938 Musikk (førskolelærer), fordypning

Innledning

Denne fagplanen bygger på Rammeplan for fordypningsenhet i musikk (30 studiepoeng) førskolelærerutdanningen godkjent av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet 3. mars 1997.

Studiet tar sikte på å gi innsikt i musikk som språk og kulturell uttrykksform.

Musikk er et kunst-, håndverk- og vitenskapsfag. sentrale sider ved faget er opplevelse av estetiske verdier, utvikling av egne uttrykk og musikalsk samhandling med andre. opplevelser, kunnskapstilegnelse og utvikling av musikalske ferdigheter og musikalsk tenkning er grunnleggende i studiet.

Studiet skal gi økt kompetanse og trygghet for å bruke musikk i yrkessammenheng. Det musikkfaglige og det musikkpedagogiske perspektivet må derfor inngå som kompletterende deler av en helhet

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er primært rettet mot studenter i 3-årig førskolelærerutdanning og kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn i de aldersgrupper som rammeplanen legger opp til. Studietilbudet kan også gis til ferdig utdannede førskolelærere.

Det er ingen spesielle opptakskrav til fordypningsstudiet, men praktisk musikkerfaring i ulike sjangre (kor, korps, band e.l.) er en fordel.

Mål for studieprogrammet

Gjennom studiet skal studentene:

  • utvikle en helhetlig forståelse av musikk innen mangfoldet av kulturer i vår verden
  • styrke sine ferdigheter i sang, spill, bevegelse og lytting som grunnlag for formidling og samhandling med barn og voksne i yrkessammenheng
  • tilegne seg et bredt repertoar av musikalske aktivitetsformer
  • videreutvikle og stimulere sin skapende fantasi og sine musikalske kreative evner
  • videreutvikle sine kunnskaper om barns musikk-estetiske utvikling og væremåter, som grunnlag for observasjon og tilrettelegging av et rikt og utviklende musikalsk miljø i barnehage og skole
  • videreutvikle sine kunnskaper om musikkens betydning for det enkelte menneske og for mellommenneskelige relasjoner
  • videreutvikle sine kunnskaper om vår tids musikkultur og de tradisjoner og verdier den bygger på

Videre studiemuligheter

Studiet kvalifiserer for Musikk 2 som det gis tilbud om ved Høgskolen i Telemark å Notodden.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30MUSIKK Musikk 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Innholdet i fordypningsenheten omfatter tre hovedemner:

  1. Musikalske inntrykk og uttrykk
  2. Musikk, samfunn og kultur
  3. Musikk og yrke

Hovedemnene musikalsk inntrykk og uttrykk og musikk og yrke skal hver dekke ca 40% av studiet. Hovedemnet musikk, samfunn og kultur har et omfang på omtrent 20% av studiet.

Musikalsk inntrykk og uttrykk

Arbeidet med dette hovedemnet skal dyktiggjøre studenten og gi trygghet i det musikkpedagogiske arbeidet. Musikalsk ledelse og kommunikasjon er sentralt i arbeidet med dette hovedområde.

Musikalsk utøvelse og ledelse.

Under dette området tar en sikte på å stimulere og utvikle den enkelte students evne til å utøve og lede varierte/allsidige musikkaktiviteter for barn.

  • Arbeid med forskjellige uttrykksformer og aktiviteter: Vokale aktiviteter, rytmiske aktiviteter, dans og bevegelse, arrangering, improvisering, komponering, spill og samspill
  • Bruk av perkusjonsinstrumenter
  • Sang og vokalt arbeid
  • Ledelse av samspill/gruppeaktiviteter.

Musikklære.

Som et redskap for studentens egenutvikling gis det en grunnleggende innføring i musikkteori og hørelære

Opplæring på instrument.

Dette delemnet skal gi studentene opplæring i å akkompagnere på gitar eller piano. Dersom særlige grunner taler for det kan det være aktuelt å tilby opplæring på andre instrumenter.

Det legges vekt på at instrumentet skal kunne brukes til å ledsage/akkompagnere sang, bevegelse og andre aktiviteter og at studenten er i stand til å mestre et tilfredsstillende nivå i løpet av året. Studenten skal legge opp et repertoar på minst 15 sanger av ulik karakter og i ulike tonearter.

Sang og vokalt arbeid.

Det arbeides med studentenes sangstemme og bruken av denne sammen med barn. Hovedvekten legges derfor på arbeidet med barnesanger, der fortrinnsvis nytt sangstoff gjennomgås, også med tanke på forståelse av notebildet.

Gehørtrening, intonasjon, taktering, artikulasjon og utvikling av barnestemmen er også sentrale emner .

Studentene legger opp et repertoar på 8 felles sanger a capella og 3 individuelt valgte sanger til akkompagnement.

Musikkprosjekt

Studentene skal planlegge, tilrettelegge og gjennomføre en ”barnehage/skole konsert”.

