972 Sosialpedagogikk

Innledning

Denne fagplanen - utarbeidet ved Høgskolen i Telemark, avd. for lærerutdanning, og vedtatt i avdelingsstyremøte 30. mai 1996 med endringer juni 1999 (AS-sak 50/99), bygger på "Rammeplan for sosialpedagogikk", godkjent av KUF i brev av 20.08.90.

Studiet i sosialpedagogikk ved HiT er delt i to halvårsenheter som hver går over ett studieår. Denne fagplan som her er utarbeidet, fyller kravene til rammeplanens første halvårsenhet og

går over ett studieår.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet i sosialpedagogikk er i alt vesentlig rettet mot personer som er engasjert i opplærings, omsorgs- og ledelsesfunksjoner innenfor de ulike livsområdene hjem, barnehage, skole, sosial-og helsetjeneste, fritidssektorer og offentlig forvaltning. Men studiet er også åpent for andre

yrkesgrupper.

Studiet er godkjent som videreutdanning for lærere. For andre yrkesgrupper enn lærere, må spørsmål vedrørende kompetanse og lønnsopprykk tas opp med de aktuelle etater/institusjoner.

Opptaksgrunnlag.

Studiet i sosialpedagogikk grunnenhet har i prinsippet det samme opptaksgrunnlag som annen høgere utdanning. Det kreves tre års videregående skole - allmennfaglig studieretning eller dokumenterte kunnskaper på samme nivå i følgende seks fag - norsk, engelsk, matematikk, naturfag, samfunnslære og nyere historie. 1 alle fag må karakteren være 2 eller bedre. Ved sistnevnte kategori søkere, må kandidaten ha fylt 23 år i opptaksåret, ha 5 år fulltids arbeidspraksis eller en kombinasjon av utdanning og arbeid til sammen 5 år.

Mål for studieprogrammet

Gjennom studiet i sosialpedagogikk, skal studentene skaffe seg kunnskap om- og få innsikt i holdninger som trengs for å kunne samarbeide og ta ansvar for medmennesker. Av den grunn settes pedagogikken inn i en bred sosial og sosiologisk sammenheng.

Videre studiemuligheter

Studenter som har tatt dette 30 stp grunnkurset i sosialpedagogikk, kan bygge på dette med 30 stp påbyggingsenhet.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning




Obligatorisk emne
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V) S5(H) S6(V)
30SOS Sosialpedagogikk 30,00 O 15 15        
Sum: 15 15 0 0 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Se emnetabell nedenfor for informasjon om innhold, oppbygging og sammensetting.

Arbeids- og læringsformer

Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.

Se emnetabell nedenfor for utfyllende informasjon.

Forholdet mellom teori/praksis

I sosialpedagogikk blir praksis definert som feltarbeid i tilknytning til gruppeprosjektoppgaven.

Vurderingsformer

Se emnetabell nedenfor for informasjon.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Odd Popperud <Odd.PopperudSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 13.03.2007