 studiepoeng

Studieåret er delt inn i 5 perioder med ulikt omfang i tillegg til skriftlig hjemmeoppgave.

  • Tre delemneperioder (40 stp)
  • Avsluttende prosjekt (20stp)
  • Praksisopplæring

Fagteori og fagdidaktikk med et omfang på 15 studiepoeng er integrert i alle deler av studiet. Omfang og nivå kommer til uttrykk gjennom oppsatt pensum. Studenten skal ha generelle kunnskaper om forskningsmetodikk og bruke disse i arbeid med avsluttende prosjekt.

Arbeids- og læringsformer

Gjennom veiledning i verkstedene blir teori og refleksjon knyttet til ditt eget skapende arbeid. Det blir forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid, visuelle presentasjoner og formidling. Fagdidaktikk inngår i studiet når det tas som fordypning i et treårig faglærerløp i formgiving, kunst og håndverk, bachelor eller som frittstående påbyggingsstudier.

Utvikling og bevisst holdning til fagområdets muligheter og verdier i forhold til individ, skole og samfunn. Kunnskaper, ferdigheter og fortrolighet med skapende prosesser og estetiske, funksjonelle, kommunikative og håndverksmessige kvaliteter er sentrale i studiet.

Forholdet mellom teori/praksis

3 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole eIler andre pedagogiske miljø. Alle studenter som ikke er i et treårig faglærerløp skal normalt ha bedriftspraksis eller alternativ praksis. Studenter kan søke om skolepraksis dersom det er ønskelig.

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at studenten skal få gå opp til eksamen. Oppgaver levert senere enn avtalt skal avvises. Praksis skal være vurdert til bestått for at studenten kan få avsluttende vurdering.

Delemnene blir vurdert og her brukes karakterene bestått/ ikke bestått.

Eksamen

Individuell skriftlig prøve, 5 dagers hjemmeoppgave:

Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeid med et gitt tema. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema. Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Se "Retningslinjer for skriftlige arbeider ved høgskolen i Telemark.

Avsluttende prosjekt, 20 stp:

Det blir avsatt inntil 12 uker til en faglig fordypningsoppgave, avsluttende prosjekt. Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Besvarelsen skal bestå av praktisk estetisk arbeid, allsidig dokumentasjon, relevant teoristoff, en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.

Valg av tema/problemområde er studentens eget i samråd med faglærer.

Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.

Vekting:

 

Individuell skriftlig prøve, 5-dagers hjemmeoppgave

20 %

Avsluttende prosjekt, inntil 12 uker

80 %

På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Carlsen <Kari.CarlsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av  - 15.03.2007