972 Sosialpedagogikk
Innledning
Denne fagplanen - utarbeidet ved Høgskolen i Telemark, avd. for lærerutdanning, og vedtatt i avdelingsstyremøte 30. mai 1996 med endringer juni 1999 (AS-sak 50/99), bygger på "Rammeplan for sosialpedagogikk", godkjent av KUF i brev av 20.08.90.
Studiet i sosialpedagogikk ved HiT er delt i to halvårsenheter som hver går over ett studieår. Denne fagplan som her er utarbeidet, fyller kravene til rammeplanens første halvårsenhet og
går over ett studieår.
Målgruppe og opptakskrav
Studiet i sosialpedagogikk er i alt vesentlig rettet mot personer som er engasjert i opplærings, omsorgs- og ledelsesfunksjoner innenfor de ulike livsområdene hjem, barnehage, skole, sosial-og helsetjeneste, fritidssektorer og offentlig forvaltning. Men studiet er også åpent for andre
yrkesgrupper.
Studiet er godkjent som videreutdanning for lærere. For andre yrkesgrupper enn lærere, må spørsmål vedrørende kompetanse og lønnsopprykk tas opp med de aktuelle etater/institusjoner.
Opptaksgrunnlag.
Studiet i sosialpedagogikk grunnenhet har i prinsippet det samme opptaksgrunnlag som annen høgere utdanning. Det kreves tre års videregående skole - allmennfaglig studieretning eller dokumenterte kunnskaper på samme nivå i følgende seks fag - norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnslære og nyere historie. 1 alle fag må karakteren være 2 eller bedre. Ved sistnevnte kategori søkere, må kandidaten ha fylt 23 år i opptaksåret, ha 5 år fulltids arbeidspraksis eller en kombinasjon av utdanning og arbeid til sammen 5 år.
Mål for studieprogrammet
Gjennom studiet i sosialpedagogikk, skal studentene skaffe seg kunnskap om- og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker. Av den grunn settes pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng.
Videre studiemuligheter
Studenter som har tatt dette 30 stp grunnkurset i sosialpedagogikk, kan bygge på dette med 30 stp påbyggingsenhet.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk emne
|
Se emnetabell nedenfor for informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting.
Arbeids- og læringsformer
Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.
Se emnetabell nedenfor for utfyllende informasjon.
Forholdet mellom teori/praksis
I sosialpedagogikk blir praksis definert som feltarbeid i tilknytning til gruppeprosjektoppgaven.
Vurderingsformer
Se emnetabell nedenfor for informasjon.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Odd Popperud <Odd.PopperudSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 13.03.2007