965 Tegning og bildekommunikasjon , fordypning

Innledning

Arbeid med ulike bildemedier vil forgå i et spenn mellom blyant- og kulltegninger på den ene siden og foto og digitale bilder på den andre. IKT inngår i utdanningen både som hjelpemiddel til informasjonsinnhenting og kommunikasjon, som et allsidig verktøy i ulike skapende prosesser, og som selvstendig uttrykksmiddel.

Studiet sikter hovedsakelig mot å kvalifisere studentene for undervisning innen formgivingsfagene VG1, Vg2 og VG3 i Studiespesialiserende utdanningsprogram i den videregående opplæringen, og likedan for VG1 i felles programfag for Design og håndverk og Medier og kommunikasjon. Studiet åpner også for undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen og i folkehøgskole og skal gi studenten en plattform for arbeid innen fagområdet og for arbeid med å forme videre utvikling i skolen.

Planen bygger på fellesmålene for kunst og håndverk i rammeplan for Faglærerutdanning i Formgiving, kunst og håndverk fastsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 3. april 2003.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet kan utgjøre et selvstendig 60 studiepoengs studium og bygger da på minimum 60 studiepoeng formgivings- eller kunstfaglig høgskoleutdanning. Studieenheten er i første rekke tenkt som en faglig fordypning i den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving kunst og håndverk, eller som et 4. studieår i den samme utdanningen.

Opptakskrav er minimum 60 stp formgiving, kunst og håndverk eller tilsvarende på høgskolenivå.

Mål for studieprogrammet

I studiet Tegning og bildekommunikasjon skal studentene utvide sine erfaringer innenfor fagområdet og øves i å se sammenhenger og muligheter i forhold til kreativ skapende aktivitet, opplæring og formidling. Studiet skal videreutvikle bevisste holdninger til fordypningsfagets betydning der mennesket, læring, kultur og miljø står sentralt. Studiet skal stimulere nysgjerrighet, forskertrang og glede, og bygge opp under studentenes ansvar for egen læring og studiemiljø.

Videre studiemuligheter

Studiet kan være:

  • videreutdanning for søkere med fullført lærer- eller førskolelærerutdanning
  • faglig grunnlag for opptak til masterstudiet i formgiving, kunst og håndverk
  • del av en flerfaglig bachelor
  • faglig grunnlag for videre kunst- og designrelaterte studier

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
TEGN2 Tegning og bildekommunikasjon 60,00 O 30 30
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Studiet er delt inn i 4 delemner i tillegg til praksisperiode. Delemnene bygger på hverandre og regnes som passeringspunkter som skal evalueres og godkjennes til bestått før studenten får adgang til å avlegge karaktergivende skriftlig prøve og et avsluttende prosjekt med forskningstilsnitt.

Studieåret er delt inn i 6 perioder med ulikt omfang i tillegg til skriftlig hjemmeoppgave.

  • Fire delemneperioder (40 stp)
  • Avsluttende prosjekt (20stp)
  • Praksisopplæring

Delemnene er:

1 Komposisjon, materialer og teknikker ( Tegning- og bildekommunikativ startpakke)

10 studiepoeng

2 Tegning og farger; "Maleperode"

10 studiepoeng

3 Bildeprosjekt: Tematisk bildearbeid

10 studiepoeng

4 Video og multimedia

10 studiepoeng

Se nærmere emnebeskrivelse (klikk på linken Tegning og bildekommunikasjon under obligatorisk emne).

Arbeids- og læringsformer

Gjennom veiledning i verkstedene blir teori og refleksjon knyttet til ditt eget skapende arbeid. Det blir forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid, visuelle presentasjoner og formidling. Fagdidaktikk inngår i studiet når det tas som fordypning i et treårig faglærerløp i formgiving, kunst og håndverk, bachelor eller som frittstående påbyggingsstudier.

Visuell presentasjon er en del av arbeidsprosessen. Presentasjoner og utstillinger kan være både muntlig og audiovisuelle. Dokumentasjon av skapende prosesser og utviklingsarbeid skal vektlegges. I dette arbeidet kan skriftlige rapporter og bruk av foto og video inngå. Skriftlige arbeider skal i løpet av studieåret leveres både skrevet for hånd og digitalt.

Forholdet mellom teori/praksis

3 uker av studieåret er avsatt til pedagogisk praksis knyttet til undervisning innenfor formgiving i videregående opplæring, folkehøgskole og /eller andre pedagogiske miljø for voksne. Alle studenter som ikke er i et treårig faglærerløp skal normalt ha bedriftspraksis eller alternativ praksis. Studenter kan søke om skolepraksis dersom det er ønskelig. Søknad sendes til studiekoordinator/ praksiskontor.

Vurderingsformer

Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at studenten skal få gå opp til eksamen. Oppgaver levert senere enn avtalt kan avvises. Praksis skal være vurdert til bestått for at studenten kan få avsluttende vurdering.

Delemnene blir vurdert og her brukes karakterene bestått/ ikke bestått.

Eksamen

Individuell skriftlig prøve, 5 dagers hjemmeoppgave:

Studenten skal gjennomføre et skriftlig arbeid med et gitt tema. Det stilles krav til utforming, struktur og evne til å disponere fagstoff i forhold til tema. Det skriftlige arbeidet skal ha et omfang på maksimum 10 sider (inkludert litteraturliste), bokstavstørrelse 12 og linjeavstand 1,5. Se "Retningslinjer for skriftlige arbeider ved høgskolen i Telemark.

Avsluttende prosjekt, 20 stp:

Det blir avsatt inntil 12 uker til en faglig fordypningsoppgave, avsluttende prosjekt. Prosjektet er et individuelt studium som skal integrere fagstoff fra studiet. Besvarelsen skal bestå av praktisk estetisk arbeid, allsidig dokumentasjon, relevant teoristoff, en skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.

Valg av tema/problemområde er studentens eget i samråd med faglærer.

Det er et krav til det avsluttende prosjektet at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer og avtale denne. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på om lag 200 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.

Vekting:

 

Individuell skriftlig prøve, 5-dagers hjemmeoppgave

20 %

Avsluttende prosjekt, inntil 12 uker

80 %

På vitnemålet føres tittelen på det avsluttende prosjekt. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Begge eksamensdeler må ha bestått karakter for at eksamen skal være bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Åsbjørg Moland <Asbjorg.MolandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 07.05.2007