I denne ”konserten” skal musikalske og andre estetiske uttrykksformer være med.

En del av repertoaret for konserten skal bestå av egne komposisjoner / arrangementer.

Det skal legges vekt på at barna aktiviseres gjennom musikalske og musikkdramatiske aktivitetsformer.

Musikkprosjektet inngår som en del av praksis.

Musikk, samfunn og kultur

Arbeidet med dette hovedemnet skal styrke studentens forståelse for musikk som kunst- og kulturfag og musikkens verdi i oppvekst og oppdragelse.

Det arbeides med følgende temaer under dette hovedemnet:

Musikk som kunst og kulturfag

  • musikkens vesen
  • musikk og andre kunst og kulturfag
  • vår tids musikkultur og de tradisjoner og verdier den bygger på
  • musikk og barn med ulik kulturell bakgrunn
  • folkemusikk i barnehage og skole
  • barnekultur og musikk

Musikkens verdi i oppvekst og oppdragelse

  • musikk og livsverdier
  • barnehagen/skolens verdigrunnlag i musikk
  • musikksamarbeid innen ulike oppvekstmiljøer

Musikk og yrke

Arbeidet med dette hovedemnet skal dyktiggjøre studenten for selvstendig og allsidig musikkpedagogisk arbeid der musikalsk samhandling med barn står sentralt.

Det arbeides med følgende temaer under dette hovedemnet:

Utvikling og væremåter

  • musikalsk begrepsdannelse
  • musikalitet, musikalske væremåter, kreativitet og utvikling
  • musikalsk læring og motivasjon
  • barn med spesielle behov

Musikkpedagogisk teori og praksis

  • musikkpedagogiske retninger
  • musikk-estetiske retninger
  • musikkdidaktikk i barnehage og skole
  • musikalsk ledelse - lederrollen
  • årsplanlegging og progresjon

Forutsetninger for virksomheten

  • observasjon av musikalske væremåter
  • musikkfaglig personalsamarbeid
  • foreldresamarbeid om musikk

Arbeids- og læringsformer

Organisering og arbeidsformer

Studiet er organisert med samlinger og arbeidsoppgaver i mellomperiodene. Informasjon og en del av arbeidsoppgavene vil foregå via Classfronter.

Studentene må ha tilgang på eget instrument. I tillegg til oppsatt undervisningstid forutsetter studiet en arbeidsinnsats på ca. 10 timer per uke.

Studietur / kurs

I forbindelse med emnet Musikk, samfunn og kultur kan det bli arrangert en studietur/kurs. Aktuelle temaer kan være musikk og barn med ulik kulturell bakgrunn og folkemusikk i barnehage og skole.

Studentene må selv dekke utgifter til studieturen.

Praksis

Praktisk arbeid med barn står sentralt i studiet. Det vil bli lagt vekt på formidling, observasjon og samhandling med barn. Praksis vil bli delt i to hovedområder:

  1. Et musikkprosjekt som består i å planlegge og gjennomføre et en barnehage-/skolekonsert. Prosjektet gjennomføres i grupper på 5-7 studenter. Hver konsert framføres 4-5 ganger i en barnehage eller skole. Det skrives en sluttrapport for prosjektet.
  2. Observasjon av barns spontane musikkaktiviteter og musikalske væremåter. I forbindelse med observasjonene vil studentene få oppgaver i å analysere resultatene.

Veiledning

Hver gruppe får veiledning i forbindelse med praksis og prosjekt.

Vurderingsformer

Obligatorisk studiedeltagelse.

Musikkfagets praktiske og gruppedynamiske egenart medfører at undervisningen er obligatorisk.

I enkelte teoretiske emner, der pensumlitteraturen gir god dekning innenfor samme tema, kan det gjøres unntak fra regelen om obligatorisk frammøte. Dette må avtales med faglærer.

Innen en del fagområder vil det bli gitt praktiske gruppeoppgaver / samspilloppgaver av ulik art. Disse er også obligatoriske.

Vurderingen har tre komponenter.

1. Prøver. (Bestått / ikke bestått)

  • musikklære
  • hørelære
  • prøve i sang og spill
  • musikkprosjekt

2. Mappevurdering (Gradert karakter som teller 40%)

  • Tre innleverte oppgaver i komponering/arrangering
  • Skriftlig individuell 3 dagers hjemmeprøve/oppgave. Prøven omfatter hele pensum.

De to komponentene i mappa vurderes samlet.

3. Sluttprøve (Gradert karakter som teller 60 %)

  • Individuell praktisk metodisk prøve.

Den praktisk-metodiske prøven har en varighet på ca. 20 minutter pr student. Studenten skal dokumentere arbeids- og instruksjonsferdigheter i forhold til forskjellige musikalske uttrykks- og aktivitetsformer og en gitt målgruppe.

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Frode Evenstad <Frode.EvenstadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 09.05.2007